نخستین بانک ژن ماهیان خاویاری درگیلان راه اندازی شده است .

به گزارش خبرنگار  باشگاه خبرنگاران گيلان ، رئیس انستیتو تحقیقات بین‌المللی ماهیان خاویاری در مراسم راه اندازی نخستین مرکز بانک ژن ماهیان خاویاری کشور در انستیتو دکتر دادمان گفت : مرکز بانک ژن اختصاصی ماهیان خاویاری برای نخستین بار در جهان در ایران ایجاد شده است.

محمد پورکاظمی؛ این مرکز را گنجینه‌ای از گونه‌های محافظت توصیف کرد که می‌تواند تضمینی برای حفظ ذخایر ارزشمند ماهیان خاویاری و درآمدهای حاصل از فروش و صادرات خاویار کشور در آینده باشد .

وی ایجاد بانک زنده انواع تاسماهیان، ایجاد بانک اسپرم و سلول‌های بنیادی و ایجاد بانک ژن‌های مهم اقتصادی، لاین‌های سلولی و نگهداری انواع بافت تاسماهیانرا از فعالیت‌های اصلی بانک ژن تاسماهیانکشور اعلام کرد و افزود: تشکیل بانک ژن از طریق جمع‌آوری و ذخیره‌سازی ماهیان خاویاری با منشا ژنتیکی بومی کشور، حفظ و نگهداری بلند مدت سلول‌های جنسی، ژن‌ها و بافت انواع تاسماهیاندریای خزر ازجمله اهداف ایجاد مرکز مذکور است.

رئیس انستیتو تحقیقات بین‌المللی ماهیان خاویاری با بیان اینکه تمام فضای آزمایشگاهی و پژوهشی بانک ژن با رعایت آخرین استانداردهای روز کشور طراحی و ساخته شده است، گفت: آزمایشگاه‌های بیوتکنولوژی، پروتئومیکس، مرکزی ژنتیک مولکولی، سیتوژنتیک و انجماد اسپرم در مرکز بانک ژن ماهیان خاویاری راه‌اندازی شده است.

محمد پورکاظمی ، با بیان اینکه ذخایر ماهیان خاویاری دریای خزر روند نزولی را طی می‌کند، افزود: ایجاد مراکز تکثیر ماهیان خاویاری به دلیل دیررس بودن بلوغ جنسی و نبود تکثیر طبیعی آنها در رودخانه‌ها ضروری است.

وی ، بر لزوم حفظ و احیای ذخایر ژنتیکی تاسماهیانبومی کشور تاکید کرد و گفت: راه‌اندازی نخستین مرکز بانک ژن آبزیان یک اثر ماندگار در اجرای پروژه‌های تحقیقاتی، حفظ و احیای ذخایر خاویاری و همچنین تولید علم و ارتقای بیوتکنولوژی تاسماهیانکشور است.

این مقام مسئول ، برنامه‌ریزی مدون ملی و فراهم‌سازی بستر مناسب به منظور همکاری‌های منطقه‌ای و بین‌المللی را در نجات ذخایر با ارزش تاسماهیاندریای خزر بااهمیت توصیف کرد و افزود : ایجاد مرکز بانک ژن ماهیان خاویاری در توسعه پایدار آبزی‌پروری تاسماهیانتاثیرگذار است.

پورکاظمی با بیان اینکه بانک ژن دارای بخش‌های زنده و غیر زنده است ، خاطرنشان کرد: این مرکز بانک قادر است با برنامه‌ریزی موثر و هماهنگ موجب حفظ و احیای خزانه ژنتیکی گونه‌های در خطر انقراض خاویاری شود. / ب

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.