این سد بتنی، با ارتفاع 22متر و طول تاج 380متر و حجم مخزن 5 میلیون مترمکعب در پائین دست سد مخزنی سفیدرود و 30 کیلومتری شهر رشت واقع شده است.

رامین رحمانی مدیر پروژه نیروگاه سد تنظیمی تاریک در گفتگو با خبرنگار اقتصادی باشگاه خبرنگاران، با بیان مطلب بالا گفت: سد تنظیمی تاریک با هدف تنظیم آب جهت شبکه های آبیاری پائین دست و منطقه فومنات در سال 1347 به بهره برداری رسیده است.

این سد بتنی، با ارتفاع 22متر و طول تاج 380متر و حجم مخزن 5 میلیون مترمکعب در پائین دست سد مخزنی سفیدرود و 30 کیلومتری شهر رشت واقع شده است.

در زمان احداث سد،ساختمانی جهت نصب تجهیزات نیروگاهی، مجاری عبور تخلیه رسوب و دریچه های تخلیه عمقی ایجاد گردید ولی فعالیتی جهت طراحی، تهیه و نصب تجهیزات انجام نپذیرفت تا اینکه مطالعات آن از سوی شرکت توسعه منابع آب و نیروی ایران در سال 1382 آغاز گردید و فعالیتهای اجرایی آن نیز از سال 1388 شروع شد.

وی ادامه داد نیروگاه سد تنظیمی تاریک دارای 2 واحد نیروگاهی با مجموع ظرفیت 3000 کیلووات و دبی 19متر مکعب بر ثانیه و ارتفاع 5/8 متر اولین نیروگاه برق آبی در کشور می باشد که از توربینهای نوع کاپلان در آن استفاده می شود.

وی افزود با تلاش دست اندرکاران پروژه، تجهیزات واحد اول نیروگاه نصب گردید و فعالیتهای مربوط به نصب تجهیزات واحد دوم نیز آغاز شده است که با برنامه ریزی انجام گرفته ان شاء ا... تا پایان سال جاری نیروگاه سد تنظیمی تاریک به عنوان اولین نیروگاه برق آبی کوچک با توربین نوع کاپلان به بهره برداری می رسد.

مدیر پروژه نیروگاه سد تنظیمی تاریک در پایان اعلام کرد: با اجرای این نیروگاه علاوه بر استفاده حداکثری از پتانسیل آب رودخانه سفیدرود، اشتغال زائی در منطقه، کمک به تنظیم فرکانس و ولتاژ شبکه برق منطقه و تولید انرژی پاک به میزان 5/16 گیگاوات ساعت در سال را برای هموطنان عزیز استان سرسبز گیلان به ارمغان می آورد.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار