داروخانه ها نقش اساسی در بروز مقاومت های دارویی دارند چرا که بدون نسخه و با درخواست بیماران، به راحتی آنتی بیوتیک ها را در اختیارشان می گذراند.

عبدالوهاب البرزی، رئیس مرکز تحقیقات میکروشناسی بالینی دانشگاه علوم پزشکی شیراز در گفتگو با خبرنگار بهداشت و درمان باشگاه خبرنگاران گفت: یکی از علل مهم مرگ و میر بیماران در دنیا، بیماری های عفونی است.

وی افزود: آنتی بیوتیک ها نجات دهنده افراد در برابر بیماری های عفونی به ویژه بیماری های باکتریایی است و اگر مقاومتی در برابراین داروها ایجاد شود، انسان باید بدون سلاح به جنگ باکتری ها برود که البته نتیجه این جنگ شکست انسان خواهد بود.

البرزی تصریح کرد: اگر ندانیم آنتی بیوتیک ها را کجا و برای چه بیماری باید مصرف کنیم، در این صورت میکروب های موجود در بدن یاد می گیرند که چگونه مقاومت کنند و این مقاومت را به سایر میکروب ها هم انتقال دهند.

وی با اشاره به اینکه تشخیص نامناسب و تجویز غیر منطقی آنتی بیوتیک ها توسط پزشک، یکی ازدلایل مصر زیاد و خودسرانه دارو است، تاکید کرد: بسیاری از بیماران نیز بدون نیاز به آنتی بیوتیک اقدام به مصرف بیش از اندازه این داروها می کنند و همچنین داروهای آنتی بیوتیکی که توسط پزشک تجویز می شود را به موقع و مناسب مصرف نمی کنند.

البرزی تصریح کرد: البته داروخانه ها نیز نقش اساسی در بروز مقاومت های دارویی دارند چرا که بدون نسخه و با درخواست بیماران، به راحتی آنتی بیوتیک ها در اختیارشان می گذراند.

وی با اشاره به اینکه داروخانه ها نباید هر نوع دارویی را در اختیار افراد بگذارند، یاد آور شد: باید ساز و کاری اندیشیده شود که داروهای مختلف به ویژه آنتی بیوتیک ها، تنها با نسخه پزشک و با توجه به نیاز بیماران در اختیار آنها قرار گیرد.

* اقدامات تشخیصی میکروب شناسی باید تقویت شوند

رئیس مرکز تحقیقات میکروب شناسی بالینی دانشگاه علوم پزشکی شیراز در ادامه به خبرنگار باشگاه خبرنگاران گفت: مشکلات زیادی در کشورمان در زمینه مصرف آنتی بیوتیک ها، بروز مقاومت های دارویی و روش های تشخیص در این زمینه وجود دارد.

البرزي افزود: بسیاری از آزمایشگاه های میکروب شناسی، آزمایشگاه های جدید و مدرن برای شناسایی باکتری ها نیستند و بسیاری از روش های تشخیص میکروب شناسی نیز قدیمی هستند.

وی تاکید کرد: بسیاری از افرادی که اقدام به تشخیص میکروب ها می کنند، با روش های تشخیصی میکروب شناسی به طور کامل و مناسب آشنا نیستند و در نتیجه شناسایی باکتری ها با اشکال روبرو شده و پزشک نیز در تجویز آنتی بیوتیک دچار اشتباه می شود.

البرزی با بیان اینکه اقدامات تشخیص میکروب شناسی در کشور باید تقویت شوند، تصریح کرد: باید کیفیت روش ها و اقدامات آزمایشگاهی در زمینه تشخیص میکروب ها و مقاومت های دارویی افزایش یافته تا اینکه اعتبار این روش ها و اقدامات بیشتر شود.

وی خاطر نشان کرد: در کنار همه این موارد، باید در بیمارستان ها کمیته تجویز آنتی بیوتیک تشکیل شده و تصمیم گیری در مورد مصرف آنتی بیوتیک ها، توسط این کمیته مورد قبول واقع شود./ح
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار