با توجه به اینکه بیماران تالاسمی هر دو هفته یک بار باید اهدای خون داشته باشند طبق آمارها بیست و پنج درصد از کل خون کشور بیماران تالاسمی مصرف می کنند.

به گزارش خبرنگار بهداشت و درمان باشگاه خبرنگاران حاضر در محل؛ بشیر حاجی بیگی، مدیر کل انتقال خون استان تهران صبح امروز در نشست خبری که در سالن همایش های مرکز انتقال خون استان تهران برگزار شد طی سخنرانی گفت: مردم ایران بدون هیچ چشم داشتی خون خود را برای مصرف بیماران اهدا می کنند.

وی افزود: بیماران سرطانی، بیماران تالاسمی، جزء بیمارانی به شمار می آید که به آنها اهدا خون تعلق می گیرد، چنانچه هم اکنون نزدیک به 18865 هزار نفر بیمار تالاسمی در کشور وجود دارد که هر دو هفته یک بار باید اهدا خون به انها تعلق گیرد بنابراین طبق آمار ها بیست و پنج درصد از کل خون کشور به بیماران تالاسمی تعلق می گیرد.

وی افزود: انتقال خون استان تهران روزانه جوابگوی 160 مرکز درمانی بیمارستان خصوصی و بیمارستان های دولتی، نظامی و تامین اجتماعی اند.
چنانچه روزانه سه هزار واحد خونی و فراورده های خونی از استان تهران درخواست می شود که از این تعداد حدود 600 تا 700 واحد پلاسما است که البته با توجه به بحث بیماری های مغز و اعصاب و بیماری های خونی مصرف پلاسما در کشور در حال گسترش است.

 حاجی بیگی تصریح کرد: در شهر تهران بحث پیوند اعضا وجود دارد و برای اینکه این پیوند در خصوص بیماران صورت گیرد 60 واحد خون لازم است و این امر نشان گر مصرف خون بالا در تهران است.

* مساله تامین خون به عنوان چالش در همه جای دنیا مطرح است

حاجی بیگی در ادامه گفت: روز نهم مرداد در تقویم ایران و سایر کشورها به عنوان روز ملی اهداء خون مطرح است چرا که مساله تامین خون به عنوان چالش در همه جای دنیا بیان می شود .
بنابراین طی برگزاری اجلاسی در سال 2004 تصمیم بر آن شده که حمایت و تقدیر از اهدا کنندگان خون داوطلبانه صورت گیرد .

حاجی بیگی به شعار امسال یعنی اهدا کننده خون یک قهرمان است اشاره کرد و گفت: کشور ایران جز پنج کشور برتر انتقال خون آسیا به حساب می آید و هر ساله شعاری در این روز انتخاب می شود که امسال یعنی سال 91 به دلیل نزدیکی به المپیک لندن به شعار اهدا کننده ی خون یک قهرمان است مطرح شده است.

وی افزود: ضمن اهدای خون و آغاز آن 17 سال تمام و پایان اهدا خون شصت و پنج سالگی است،
و اهدا خون مستمر بسیار مهم است چرا که فردی که اهدا کننده ی خون مستمر است حداقل دو بار در سال خون خود را اهدا می کند و ضریب امنیت خون در افرادی که اهدا کننده خون مستمر هستند 8 برابر است که برای اولین بار اهدا خون دارند.

وی تصریح کرد: روی تمامی خون های اهدایی آزمایشهای مختلف انواع بیماری های از جمله هپاتیت B و A انجام می شود.
و افرادی که در معرض گرفتن خون قرار دارند با خیال آسوده می توانند خون را مصرف کنند.

حاجی بیگی در پایان خاطر نشان کرد: در روز بیست و پنج خرداد مرکز اصلی انتقال خون استان تهران با حضور وزیر بهداشت و مسئولیت افتتاح می شود که امسال بخاطر المپیک لندن مشارکت ورزشکاران را در این برنامه داریم./ح
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.