نخستين كارگاه آموزشي بين المللي روشهاي بهينه در حفاظت منابع ژنتيكي گياهي با حضور كارشناساني از كشورهاي آسيايي و آفريقايي برگزار شد.

به گزارش خبرنگار باشگاه خبرنگاران از كرج ، اين كارگاه آموزشي به مدت دو روز و با حضور 20 كارشناس از كشورهاي شرق آسيا و شمال آفريقا ديروز و امروز در موسسه تحقيقات اصلاح و تهيه نهال و بذر سازمان تحقيقات آموزش و ترويج كشاورزي وزارت جهاد كشاورزي مستقر در كرج برگزار شد.
رئيس بانك ژن گياهي ايران در حاشيه اين كارگاه آموزشي به خبرنگار ما گفت: به دليل تغييرات اقليمي و شرايط ناپايدار هوا در منطقه خاورميانه ضرورت دارد تا گونه هاي گياهي و درختاني در مزارع و باغات اين منطقه پرورش يابند كه در مقابل اين تغييرات مقاومت بيشتر مي كنند.
حسين مظفري افزود: افزايش دما افزايش شوري خاك و كم شدن منابع آّبي در منطقه ما از مهمترين ضرورتهائي است كه ضرورت توليد گياهاني مقاوم تر را ضروري ساخته است.
وي گفت: تنوع شرايط اقليمي كشورمان يكي از ظرفيتهائي است كه ما را در تهيه و اصلاح ژني گونه هاي مختلف گياهي و انتقال اين تجربه و دانش به ديگر كشورهاي منطقه كمك مي كند.
بانك ژن ايران در اين زمينه بيش از 70 هزار نمونه گياهي و 6 هزار نمونه ژنتيكي درختان ميوه را در سي و هفت ايستگاه تحقيقاتي نگهداري مي كند كه اين منبع ارزشمند مي تواند در توليد گياهاني مقاوم در برابر تغييرات اقليمي در مناطق خشك تاثير گذار باشند.
رئيس بانك ژن گياهي ايران افزود: تبادل اطلاعات، آموزش، توليد و نگهداري از منابع ژنتيكي گياهي مقاوم از ديگر اهداف ما در اين كارگاه علمي است./ج2

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.