یکی از مراجع تقلید بر استحکام روابط سازمان حج جمهوری اسلامی ایران با حج عربستان تأکید کرد و گفت: به وزیرحج بگویید که حجاج ایرانی در حقیقت مهمان‌های خدا هستند.

به گزارش حوزه احزاب باشگاه خبرنگاران، آیت‌الله العظمی جعفر سبحانی ، پیش از ظهر سه‌شنبه در دیدار حجت‌الاسلام سیداحمد موسوی، رئیس جدید سازمان حج و زیارت با وی، ضمن اشاره به برخورد نامناسب عربستانی‌ها با حجاج ایرانی، خواستار استحکام روابط سازمان حج جمهوری اسلامی ایران و حج عربستان شد.
 
وی توصیه کرد: به وزیرحج بگویید که حجاج ایرانی در حقیقت مهمان‌های خدا هستند و ارتباط شما باید با ضیوف الله که به مکه می‌آیند با زائرانی که از کشورهای دیگر مانند اندونزی می‌آیند یکسان باشد.
 
این مرجع تقلید تصریح کرد: توضیح دهید که زائران ایرانی به عنوان ضیوف الرحمن به آنجا آمده‌اند و کاری به مسائل سیاسی ندارند به آنان اهانت نکنید که این اهانت کردن به نفع شما نیست، بلکه به ضرر شما است.
 
وی با بیان این‌که زائران ایرانی وقتی برخورد نامناسب مأموران عربستانی را می‌بینند با عقده برمی‌گردند و مبلغی علیه آنان می‌شوند، اظهار کرد: وزیر حج عربستان را نسبت به این مسائل آگاه کنید و بفرمایید اگر شما دوست می‌خواهید کاری کنید که این زائران دوست برگردند.
 
آیت‌الله العظمی سبحانی با تأکید بر این نکته که به عنوان یک فرد واقع‌گرا این مسائل را مطرح می‌کند، ادامه داد: مطرح کنید که اگر واقعا خواندن زیارت از روی کتاب حرام بود، چرا الآن حرام شده و اگر حلال بود، چرا حرام شده است، همه جای دنیا زیارت را این‌گونه می‌خوانند.
 
وی همچنین با بیان این‌که اخیرا کارهایی در عربستان انجام می‌شود که صحیح نیست گفت: کتابی به نام من با عنوان «جوانانی که از تشیع به تسنن برگشته‌اند» نوشته‌اند همچنین به نام آیت‌الله عسگری هم کتاب نوشته‌اند؛ شما این مسائل را برای وزیر حج نقل کنید و بگویید که غیر از زیارت، هیچ کار دیگری نداریم.
 
این مرجع تقلید یادآور شد: نامه‌ای که ملک سعود به آیت‌الله بروجردی نوشته‌اند و نامه‌ای را هم که آیت‌الله بروجردی در پاسخ به وی نگاشته‌اند و همچنین نامه آیت‌الله بروجردی به علمای الازهر را به وزیر حج عربستان نشان دهید و مطرح کنید که رابطه این رابطه بود و علما با هم تبادل زیارات می‌کردند.
 
آیت‌الله سبحانی در بخش پایانی سخنان خود خطاب به مسئولان سازمان حج خواستار شرکت مستمر آنان در دروس مراجع تقلید شد و تصریح کرد: حج تنها مدیریت نیست، بلکه آمیخته با فقه، قرآن و حدیث است و مسئولان این بخش باید فقیه باشند.
 
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار