گره خوردن تارهاي قالي کرمان با پود مشکلات

به گزارش خبرنگار باشگاه خبرنگاران از كرمان ، بافندگان کرماني در حالي هر تار قالي کرمان را با پودي از مشکلات گره مي زنند که صنعت فرش دستباف کرمان براي بازگشت به جايگاه قبلي خود در سطح کشور و جهان تلاش مي کند.
فرش دستباف کرمان از ديرباز به خاطر کيفيت ، طرح و نقشه آن از شهرت جهاني برخوردار بوده و جايگاه خاصي داشته است.
آنچه موجب شهرت طرح ها و نقشه هاي قالي کرمان شده استفاده از موتيف يا طرح هاي بسيار ريز است که به صورت گسترده در زمينه قالي پخش شده اند و يک طرح پر کار را به  وجود آورده اند.
رنگهاي با ثبات و گياهي مورد استفاده در قالي کرمان نيز بر شهرت آن افزوده است. با اين وجود طي بيش از يک دهه اخير فرش دستباف کرمان به دليل عوامل مختلف جايگاه خود را  در سطح کشور و جهان از دست داده است و بافت قالي هاي بي کيفيت و صادر کردن آنها به کشورهاي مختلف اروپايي و حوزه خليج فارس باعث شد از شهرت و کيفيت قالي کرمان کاسته شود.
همچنين به دليل تغيير سليقه مصرف کنندگان طرح ها و نقشه هاي قديمي قالي کرمان که عمدتا شلوغ اند کمتر مورد پسند قرار مي گيرد.
رئيس اتحاديه فروشندگان فرش دستباف استان کرمان که از وضعيت صادرات فرش کرمان بسيار ناراضي است مي گويد: در حال حاضر فرش دستباف کرمان کمتر به کشور هاي مختلف صادر مي شود و فقط در بازارهاي داخلي به فروش مي رسد. محمد رضا وزيري نسب دليل اين امر را بالا بودن دستمزد کارگران بافنده و گران شدن مواد اوليه عنوان مي کند و مي افزايد: طي دو سال گذشته قيمت مواد اوليه همانند پشم و ريس بيش از سه برابر شده که اين موضوع در کنار بالا بودن دستمزد بافنده باعث مي شود قيمت فرش دستباف افزايش يابد و به تبع آن توان رقابت در بازارهاي جهاني با فرش کشورهاي ديگر همچون پاکستان، هند و چين که فرش ارزان قيمت مي بافند را از ما بگيرد.
وي با بيان انکه در طي شش ساله گذشته سيستم فرش بافي کرمان عوض شده و کيفيت فرش دستباف کرمان افزايش يافته تصريح مي کند: در حال حاضر اگر چه آمار تعداد فرش هاي بافته شده کرمان کاهش يافته، اما به دليل توجه به کيفيت طرح و نقشه مورد پسند مشتريان، فرش هايي که بافته مي شوند اعتبار دوباره اي براي صنعت فرش کرمان به ارمغان آورده اند.
محمد رضا وزيري نسب مي گويد: در حال حاضر تنها يک کارخانه ريسندگي درشهر کرمان وجود دارد که آن هم نيمه فعال است.
رئيس اتحاديه فروشندگان فرش دستباف استان کرمان مي افزايد: در حال حاضر پشم و ريس قالي هاي کرمان از شهرهايي همانند خميني شهر اصفهان وارد مي شود که فوق العاده نامرغوب است و اين در حالي است که کرمان بهترين پشم ايران را دارد.
وي مي افزايد: بايد با حمايت از سرمايه گذاران براي احداث کارخانه هاي ريسندگي پشم و استفاده از پشم با کيفيت کرمان زمينه را براي توليد فرش هاي با کيفيت و صادرات آنها به کشورهاي ديگر فراهم کرد.
از سوي ديگر در حالي که وضعيت فرش دستباف کرمان در بازارهاي داخلي و خارجي چندان مناسب نيست ، رئيس اداره فرش سازمان صنعت، معدن وتجارت استان کرمان از ايجاد تغيير و تحولات در صنعت فرش کرمان خبر مي دهد.
ناصر عباسپور با اشاره به اينکه با توجه به وضعيت کنوني بازار، فرش دستباف کرمان دچار نوسان شده و نيازمند تغييرو تحول است مي گويد: اگر چه ايجاد تغيير و تحول در صنعت فرش دستباف کرمان دشوار است، اما ما مي توانيم اين تغيير را با درنظر گرفتن اصالت و فرهنگ اصيل فرش کرمان ايجاد کنيم.
وي مي افزايد : بايد با شناخت بازارهاي جديد و ايجاد مرکز تحقيقات فرش، بر اساس سليقه اي که کشور هاي مختلف مي پسندند فرش را توليد کنيم.
وي مشکل اصلي فرش کرمان را تعداد کم صادر کنندگان فرش عنوان مي کند و با اشاره به اينکه اين افراد فرش هاي کرمان را از گمرکات خارج از استان صادر مي کنند مي افزايد: تا چندي قبل به دليل نبود کارشناس ارزياب فرش در گمرک کرمان، امکان صادرات فرش از اين گمرک فراهم نبود ولي در حال حاضر اين مشکل بر طرف و مانعي براي صادرات فرش از گمرک کرمان وجود ندارد.
ناصر عباسپور با بيان اينکه فرش کرمان از لحاظ کيفيت حرف اول را در کشور مي زند مي گويد: با اين وجود عمده مصرف فرش کرمان در بازار داخلي است و فقط حدود 5درصد به کشورهاي حوزه خليج فارس و آلمان صادر مي شود.
رئيس اداره فرش سازمان صنعت، معدن و تجارت استان کرمان با اشاره به برنامه هاي حمايتي اين سازمان از بافندگان و دست اندرکاران صنعت فرش دستباف کرمان، از رايزني با مرکز ملي فرش ايران براي ثبت جهاني فرش دستباف کرمان خبر مي دهد و مي افزايد: تمامي مدارک و مستندات مورد نياز براي ثبت جهاني فرش دستباف کرمان  تهيه و به مرکز ملي فرش ايران ارسال شده تا با همکاري شرکت وايکو سوئيس فرش کرمان به ثبت جهاني برسد. وي همچنين با انتقاد از حضور کمرنگ صادر کنندگان فرش کرمان در نمايشگاه هاي داخلي و خارجي فرش مي افزايد: متاسفانه باوجود مکاتبات و پيگيري هاي ما صادر کنندگان کرماني تمايلي به حضور در اين نمايشگاه ها و معرفي و فروش فرش کرمان ندارند.
سرپرست سازمان صنعت، معدن و تجارت استان کرمان نيز  با اشاره به سرانه توليد دو متر مربع فرش دستباف در استان، از فعال بودن 80 هزار بافنده و توليد کننده فرش دستباف در استان کرمان خبر مي دهد و مي گويد: از اين تعداد 34 هزار قاليباف تک باف که به صورت پاره وقت، نيمه وقت و يا تمام وقت فعاليت مي کنند از اداره فرش سازمان صنعت، معدن و تجارت استان کرمان کارت شناسايي دريافت کرده اند.
محمد عابدي نژاد با بيان اينکه تعداد 32 هزار و 700 بافنده فرش براي استفاده از مزاياي بيمه به سازمان تامين اجتماعي معرفي شده اند مي افزايد: اين بيمه شامل بيمه از کارافتادگي و بازنشستگي بافندگان فرش مي باشد که تاکنون 21 هزار و 100نفر از معرفي شوندگان تحت پوشش اين بيمه قرار گرفته اند./ج2

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.