پرونده الکترونیک سلامت هم اکنون در دو شهر رامشیر و قم در حال انجام است و تا پایان امسال برای نیمی از جمعیت کشور اجرایی خواهد شد.

به گزارش سرويس بهداشت و درمان باشگاه خبرنگاران؛مرضیه وحید دستجری،  در گزارش عملکرد وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی تصریح کرد: ماده سی و پنج قانون برنامه پنجم توسعه وزارت بهداشت را مکلف کرده که سامانه پرونده الکترونیک سلامت را طراحی و مستقر کند که ما این کار را با همکاری وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات انجام داده و  سیستم های اطلاعاتی مورد نیاز را طراحی کرده ایم و هم اکنون این سیستم در هفت دانشگاه علوم پزشکی مستقر شده و وزارت بهداشت باید امسال تشکیل پرونده الکترونیک سلامت را برای پنجاه درصد جمعیت کشور اجرایی نماید.

وی ادامه داد: هم اکنون در شهر قم پایلوتی با همکاری سازمان ثبت احوال کشور و با استفاده از کارت ملی هوشمند برای تشکیل پرونده الکترونیک سلامت در حال انجام بوده و در شهرستان رامشیر نیز پرونده الکترونیک سلامت اجرایی شده است.

وزیر بهداشت از طراحی دوره تخصص و NPH پزشک خانواده خبر داد و افزود: پزشکان خانواده ای که در مناطق دور افتاده و محروم ارائه خدمت می کنند بر اساس این طرح می توانند بعد از مدتی بدون آزمون وارد دوره های تخصصی پزشک خانواده شوند.

وی با بیان اینکه ماده بند پ ماده سی و چهار قانون برنامه پنجم وزارت بهداشت را مکلف کرده که زمینه لازم برای توسعه طب سنتی و استفاده از داروها و فرآورده های طبیعی و گیاهی را فراهم نماید، گفت: هم اکنون بیش از 210 دانشجوی Phd طب سنتی و داروسازی سنتی در ایران مشغول به تحصیل هستند که بعد از گذراندن دوره باید هشت دانشکده طب سنتی را در کشور راه اندازی کنند و ما به سرعت در حال توسعه برنامه طب سنتی هستیم.

 خدمات اورژانس بیمارستان ها پنجاه تا هشتاد درصد ارتقاء یافته است

وزیر بهداشت با اشاره به اینکه بند ب ماده سی و هفت قانون برنامه پنجم، توجه به اورژانس ها را از وزارت بهداشت خواستار شده بود، گفت: در این راستا ما هفت پایگاه امداد هوایی، 55 پایگاه امداد موتوری و دو پایگاه امداد دریایی را مستقر کردیم و امروز زمان رسیدن بر بالین بیماران سوانح و حوادث نسبت به برنامه چهارم به نصف رسیده و به استاندارد جهانی در این زمینه دست یافته ایم.

وی ادامه داد: تعداد مأموریت های اورژانس ما از نهصد هزار نفر به دو میلیون و دویست هزار نفر رسیده که بیش از دو برابر شده و طی پنج سال گذشته بیش از پنج هزار آمبولانس به بیمارستان ها و مراکز بهداشتی و درمانی اضافه شده است.

دستجردی با بیان اینکه کیفیت خدمات در اورژانس های بیمارستانی که یکی از مهمترین انتظارات مردم از وزارت بهداشت است، افزود: ما در سال 89 سند ارتقا خدمات اورژانس بیمارستانی را ابلاغ کرده و کمیته های ارتقا خدمات اورژانس بیمارستانی را زیر نظر رئیس دانشگاه تشکیل دادیم.

وی با اشاره به اینکه باید در همه اورژانس های بیمارستانی کشور که بالای سی هزار مراجع دارند، یک پزشک متخصص مقیم حضور داشته باشد، اظهار داشت:  بازدیدهای متعددی از سوی وزارت بهداشت در این خصوص صورت گرفته و در سال گذشته فقط معاون درمان وزارت بهداشت سه بار از تمامی اورژانس های بیمارستان های کشور بازدید کرده که اینها غیر از بازدیدهای قطبی، منطقه ای و محلی بوده است.

وزیر بهداشت افزود: ما بین پنجاه تا هشتاد درصد ارتقا در خدمات اورژانس و رضایت مندی مردم را نسبت به گذشته داشته ایم اما هنوز در این زمینه در ابتدای راه هستیم و باید این ارتقا را به صد در صد برسانیم./ع

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.