چرا آمريكا حملات هواپيماهاي بدون سرنشين خود را در خاك پاكستان افزايش داده است؟

به گزارش سرويس بين الملل باشگاه خبرنگاران ، در 11 روز گذشته، در عمليات هواپیماهای بدون سرنشین سیا بیش از 40 نفر در وزیرستان شمالی و وزیرستان جنوبی کشته شده اند.

در مورد حملات هواپيماهاي بدون سرنشين آمريكا بر قبايل منطقه اي پاكستان تنها مسئله اعمال اهرم فشار بر اسلام آباد براي دستيابي به امتيازات و شرايط مورد نظر در رابطه با پاكستان مطرح نيست، بلكه اين حملات خود طرحي ضد پاكستاني محسوب مي شوند!

در این برهه حساس، ایالات متحده بيش از گذشته، اسلام آباد را در مورد مسئله بازگشايي خطوط تامين و پشتيباني نيروهاي ناتو تحت فشار قرار داده است.

در این راستا، وزیر امور خارجه ايالت متحده هیلاری کلینتون در تاریخ 24 ماه مي، مسئله محاكمه دكتر شكيل افريدي پاكستاني را "ناعادلانه و بی جا" خواند. دكتر افريدي به خاطر كمك به نيروهاي آمريكايي در سناريوي بن لادن، از سوي مقامات قضايي پاكستان به 33 سال زندان محكوم شد.

قابل ذکر است كه متعاقبا براي اعمال فشار بیشتر بر پاكستان برای آزادی دکتر افریدی، سنای ایالات متحده کمک مالي خود به پاکستان را 33 ميليون دلار كاهش داد. "مارتین دمپسی" در 28 ماه مي، از تصمیم مجلس سنا حمايت كرد و در تاریخ 29 مي راند پل، سناتور محافظه کار ایالت متحده خواستار تعلیق همه کمک های به پاکستان تا آزادي دکتر افریدی شد.
 
از طرف دیگر، معظم خان سخنگوی وزارت خارجه پاکستان ، انتقادات و فشارهاي موجود بر حکم دکتر افریدی را رد كرد و از ايالت متحده خواست تا به تصميم سيستم قضايي پاكستان و استقلال آن احترام بگذارد. وی اضافه نمود: "این موضوع يك مسئله داخلی است و دکتر شكيل افریدی براساس قوانين داخلي پاكستان محاكمه مي گردد". او در ادامه افزود که یک دادگاه محلی،دكتر افریدی را به جاسوسی برای سازمان جاسوسي آمریکا، که به حمله ایالات متحده به اسامه بن لادن در منطقه ابوت آباد منجر گرديد، محکوم کرده است. منابع موثق، همكاري دکتر شكيل افریدی را با گروه تروريستي لشكرالاسلام و سيا را نيز تاييد مي كنند.
در همین حال، مجلس نمایندگان ایالات متحده در 17 ماه مي 2012 بر لايحه ي مسدود سازي كمك هاي مالي به پاكستان براي وادار كردن اين كشور به بازگشايي مسيرهاي ناتو در خاك خود مانور داد،بر اساس اين لايحه،اعطاي كمك 650 ميليون دلاري به پاكستان مسدود خواهد شد.
اگر چه کاخ سفید اذعان كرده اوباما رئیس جمهور ایالت متحده لايحه پيشنهادي را وتو خواهد كرد:با این حال لايحه مذكور بخشی از دیپلماسی اجبار (فشار)آمریکا و بازی دو نفره با پاکستان محسوب مي گردد.در تاریخ 7 مي،وزير دفاع ایالات متحده لئون پانتا اعلام كرد:"ايالت متحده حتي با مخالفت اسلام آباد، پناهگاه هاي شبه نظاميان پاكستان را با هواپيماهاي بدون سرنشين خود بمباران خواهد كرد".

در تاریخ 21 ماه مي، اوباما با همتاي پاكستاني خود آصف علی زرداری در حاشیه اجلاس سران ناتو ديدار كرد.گزارش های موجود حكايت از آن داشت كه آمریکا عمدا رئيس جمهور پاکستان را براي حضور در اين اجلاس و پذيرش خواسته هاي ناتو و آمريكا در بازگشايي مسير تداركات نيروهاي نظامي،تحت فشار قرار داده است.
اما رئیس جمهور زرداری از اوباما خواست تا حملات هواپیماهای بدون سرنشین را هر چه زودتر متوقف كند، زرداري همچنين به خواسته پاکستان از آمريكا برای عذرخواهی از كشتار 24 سرباز پاكستاني در ايست بازرسي در تاريخ 26 نوامبر 2011 در صلاله نيز اشاره داشت.
متعاقبا كاخ سفيد نيز هر گونه عذر خواهي از اسلام آباد را در مورد حادثه 26 نوامبر صلاله رد كرد.
در این زمینه، در مورد گفتگوی پاکستان و ایالت متحده،سخنگوی وزرات خارجه پاكستان پيشتر به مسئله عذر خواهي آمريكا بابت حادثه حمله صلاله اشاره كرده بود.وي متعاقبا به تصميم كميته دفاع در خصوص پايان يافتن حملات هواپيماهاي بدون سرنشين براي ادامه مذاكرات با آمريكا كه توسط پارلمان تاييد شده است و اينكه اين اقدام آمريكا مي تواند به بازگشايي باب مذاكرات با آمريكا منجر گردد،نيز اشاره داشت.
رهبران مدنی و نظامی پاکستان پيشتر خواسته های یکجانبه آمریکا را در رابطه با بازگشايي مسيرهاي انتقال تداركات و پشتيباني نيروهاي ناتو را رد كرده بودند.
با این حال، آمریکا خواستار بازگشايي مسيرهاي انتقالي تداركات ناتو در پاكستان است،و به دنبال استفاده از مسيرهاي داخلي پاكستان براي خروج نيروها و تجهيزات از مسير پاكستان مي باشد،در حاليكه مقامات ارشد آمريكايي و رهبران ناتو اذعان دارند كه بدون كمك هاي پاكستان قادر به برقراري ثبات و امنيت در افغانستان نمي باشند. اما در عین حال، ایالت متحده با اقدامات خود در كاربرد هواپيماهاي بدون سرنشين، مذاكرات آتي خود با پاكستان را دشوارتر مي سازد.

با این وجود، حملات هواپیماهای جاسوسی، خود متذكر طرح های متعدد آمریکا عليه پاکستان مي باشد. اول اينكه، به عنوان بخشی از دیپلماسی زيركانه ایالت متحده ، امریکا در پي شکست مذاکرات آتي خود با پاکستان مي باشد، و در نظر دارد به کشورهای دیگر عضو ناتو نشان دهد که اسلام آباد تمايلي برای باز کردن خطوط تدارکاتی ناتو ندارد، بنابراین اين اقدام پاكستان مانعی بر سر راه تکمیل برنامه خروج نیروهای خارجی از افغانستان در سال 2014 تلقي مي گردد.
مسئله دوم اينكه، ایالت متحده می تواند دیگر کشورهای ناتو را برای انجام حملات هوایی گسترده در پاکستان بر مناطق قبیله ای و یا شبکه حقانی متقاعد كند.آنها معتقدند كه قبايل منطقه اي و شبكه حقاني از منطقه وزیرستان شمالی شبه نظامیان را برای بی ثبات کردن افغانستان به خاك اين كشور مي فرستد و مقامات ارشد نظامي آمريكايي بارها پاكستان را در اين خصوص براي پنهان كردن اقدامات تخريب گرانه خود در افغنستان مورد اعتاب قرار داده اند.
مهمتر اينكه، امریکا هنوز در پی رسيدن به توافق صلح با طالبان افغانستان در گفتگوهاي قطر است، در حالی که از طرفي در تلاش براي تسريع حملات هواپيماهاي بدون سرنشين خود براي بي اثر كردن گفتگوهاي پيشنهادي دولت پاكستان و شبه نظاميان، و برانگيختن مردم قبايل مربوطه مي باشد تا از اين طريق به دامن زدن حملات انتحاري بيشتر كمك كند.
هدف اصلی در پشت این حملات آزرده خاطر كردن مردم محلی، و تحریک شورشیان قبايل مناطقي علیه نیروهای امنیتی پاکستان مي باشد.
واشنگتن اين حملات را به عنوان بخشي از جنگ مخفي آمريكا عليه پاكستان در تلافي اقدامات خرابكارانه ،مجددا از سر گرفته است كه از سوي سيا، Indian raw و موساد براي بي ثبات كردن افغانستان با اهداف استراتژيك، برنامه ريزي شده است.
در واقع،آمار كشته شدگان حملات هواپیماهای بدون سرنشین در مناطق قبیله ای پاكستان که به طور متناوب در مناطق قبیله ای پاکستان از سال 2004 ادامه دارد، از آمار حملات گروه القاعده فراتر رفته است.
در سه سال گذشته، بیش از 700 نفر از شهروندان بی گناه و تنها 14 فرمانده القاعده، توسط هواپيماهاي بدون سرنشین ایالت متحده کشته شده اند.
در این راستا، بنياد "New America Foundation" در گزارش اخیر خود اشاره داشت، "هنگامی که مناطق قبیله ای توسط هواپیماهای بدون سرنشین آمريكا مورد هدف قرار مي گيرند،تنها 10 یا 50 غیر نظامی بی گناه را نمی کشند، بلكه به گسترش احساسات ضد آمریکایی در میان توده ها نيز كمك مي كند..... و خود بهانه اي مي شود تا جوانان بيشتري به گروه های تروریستی مخالف ایالت متحده و البته پاکستان بپيوندند..... در حالی که تنها کشتن 10 شبه نظامی از طریق هواپیماهای جاسوسی ثمره اين اقدام محسوب مي گردد. ایالت متحده بیش از 1400 پاکستانی بيگناه را كه عضو هيچ گروه تروريستي نبودند، تاكنون به شهادت رسانده است.

پيش از اين نيز روابط تیره اي بین ایالت متحده و پاکستان وجود داشته است،و اگر حملات هواپیماهای بدون سرنشین ادامه يابد،با هدف قرار دادن مناطق قبيله اي پاكستان،دولت نيز براي متوقف كردن عمليات نظامي در مناطق قبيله اي مجبور به مداخله خواهد شد.
در مورد واکنش های عمومی، حزب حاکم پاکستان از سوي مخالفان و احزاب مذهبي در رابطه با مسئله "مسير تامين و پشتيباني نيروهاي ناتو" به شدت تحت فشار است.
در این مورد، شورای دفاع پاکستان تظاهراتي را در براي بازگشايي احتمالي خط تدارکاتی نیروهای ناتو از مسير پاكستان،سازماندهی كرده است.
در این شرایط، یکی دیگر از هدف حملات هواپیماهای بدون سرنشین نه تنها خدشه دار کردن وجهه ارتش و نیروی هوایی پاكستان است، بلکه ایجاد شکاف بین نیروهای امنیتی و مردم نيز مدنظر است.
قابل ذکر است که گاهی اوقات مقامات بلند پايه ایالت متحده اذعان داشته اند كه برقراري امنيت و ثبات در افغانستان بدون کمک پاکستان پس از خروج نیروهای خارجی امكان پذير نمي باشد و گاهی اوقات نيز اعلام مي دارند خواستار برقراري رابطه مستحكم با پاكستان هستند،و از طرفي پاكستان را براي فعاليت آزادانه شبه نظاميان در خاك خود مورد سرزنش قرار مي دهند.
آمريكا در مورد اسرائيل و هند چنين رفتاري را ندارد بلكه در پاكستان آمريكا اعمال خرابكارانه خود را با حمايت از ستيزه جويي در پاكستان و جدايي طلبي در بلوچستان براي تضعيف اين كشور ادامه مي دهد.
با این حال، در این برهه حساس، ایالت متحده حملات هواپیماهای بدون سرنشین خود را براي تحقق اهداف شيطاني خود بر عليه پاكستان تسريع بخشيده است و چنين به نظر مي رسد كه آمريكا براي كامل كردن برنامه مخفي خود عليه اسلام آباد تمايلي به برقراري روابط بين خود و پاكستان ندارد.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار