نخستین مرکز تخصصی دردهای قفسه سینه کشور امروز با اعتباری بالغ بر 25 میلیارد ريال در شیراز ، قطب پزشکی کشور راه اندازی شد .

رییس دانشگاه علوم پزشكی شیراز با بیان این که 40 درصد از مرگ و میرهای کشور ناشی از سکته های زود رس قلبی است ، گفت : با راه اندازی نخستین مركز اورژانس بیماران حاد قلبی در بیمارستان نمازی شیراز ، بزرگترین و بهترین گام درزمینه عملیات غیر جراحی قلب در كشور برداشته شد .

دكتر محمد هادی ایمانیه افزود: سکته های قلبی بزرگترین معضل در بخش درمان جامعه به شمار می آید .

به گزارش خبرنگار باشگاه خبرنگاران فارس،مرکز تخصصی دردهای قفسه سینه کشور ، بیمارانی که در منزل ، محل کار یا خیابان دچار درد قفسه سینه شوند را از طریق مرکز فوریت های 115 به مرکز منتقل و بدون فوت زمان برای پذیرش ، مورد انجام معاینات پزشکی و درمانی قرار می دهد .

به گفته رییس گروه قلب و عروق دانشگاه علوم پزشكی شیراز ، بیمارانی كه شرایط حاد بیماری قلبی دارند و علائم سكته را احساس می كنند 30 دقیقه به عنوان فرصت طلایی زمان دراختیار دارند تا به مركز اورژانس بیماری های قلب برسند و از مرگ نجات یابند این فرصت را باید بیماران و امدادگران اورژانس قدر بدانند و از آن غافل نشوند.

پرفسور محمد علی بابایی افزود: هر چه این زمان 30 دقیقه سپری و در راه رسیدن بیمار قلبی به مركز اورژانس تعلل ایجاد شود، بیمار یك گام به مرگ نزدیك ترمی شود.

وی اظهار داشت : سه تا پنج دقیقه وقت برای بیماران درنظرگرفته شده تا با ظهوراولیه نشانه های درد در قفسه سینه با مراكز اورژانس تماس بگیرند و مراكز اورژانس نیز باید در كمتر از 10 دقیقه بیمار را به اورژانس قلب منتقل كنند.

این پزشك فوق تخصص قلب و عروق گفت : تجویز داروهایی كه لخته خون را در رگ آزاد می كند و استفاده از بالون باید در مدت 90 دقیقه انجام گیرد و این برنامه زمانبندی در كشورهای پیشرفته به عنوان قانون تصویب شده است .

وی ادامه داد : درمركز اورژانس قلب بیمارستان نمازی شیراز از بیماران نوار قلب گرفته می شود و آنها شش ساعت تحت مراقبت قرار می گیرند و در صورتی كه علائم خطربرطرف نشده باشد ، مداوا ادامه می یابد.

نخستین مرکز تخصصی دردهای قفسه سینه کشور مجهز به 24 تخت با امكانات تخصصی و پیشرفته پزشکی است و می تواند 24 بیمار حاد قلبی را در روز پذیرش كند.

شیراز ، قطب پزشکی کشور است و هر ساله بیماران بسیاری از کشورهای حاشیه خلیج فارس و سایر استان ها برای درمان به این شهر می آیند ./س
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.