زاهدان/

غلظت آلاينده هاي هوای سیستان به 12 برابر حد استاندارد جهانی رسید

مدیركل حفاظت محیط زیست سیستان و بلوچستان گفت: طی چند روز اخیر در پی افزایش توفان گرد و خاك بویژه در شمال این استان غلظت هوا به 12 برابر حد استاندار جهانی رسید.

به گزارش خبرنگار باشگاه خبرنگار زاهدان ؛خسرو افسری افزود: بر اساس آمار و اندازه گیری كارشناسان محیط زیست، میزان ریزگردها در شمال سیستان و بلوچستان به هزار و 760 میكروگرم بر متر مكعب رسید.

وی با بیان اینكه استاندارد جهانی ریزگردها در هر متر مكعب از هوا 150میكروگرم است گفت: به دلیل شدت توفان گرد و خاك شعاع فعلی دید در شمال سیستان و بلوچستان 200 متر گزارش شده است.

مدیركل محیط زیست سیستان و بلوچستان گفت: حداكثر میزان ذرات معلق در هوای شمال این استان (منطقه سیستان) به سبب نزدیكی به كویر و منابع توفان طی سه روز گذشته هزار و 920 میكرو گرم بر متر مكعب بوده است.

وی اظهار داشت: افزایش ذرات معلق در هوا علاوه بر ایجاد برخی سموم باعث كاهش دید و اثرات نامطلوب بر تمامی اكوسیستم، كاهش و توقف رشد گیاهان و مشكلات تنفسی در انسان ها و حیوانات می شود.

افسری به شهروندان سیستانی توصیه كرد با توجه به افزایش میزان غلظت ذرات معلق در هوا از رفت و آمد در محیط های باز خودداری كنند و در صورت لزوم حتما از ماسك استفاده كنند.

وی افزود: بسته نگه داشتن محیط مسكونی و كار تا حدودی می تواند از ورود ذرات معلق در هوا به ریه افراد و ایجاد مشكلات تنفسی در بین اعضای خانواده ها جلوگیری كند.

مدیركل حفاظت محیط زیست سیستان و بلوچستان گفت: استمرار پدیده خشكسالی، حركت شن های روان و خشك شدن دریاچه هامون از مهمترین علل افزایش ریزگردها در جنوب شرق ایران است.

وی اظهار داشت: رها سازی آب در رودخانه هیرمند توسط كشور همسایه برای آبگیری تالاب هامون، اجرای طرح های بیابانزدایی مانند نهالكاری، توسعه فضای سبز، احداث كمربند سبز در اطراف شهرها و مالچ پاشی نقش مهمی در كاهش اثرات تخریبی ریزگردها در سیستان و بلوچستان دارد./ب

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.