ماهواره‌های نظامی به ابزاری مانند رادارهای مخصوص دوربین‌های مادون قرمز و دوربین‌ عکاسی مخصوص مجهز هستند.

رضا اصلانی، کارشناس ارشد هوا فضا در گفتگو با خبرنگار نجوم باشگاه خبرنگاران گفت: با توجه به اینکه ماهواره‌ها از دید و دسترس کشورها دور هستند و کشورهای برخوردار از تکنولوژی ماهواره‌ای به راحتی می‌توانند هر موقع که اراده کنند با ارسال فرمان از زمین دستگاه‌های جمع‌آوری اطلاعات را در آنها فعال کنند.

وی افزود: با فرستادن فرمان می توان کنترل آنتن‌ها و دوربین‌ها را بر روی یک کشور یا منطقه فعال کرده و بعد از اینکه ماهواره از روی آن منطقه عبور کرد اطلاعات جمع‌آوری شده را با فرمانی دیگر به نقطه مورد نظر بفرستد.

اصلانی اظهار داشت: ماهواره‌های نظامی به چند نوع وسیله شناسایی مانند رادارهای مخصوص ، دوربین‌های مادون قرمز و دوربین‌های عکاسی مخصوص مجهزند که هر کدام از آنها سیستم‌های مکمل یکدیگر هستند.

* سنسورهای مادون قرمز ماهواره‌های نظامی موشک‌های‌‌ آماده در سکوی پرتاب را شناسایی میکنند

وی تصریح کرد: دوربین عکاسی موجود روی ماهواره‌های نظامی می‌توانند به وسیله دوربین مادون قرمز در شب و سیستم‌های راداری آن در تمام شرایط به جمع‌آوری اطلاعات بپردازند .

اصلانی عنوان کرد: قدرت شناسایی برخی از این ماهواره‌ها به حدی است که دوربین های تعبیه شده از آنها می‌توانند از ارتفاع 200 کیلومتری زمین اشیایی به طول 10 سانتی متر را آشکار کنند.

وی انجام فعالیت‌های نظامی مثل جاسوسی ، عکسبرداری، استراق سمع و هواشناسی را از جمله سرویس‌هایی که می‌توان از ماهواره‌ها بدست آورد دانست.

اصلانی تاکید کرد:‌در حال حاضر کشورهای فرانسه، انگلستان، روسیه،‌آمریکا، چین و ژاپن دارای ماهواره‌های نظامی هستند که می‌توانند از آنها استفاده کنند.

وی یادآور شد: سنسورهای ماهواره‌‌ای مادون قرمز می‌توانند پرتاب موشک را از طریق کشف دودها و بخارات داغ آنها تشخیص و حتی از زمانی که موشک در سکوی پرتاب است و از زمین برنخواسته را شناسایی کنند.

اصلانی خاطر نشان کرد: با وجود اینکه تکنولوژی ردیابی موشک‌ها به همراه خط تولید شان از طریق فضا در مرحله مقدماتی قرار دارد اما برخی از کشورها به طور مخفیانه به این تکنولوژی دست یافته‌اند./ح
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار