مدیر عامل شرکت آب منطقه‌ای گیلان گفت: آب‌های زیرزمینی گیلان در معرض خطر آلودگی قرار دارند و در صورت اضافه برداشت از این منابع، آب شور دریا وارد سفره‌های آب زیرزمینی می‌شود و کیفیت این منابع ارزشمند کاهش می‌یابد.

به گزارش گروه استان هاي باشگاه خبرنگاران ، سیف‌الله آقا بیگی امروز در رشت با اشاره به اهمیت آب و استفاده بهینه از آن، آب را موهبتی الهی و آسمانی خواند و اظهار کرد: در عالم هستی همه چیز را زنده به آب دانسته‌اند و انسان‌ها برای تامین آب مورد نیاز روزانه خود باید از آب آشامیدنی سالم و مطمئن استفاده کنند.

وی، با بیان اینکه آب ناسالم و غیربهداشتی سالانه جان بیش از یک میلیون و 500 هزار نفر کودک زیر 5 سال را در جهان می‌گیرد، افزود: مصرف آب ناسالم علاوه بر مرگ و میر کودکان منجر به آسیب‌های همیشگی در رشد جسمی و عقلی کودکان می‌‌شود.

‌این مسئول، با اشاره به وجود 55 رشته رودخانه اصلی در گیلان ابراز کرد: این رودخانه‌ها که حوضه آبریز هستند از مناطق مرتفع در غرب و جنوب استان سرچشمه می‌گیرند و به دریای خزر می‌ریزند.

وی، با تصریح بر اینکه گیلان در قلمرو آب و هوای معتدل و مرطوب قرار دارد، اذعان کرد: گیلان مرطوب‌ترین منطقه سواحل جنوبی دریای خزر است و به همین دلیل جزو مناطق توریستی و گردشگری کشور محسوب می‌شود.

آقا بیگی، خاطرنشان کرد: حدود 92 درصد آب مصرفی گیلان صرف بخش کشاورزی می‌شود و به دلیل حجم بالای آب موجود در رودخانه‌ها حدود 90 درصد منابع آب استان از آب‌های سطحی یعنی رودخانه‌ها و سدها تامین می‌شود.

وی ادامه داد: ورود فاضلاب مناطق مسکونی، فاضلاب صنایع شیمیایی، حشره کش‌ها، سموم دفع آفات نباتی و کودهای شیمیایی به آنها موجب شده تا رودخانه‌های گیلان به شدت آلوده شوند و امکان بهره‌برداری از آنها هر روز کمتر می‌شود.

مدیر عامل آب منطقه‌ای گیلان، با تاکید بر اینکه آب‌های زیرزمینی استان نیز در معرض خطر آلودگی قرار دارند، افزود: در صورت اضافه برداشت از این منابع، آب شور دریا وارد سفره‌های آب زیرزمینی می‌شود و کیفیت این منابع ارزشمند کاهش می‌یابد ضمن اینکه مواد حاصل از کاربرد سموم و کودهای شیمیایی در کشاورزی نیز سبب آلودگی منابع آب زیرزمینی و سطحی می‌شود.

وی، از اجرای طرح ملی دانش‌آموزی نجات آب «داناب» با هدف افزایش آگاهی و حساس‌سازی قشر نوجوان نسبت به مسایل و مشکلات آب در سال تحصیلی 91-90 خبر داد و خاطرنشان کرد: این طرح در تمام مدارس راهنمایی استان با همکاری آموزش و پرورش اجرا می‌شود./ج1

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.