واکاوي مشکلات مرغداري خراسان جنوبي

به گزارش خبرنگار باشگاه خبرنگاران از بيرجند ، خراسان جنوبي با توليد سالانه 42 هزار تن گوشت مرغ چرخه کامل گوشت مرغ شرق کشور را در دست دارد .
در خراسان جنوبي 518 واحد مرغداري گوشتي با ظرفيت بيش از  6 ميليون و 870 هزار قطعه و 17 واحد مرغداري تخم گذار با ظرفيت بيش از 572 هزار قطعه فعال است
به گفته رئيس سازمان جهاد کشاورزي اين استان، 70 درصد مرغ توليدي خراسان جنوبي به استانهاي شرق کشور بويژه سيستان و بلوچستان صادر مي شود .
همچنين کارخانه جوجه کشي مجتمع توليدي مرغ مادر اين استان با ظرفيت يک ميليون و 500 هزار عدد تخم مرغ نطفه دار در ماه در بيرجند فعال است که 10 ميليون قطعه جوجه توليدي آن در سال ، علاوه بر استانهاي خراسان به استانهاي سيستان و بلوچستان ، يزد ، کرمان ، فارس و سمنان نيز صادر مي شود .   
سالانه به طور متوسط  8 هزار و 200 تن تخم مرغ نيز در خراسان جنوبي توليد مي شود که پارسال 900 تن به استان تهران صادر شد .
و اما گراني و کمبود نهاده هاي توليد بخصوص ذرت و سويا عمده مشکلي است که مرغداران خراسان جنوبي و ساير استانهاي کشور را در توليد اين کالاي اساسي در سبد غذايي خانواده هاي ايراني ، روز به روز بي انگيزه تر مي کند .
بر اساس گزارش اتحاديه سراسري مرغداران کشور  در حال حاضر 80 درصد نهاده هاي مورد نياز براي خوراک طيور ، وارداتي و تنها 20 درصد آن توليد داخل کشور است که افزايش تعرفه هاي وارداتي و روند طولاني ترخيص نهاده هاي طيور در گمرک ، بر مشکلات مرغداران مي افزايد و به تبع آن قيمت مرغ را در بازار کشور افزايش مي دهد .
هادربادي رئيس سازمان جهاد کشاورزي خراسان جنوبي مي گويد : در حال حاضر به علت جدا شدن شرکت پشتيباني امور دام از وزارت جهاد کشاورزي و واگذار شدن آن به وزارت صنعت ، معدن و تجارت ، جهاد کشاورزي عملا در زمينه تأمين و توزيع نهاده ها ،نمي تواند اقدام مؤثري انجام دهد .
و اما بر اساس اطلاعات بازار ،هر کيلو کنجاله سويا اين روزها در بازار کشور بين هزار و 300 تا هزار و 400 تومان نوسان قيمت دارد .
همچنين هر کيلو ذرت در اين روزها بين 465 تا 479 تومان به فروش مي رسد و هنگامي که اين قيمتها با قيمت مرغ که در حال حاضر کيلويي 4 هزار و 430 تا 5 هزار و 200 تومان است و تخم مرغ که با قيمت کيلويي هزار و 560 تومان در بازار به فروش مي رسد ، مقايسه شود به نتيجه اي مي رسيم که مهر صحت بر گلايه مرغداران مي زند .
و در نهايت اين مشکلات ، واردات 10 ميليارد دلاري مواد غذايي شامل گوشت مرغ ، آب سردي بود که در آغازين روزها و ماههاي سال حمايت از توليد و سرمايه ملي بر سر توليدکنندگان مرغ کشور ريخته شد .
به نظر مسئولان توليد کننده مرغ کشور ، ايران هيچ نيازي به واردات 20 هزار تني گوشت مرغ در سال توليد ملي و حمايت از کار و سرمايه ايراني نداشت .
به گزارش اتحاديه سراسري مرغداران کشور  ، در حال حاضر ماهانه 150 هزار تن گوشت مرغ در کشور توليد مي شود که در صورت حمايت مسئولان در زمينه تأمين نهاده هاي خوراک طيور ،  امکان افزايش اين ميزان نيز وجود دارد .
همچنين بر اساس گزارش اين اتحاديه ، ايران توانمندي توليد 2 ميليون تن مرغ گوشتي در سال را دارد که با اين ميزان توليد تقريبا تمام نياز داخل پاسخ داده مي شود.
با وجود اين هر ساله واردات گوشت مرغ  يخ زده ، بازار داخلي ايران را بر هم مي زند و علاوه بر ايجاد نوسانات شديد در قيمت گوشت مرغ ، سبب تحليل رفتن روحيه توليدکنندگان و بسته شدن واحدهاي توليدي کوچک و بزرگ در اين بخش مي شود .
و حال اينکه به نظر توليدکنندگان اين بخش ، واردات نهاده هاي خوراک طيور مانند سويا و ذرت ، بيشتر مشکلات مرغداران را حل مي کند و نيازي به واردات گوشت مرغ يخ زده و زنده نيست . يا به عبارتي چاره گراني و ناياب شدن نهاده هاي خوراک طيور بويژه کنجاله سويا ، واردات مرغ يخي نيست .
گراني و کم ياب بودن  نهاده هاي خوراک طيور بويژه کنجاله سويا سبب شده مرغداراني که توليد خود را پس از حدود 2 ماه تلاش به صورت نسيه و يا چک 2 تا 3 ماهه مي فروشد ، بايد براي تهيه کنجاله سويا به فروشندگان ، پيش پرداخت کند و منتظر بماند و سر انجام طولاني شدن اين انتظار سبب مي شود که مرغداران از ترس نبود کنجاله سويا يا ساير مواد اوليه از جوجه ريزي امتناع کنند و ادامه اين روند سبب کاهش توليد در اين بخش مي شود .
با توجه به سرانه مصرف 23 کيلوگرمي گوشت مرغ ، براي جمعيت 76 ميليون نفري کشورمان ، سالانه يک ميليون و 748 هزار تن مرغ لازم است که طبق اعلام وزارت جهاد کشاورزي يک ميليون و 700 هزار تن از توليد داخل تأمين مي شود و ميزان مورد نياز براي واردات گوشت مرغ را مي توان 48 هزار تن برآورد کرد که با تأمين نهاده هاي خوراک طيور مرغداريهاي کشور به راحتي مي توان از اين ميزان واردات نيز جلوگيري کرد و در سال توليد ملي و حمايت از کار و سرمايه ايراني ، از توليدکنندگان مرغ ايران حمايت کرد .
همچنين کاهش تلفات مرغ در مرغداريها و رساندن آن به حد استاندارد جهاني از ديگر راهکارهايي است که مي تواند نقش مؤثري در توليد ملي هر چه بيشتر داشته باشد . بر اساس گزارش اتحاديه سراسري مرغداران کشور ، تلفات مرغ در مرغداريهاي ايران 8 تا 10 درصد است و اين در حالي است که اين آمار در جهان 3 تا 4 درصد است .
بهبود روشهاي تغذيه نيز از ديگر راهکارهاي افزايش توليد در بخش مرغ است .
در کشور ما نسبت مصرف دان به گوشت توليدي در مرغداريها گوشتي و نسبت مصرف دان به تخم مرغ در مرغداريهاي تخمگذار بالاست بطوريکه در ايران 2.3 ( دو و سه دهم ) کيلوگرم دان به ازاي يک کيلوگرم گوشت مصرف مي شود که در دنيا مصرف دان به ازاي هر يک کيلوگرم گوشت توليدي زير 2 کيلوگرم است .
نوسازي مرغداريها و آموزش به روز مرغداران هم از ديگر راهکارهايي است که بايد به نقش مؤثر آن در افزايش توليد مرغ کشور انديشيد .

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.