بیش از 347 میلیارد ریال برای حمایت از صنایع دستی و گردشگری در اختیار بانک توسعه صادرات ایران قرار گرفت.

به گزارش  اقتصادي باشگاه خبرنگاران به نقل از  عمومی بانک توسعه صادرات ایران، سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری عاملیت وجود اداره شده خود را طی قراردادی به بانک توسعه صادرات ایران واگذار کرد و از این پس این بانک به سرمایه گذاران صنعت گردشگری و صنایع دستی و حفظ بناهای تاریخی تسهیلات پرداخت می کند.

بر اساس این گزارش، در اجراي مفاد بند "ص" ماده 224 قانون برنامه پنجم توسعه كل كشور و آيين نامه اجرايي آن، قرارداد عاملیت مبلغ 347 میلیارد ریال براي پرداخت و واريز در بخشهاي كمك، تسهيلات تلفيقي و تسهيلات غير تلفيقي، يارانه سود و كارمزد تسهيلات ، به حساب متقاضيان و اشخاص معرفي شده از سوي سازمان مفتوحه در بانكها و موسسات اعتباري، به امضای آقای سید حسن موسوی معاون رئیس جمهور و رئیس سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری و آقای بهمن وکیلی رئیس هیات مدیره و مدیرعامل بانک توسعه صادرات ایران رسید.

بر اساس این قرار داد، تودیع وجوه اداره شده سازمان میراث ‌فرهنگی نزد بانك توسعه صادرات است و پرداخت یارانه سود و كارمزد تسهیلات پرداختی به سرمایه‌گذاران، پرداخت تسهیلات تلفیقی به پروژه‌ها و پرداخت كمك برای توسعه سرمایه‌‌گذاری در آن دیده شده است.

این قرارداد شامل طرح های مورد نظر در حوزه ایجاد تاسیسات گردشگری، صنایع دستی و میراث فرهنگی است و پروژه‌هایی كه ماهیت تركیبی گردشگری، صنایع دستی و میراث فرهنگی را دارند می‌توانند در اولویت این قرارداد قرار خواهند داشت.

استفاده از تسهیلات و یارانه‌های منظور شده در این قرارداد فقط برای بخش خصوصی و غیر دولتی در نظر گرفته شده است. همچنین مشخص شده است كه میزان كمك‌های یارانه‌ای از محل این منابع بر اساس نوع پروژه‌ در حوزه‌های گردشگری، صنایع دستی و میراث فرهنگی متفاوت تعیین خواهد شد.

در ابتدای این جلسه آقای وکیلی با اعلام اینکه 82درصد از منابع بانک توسعه صادرات در بخش صادرات به کار گرفته شده، گفت: با توجه به اینکه صنعت گردشگری یکی از صنایع ارز آور برای کشور است، این بانک مدتی است که تامین مالی واحدهای فعال در صنعت گردشگری را نیز به عهده گرفته است.

وی با اشاره به توجیه اقتصادی مناسبی که سرمایه گذاری در صنایع دستی دارد، اعلام کرد که بانک توسعه صادرات ایران اعطای تسهیلات در این بخش را نیز آغاز کرده است و می تواند منابع سازمان گردشگری را نیز به صورت وجوه اداره شده، مورد استفاده قرار دهد.

مدیرعامل بانک توسعه صادرات ایران با اشاره به اینکه یکی از اصول اولیه جذب گردشگر، ایجاد امکانات اولیه برای آنهاست، افزود: بانک توسعه صادرات ایران در تامین منابع مالی برای ساخت و تجهیز هتل های جدید گام های موثری برداشته است.

وی از همکاری در ساخت هتل آزادی و نیز ساخت هتل فرودگاه بین المللی امام خمینی (ره) به عنوان مهمترین اقدام این بانک در حوزه گردشگری در سال های اخیر نام برد.

وی با اعلام اینکه نگاه بانک توسعه صادرات نگاهی فرابانکی بوده و پیش از اینکه به سودآوری بیاندیشد، به دنبال منافع ملی است، ابراز امیدواری کرد: بانک توسعه صادرات با ورود به بحث تامین مالی صنعت گردشگری، در ساماندهی صنعت مذکور ایفای نقش نماید.

 سیدحسن موسوی رییس سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری نیز در این جلسه با اعلام اینکه به بانک توسعه صادرات ایران اعتقاد ویژه دارد، این بانک را بانکی شفاف، پاک و زلال دانست که پیشگام شدن این بانک در همکاری با سازمان میراث فرهنگی، مایه خشنودی است.

وی همچنین از بانک توسعه صادرات ایران خواست تا از ایجاد كارگاه های تولید صنایع دستی و صادرات محصولات آنان حمایت كنند.

معاون رییس جمهور یادآورشد: ایجاد و راه‌اندازی كارگاه‌های صنایع دستی با سرمایه‌گذاری اندك قابل اجرا است و بانك توسعه صادرات می‌تواند با پرداخت تسهیلات به تولیدكنندگان و صادركنندگان صنایع دستی به توسعه و ترویج هنرهای سنتی و صنایع دستی ایران كمك كند.

موسوی همچنین از بانك توسعه صادرات ایران به عنوان یك نهاد مالی حامی تولید و صادرات كشور یاد كرد و گفت: این بانك علاوه بر ارائه تسهیلات خرد در حوزه صنایع دستی می تواند با ارائه تسهیلات در حوزه زیرساخت های گردشگری، هتل ها و رستوران ها، در زمینه افزایش جذب گردشگر خارجی نیز با این سازمان همكاری كند.

رییس سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری به تعهدات سازمان متبوعش در زمینه افزایش جذب گردشگر خارجی تا 7 میلیون و پانصد هزار نفر و رشد سه برابری صادرات صنایع دستی تا مبلغ یک و نیم میلیارد دلار برای سال جاری اشاره كرد و گفت: بانك توسعه صادرات ایران می تواند در حوزه حفاظت و مرمت از بناهای تاریخی كشور نیز از سرمایه گذاران حمایت كند.

موسوی همچنین تاكید كرد كه سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری نیز با پرداخت یارانه سود تسهیلات بانكی از تولید و صادرات صنایع دستی و سرمایه گذاری در زیرساخت های گردشگری در كشور حمایت خواهد كرد./س

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار