"عمر بن خطاب" که قرار است ماه رمضان امسال در شبکه هاي مختلف تلويزيوني پخش شود، سريالي که اين بار نه از سوي شبکه هاي ايراني بلکه توسط شبکه اي توليد شده است.


به گزارش وبگردي باشگاه خبرنگاران به نقل از "جوان" وهابيون که در دشمني با اهل بيت عليهم السلام، از هيچ اقدامي فروگذار نمي کنند و چه از طريق زباني و کلامي و چه از طريق رسانه اي تلاش دارند تا چهره حضرت علي(ع) را که مقتدا و نماد تشيع علوي است، مخدوش کنند -با آنکه تاريخ اسلام نشان داده است هيچ گاه چراغ تشيع با چنين دسيسه هايي به خاموشي نگراييده و هر روز بر روشنايي آن افزوده مي شود- حالا در جديدترين اقدام تفرقه افکنانه خود اقدام به توليد سريال عمر بن خطاب با تحريف تاريخ کرده اند.


"عمر بن خطاب" که قرار است ماه رمضان امسال در شبکه هاي مختلف تلويزيوني پخش شود، سريالي ويژه ماه مبارک رمضان است که اين بار نه از سوي شبکه هاي ايراني بلکه توسط شبکه اي توليد شده که گرايش آن به جريان هاي وهابي و ضد شيعه کاملا محسوس است و به همين دليل از هم اکنون بايد نگران اين محصول تلويزيوني بود؛ همچنان که سال گذشته پخش سريال "الحسن و الحسين" باعث بروز نگراني هايي در ميان شيعيان شد.

پس از پخش سريال تلويزيوني مختارنامه و بازتاب هاي مثبت آن، خبرهايي از نارضايتي بخشي از جامعه تندروهاي وهابي با پخش اين سريال شنيده شد و حتي پخش آن در کشورهايي مانند عربستان نيز ممنوع شد.

 وهابيون تندرو که در عربستان مرکزيت دارند و در مکالمات سياسي از آنان با عنوان سلفي ها نام برده مي شود، تمايل چنداني به نفوذ و گسترش فرهنگ شيعه در جوامع اسلامي ندارند.

 در کنار اين عدم تمايل، استقبال مخاطبان دنياي اسلام از پخش سريال هايي مانند يوسف پيامبر و مختار نامه که محصول جامعه شيعي ايران هستند، آنها را به شدت دچار هراس کرده و بر همين اساس بخشي از مقابله آنها با جهان شيعه اين روزها در جبهه فرهنگي شکل مي گيرد.

جبهه اي که تاکنون شاهد تحرکات فراواني از قبيل ساخت سريال و راه اندازي شبکه هاي تلويزيوني بوده است و البته دامنه آن به همين جا محدود نشده است.

سريال عمر بن خطاب
"عمر بن خطاب" از محصولات MBC است که همزمان با پخش از شبکه هاي مختلف عربي، قرار است از يکي از همين شبکه ها به زبان فارسي دوبله و پخش شود.

سريالي که شواهد و بررسي هاي مختلف و نيز سابقه سازندگانش نشان مي دهد که تنها قرار نيست سريالي نمايشي و داستاني باشد و در پس روايت داستان خود قصد تحريف تاريخ و نيز تحقير شيعيان را دارد و به همين دليل ضرورت دارد تا از همين حالا، هم در ميان مسئولان تلويزيون و هم مسئولان ديگر دستگاه هاي فرهنگي، وحدتي براي مقابله با اين اثر و خنثي کردن توطئه هاي سازندگان آن شکل بگيرد تا مانع از تحقق اهداف سازندگان آن سريال شود كه قصد دارند با شبهه افكني در جامعه مسلمين -آن هم در شرايطي كه مسلمانان بيش از هر زمان ديگري نيازمند وحدت هستند- مانع از وحدت آن شوند.

موضوع اين سريال از چند جنبه داراي اهميت است كه يكي از آنها «فتوحات منجر به فتح ايران» است. البته تماشاي تيزر موجود از اين سريال هم نشان مي دهد كه سازندگان آن توجه ويژه اي به اين مسئله داشته اند و بحث فتوحات را به شدت پر رنگ كرده اند.

آنچه كه از تماشاي اين صحنه ها در نگاه اول ديده مي شود اين است كه پرداخت تصويري اين صحنه ها به شدت شبيه به سريال مختار نامه است و حتي كلاه و لباس ايرانيان حاضر در صحنه هاي جنگ قادسيه كه در اين سريال به تصوير كشيده شده نيز كاملا منطبق بر الگوي سريال مختار نامه است.

تقابل لشگر مسلمانان با ايرانيان و نيز شكست سهمگين ايرانيان در جنگ با لشگر اسلام از آن نكاتي است كه پرداخت انحرافي سازندگان سريال با نگاهي افراطي به نوعي فتوحات اسلام را به موضوع تقالبل «عرب و عجم» تقليل داده و با يادآوري خاطره شكست ايرانيان بيشتر به دنبال تحريك احساسات ملي گرايانه افراطي موجود دو طرف (ايران و عرب) است.

ضمن آنكه در اين سريال به گونه اي زمينه سازي شده كه گويي انگار امام علي (ع) اعراب را به حمله به ايران و كشتار ايرانيان تشويق كرده است.
 البته در اين سريال قرار است چهره امام علي نيز به تصوير كشيده شود كه اين موضوع جاي اما و اگرهاي فراواني دارد.


سريال را چه كساني توليد كرده اند؟


نكته جالب توجه اينكه تيم سازنده اين سريال هاليوودي بوده اند و تمامي كارهاي فني سريال در فرانسه انجام شده است.
اين سريال به زبان هاي اسلامي مختلف مانند فارسي، اردو و مالايي و همچنين زبان هاي زنده دنيا از جمله انگليسي و فرانسوي دوبله و پخش خواهد شد و چنين تدارك عظيم و گسترده اي قطعا از برنامه ريزي گسترده  آنها حكايت دارد.

نبايد در اين ميان از سكوت يابي خبري مديران سينماي كشورمان بي تفاوت گذشت.
 اين سريال دو سال گذشته در بازار فيلم جشنواره كن حضور داشته است. جشنواره اي كه مديران سينمايي ايران علاقه وافري براي حضور در آن دارند و هر ساله شاهد حضور پر تعداد و در عين حال بي خاصيت آنها در كن فرانسه هستيم.

اگر در همان دو سال گذشته مديران سينمايي به اين امر اعتراض مي كردند و نسبت به توليد و پخش آن هشدار مي دادند، بدون شك اوضاع در حال حاضر بسيار متفاوت تر بود.
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار