مسئول امور عشایر شهرستان دماوند گفت: كوچ 460 خانوار عشایر مقیم و میهمان در مناطق ییلاقی لار و منطقه پلور از 15 خرداد آغاز شد.

'صادقی فتوحی' در گفتگو با خبرنگار باشگاه خبرنگاران رودهن اظهارداشت: امسال 250 خانوار عشایر مقیم و 210 خانوار عشایر میهمان كه از شهرستان های 'پاكدشت'، 'ورامین'، 'ایوانكی'، 'كرج'، 'گرمسار' و 'مهدی شهر سمنان' هستند در منطقه ییلاقی 'پلور' و 'لار' مستقر می شوند.

وی با اشاره به خدمات مورد نیاز عشایر توسط بخش جهاد كشاورزی شهرستان، تصریح كرد: عشایر شهرستان نیازمند خدماتی چون آب شرب، سوخت، راه و دیگر خدمات می باشند كه عمده ترین اقداماتی كه در این بخش به اجرا رسیده است شامل تامین علوفه دام و خدمات عمرانی چون مرمت و نگهداری راه های عشایری، حمام خورشیدی، سرویس های بهداشتی، تامین سوخت فسیلی، تامین آب شرب عشایر است.

این مسئول با اشاره به اقدامات در حال اجرا برای سال جاری نیز خاطرنشان كرد: در سال 91، سه دستگاه حمام خورشیدی، دو دستگاه چراغ های روشنایی، تامین و انتقال آب عشایر منطقه لار در مرتع وزان به طول 18 كیلومتر در حال انجام است.

مسئول امور عشایر شهرستان دماوند از تشكیل یك شركت تعاونی برای عشایر ییلاقی شهرستان دماوند خبر داد و بیان داشت: یكی دیگر از خدمات امور عشایر این شهرستان فروشگاه های ثابت و سیار در ییلاق عشایر است كه مواد غذایی مانند آرد، خواربار، چای، قند، شكر و دیگر مایحتاج عشایر را برای 90 روز در فصل ییلاق تامین و توزیع می نماید.

فتوحی در خصوص شرایط زندگی عشایر در مناطق ییلاقی و میانوند، افزود: عشایر به مدت 90 روز در مراتع ییلاقی و 90 روز هم در مراتع میانوند در جنوب دماوند ساكن می شوند.

وی ادامه داد: مراتع ییلاقی عشایر از اواسط خرداد ماه آغاز و به مدت 90 روز به طول می انجامد و نیز در مراتع میانوند در فصل بهار از اوایل اردیبهشت تا اواسط خرداد ماه و در فصل پاییز نیز از اواخر شهریور تا اواسط آبان ماه است.

این مسئول عشایر شهرستان دماوند را شامل هشت ایل 'هداوند'، 'كردبچه'، 'بولانی'، 'سنگ سری'، 'عرب سرهنگی'،'عرب كتی'، 'علی كایی' و 'حیدری' برشمرد و گفت: عشایر از اردیبهشت ماه به مدت 90 روز در مناطق پلور و لار ییلاق می شوند.

شایان ذکر است که منطقه ییلاقی لار در 40 کیلومتری شمال شهر رودهن و منطقه ییلاقی پلور نیز در جاده هراز واقع شده است./س


برچسب ها: عشایر ، لار ، پلور
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.