مدیرکل حفاظت محیط زیست خراسان‌رضوی از مشاهده پرنده حواصیل شب در شهرستان تربت‌جام خبر داد.

به گزارش گروه استانهاي باشگاه خبرنگاران ، سید حسین آقامیری در حاشیه مراسم تقدیر از فعالان محیط زیست در مشهد اظهار کرد: حضور این پرنده قبلا در خراسان به صورت مهاجر عبوری گزارش شده بود اما مشاهده آن در تربت‌جام برای نخستین‌بار در فصل بهار امسال ثبت شده است.

مدیرکل حفاظت محیط زیست خراسان‌رضوی افزود: از مشخصات این پرنده می‌توان به 60 سانتی‌متر طول، روتنه خاکستری مایل به آبی، شانه و پشت سیاه، سر و پس سر سیاه و زیر تنه سفید اشاره کرد.

وی در ادامه افزود: همچنین منقاری کلفت به رنگ سیاه، چشم‌های قرمز رنگ،پاهای زرد و گوشتی کمرنگ و 3 پر سفید از پس سر تا پشت از مشخصات دیگر ظاهری این پرنده محسوب می‌شود.

آقامیری تاکید کرد: پرنده بالغ حواصیل شب دارای مشخصاتی همچون پشت قهوه‌ای با خال‌های سفید نخودی، چشم‌های قهوه‌ای و پاهای زرد مایل به سبز که پرهای کاکل مانند کوتاهی، به رنگ سبز چرکی، در آن دیده می‌شود.

مدیرکل حفاظت محیط زیست خراسان‌رضوی تصریح کرد: همچنین دارای زیر تنه قهوه‌ای مایل به خاکستری است که در آن لکه‌های قهوه‌ای تیره مشاهده می‌شود.

وی با بیان اینکه در ایران، زمستان‌ها در مناطق تالابی، به‌ویژه جنوب دریای خزر دیده شده و تولید مثل نیز می‌کند، خاطر نشان کرد: این پرنده کمیاب بیشتر در هنگام غروب و اوایل صبح جنب و جوش دارد و عمدتا از دوزیستان، ماهی و حشرات تغدیه می‌کند و زیستگاه آن، در تالاب‌ها، دریاچه‌ها، سواحل رودخانه، مزارع برنج و استخرها است./ج1

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.