انديشمند و وبلاگ نويس آمريکايي از تلاش مشترک شوراي عالي نيروهاي مسلح مصر، آمريکا و رژيم صهيونيستي براي احياي مجدد رژيمي مشابه با رژيم مبارک در مصر خبر داد.

به گزارش سرويس بين الملل باشگاه خبرنگاران ، "نيکاس ريتسوس" استاد بازنشسته علوم سياسي در شيکاگو  که نوشته هايش در وبلاگ شخصي اش گاه در روزنامه هاي ديلي تلگراف انگليس و ديلي استار لبنان منتشر مي شود در اين باره نوشت: احمد شفيق انتخاب راهبردي جديد آمريکا و رژيم اسرائيل است و در اين زمينه شوراي عالي نظامي مصر چه به صورت تک تک اعضا و چه به صورت جمعي با آمريکا و اسرائيل شريک است.

وي درباره توطئه هاي آمريکا براي ناکام گذاشتن انقلاب مصر و به نوعي ايجاد شکاف و ترديد در ميان گروه هاي انقلابي، نوشت: سرويس هاي اطلاعاتي غرب با به راه انداختن جنگ رواني در پي  بحران در مصر هستند تا از اين طريق زمينه را براي باز توليد رژيم سابق مصر فراهم سازند.

در نکته اي که روزنامه لبناني ديلي استار از اين انديشمند آمريکايي منتشر کرده، آمده است: درست است که مبارک سقوط کرد اما شخص ديگري به نام احمد شفيق وجود دارد که مي تواند جاي او را پرکند، اين گزينه گزينه اي راهبردي براي آمريکا ، اسرائيل و شوراي نظامي مصر است و از چهره هايي است که در همه زمينه ها به آمريکا وابسته است.

نيکاس ريتسوس، به صدور حکم عليه مبارک و وزير کشورش اشاره کرد و گفت: اگر مبارک و وزير کشور دولت او محکوم مي شوند چگونه است که نخست وزير او نبايد محکوم شود؟ زيرا او به همان اندازه در کشتار مردم شريک است که مبارک و حبيب العادلي بوده اند.

وي هدف واقعي از به راه انداختن محاکمه و صدور حکم براي مبارک را، انحراف افکار عمومي مصر از مسائل پشت پرده مي داند و معتقد است: در پشت پرده، واشنگتن، تل آويو و شوراي نظامي مصر فعالند تا آخرين نخست وزير مبارک را بر کرسي قدرت بنشانند و به طور کامل رژيمي مشابه با رژيم مبارک را در مصر بازسازي کنند.

وي درباره سرنوشت حکم دادگاه عليه مبارک نيز بر اين باور است که در آخر کار مبارک به دليل کافي نبودن مستندات براي صدور راي نهايي دادگاه، تبرئه خواهد شد.

وي که اصالتي يوناني دارد درباره آينده سياسي مصر معتقد است: به نظر مي رسد شوراي نظامي و ارتش همچنان خود را به عنوان حاکم مصر حفظ کنند و مصر هم به سوي هدفي شتاب بگيرد که اين شورا مي پسندد، پس نبايد بر اين باور بود که دوران حسني مبارک در مصر به سر آمده است بلکه پس از مبارک دوراني در مصرآغاز شد که به طور قانونمند و برنامه ريزي شده هماهنگي سياسي مصر با سياست هاي اسرائيل و آمريکا در آن پيگيري مي شود و واسطه اين هماهنگي نيز شوراي عالي نيروهاي مسلح مصر است.

وي در توصيف روند روي کار آمدن مجدد رژيم مشابه با رژيم مبارک در مصر گفت: اين کار به طور کاملا برنامه ريزي شده و با حفظ ظواهري چون به کار گيري صندوق هاي راي در حال اجراست  تا ظاهرش مشابه با بيداري اسلامي باشد ولي در واقع هدف قالب کردن مجدد رژيم سابق بر مردم مصر است.

در اظهارات ديگري از اين پرفسور آمريکايي که روزنامه الوفد مصر منتشر کرده آمده است: مردم مصر شادمان در باد پيروزي انقلابشان خوابيده اند اما به ناگاه واقعيت انقلابشان چون سحر ساحران ناپديد شد و حال مردمي که ديروز انقلاب کرده بودند بايد  دربدر در پي يافتن انقلابشان باشند، اين انقلاب با چراغ سبز آمريکا از طرف شوراي عالي نيروهاي مسلح به سرقت رفته است زيرا واقعيت انقلاب مصر با منافع آمريکا در خاورميانه تضاد داشت.

وي معتقد است : آمريکا مي دانست مبارک استقلال کافي ندارد و اين نکته اي بود که حتي مبارک نيز به آن اشاره کرده بود در نتيجه نگراني واشنگتن اين بود که ادامه ناامني ها در مصر موجب شود تا افسران جوان مصري در پي کودتاي نظامي برآيند در نتيجه به افسران ارشد دستور داد تا مبارک را کنار بزنند و در فرصتي که پس از او به وجود مي آيد براي روي کار آوردن فردي مشابه با مبارک اقدام کنند، شوراي نظامي حاکم نيز پس از برکناري مبارم به او اطمينان داد خطري متوجهش نخواهد بود و محاکمه اش نيز جز يک محاکمه صوري و محکوميتش نيز جز تظاهر به حبس نخواهد بود.

وي درباره علت دنباله روي ارتش مصر از آمريکا گفت: ارتش مصر به کمک هاي نظامي آمريکا وابسته است ضمن اينکه ژنرال هاي ارتش تسلط بر بخش عظيمي از صنعت کشور را مديون حمايت هاي آمريکا هستند.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار