سالیانه تقریبا یک و نیم میلیون مورد مسمومیت غذایی و یا ناراحتی‌های گوارشی در اثر فاسد بودن غذا گزارش می‌شود.

به گزارش سرويس بهداشت و درمان باشگاه خبرنگاران به نقل از وب دا، کارشناس مواد غذايي دانشگاه علوم پزشكي ياسوج با بیان اینکه در تهیه غذاهای پیک‌نیکی باید رعایت بهداشت را جدی گرفت، افزود: دست‌ها ناقل طبیعی باکتری‌های بیماری‌زا هستند و باید قبل و بعد از صرف غذا، دست‌ها را با آب و صابون شست، لابه لای انگشتان، زیر ناخن‌ها و ساعد را حداقل به مدت 20 ثانیه خوب شست‌وشو داده و با دستمال کاغذی آن‌ها را خشک کرد.

خاتون برسیاه افزود: اگر آب روان در دسترس نبود، می‌توان درون یک ظرف را به طور موقت از آب گرم پر کرد و پس از شست‌وشوی دست‌ها با صابون، آن را روی دست‌ها ریخت و اگر آب در دسترس نبود می توان از ژل های ضدباکتری شست‌وشوی دست استفاده کرد.

وی گفت: هنگام تهیه غذا مطمئن شوید که تمامی این وسایل تمیز هستند و سعی کنید ظروف پخت‌و‌ پز از ظروف مصرف غذا مجزا باشد.

برسیاه ادامه داد: برای شستن ظروف، یک بطری از محلول رقیق شده مایع دستشویی به همراه آب با خود ببرید و پس از شستن ظرف‌ها و تمامی وسایل با آن، آن‌ها را با دستمال کاغذی خشک کرده و یا اجازه دهید تا خودشان در هوای باز خشک شوند.

کارشناس مواد غذايي دانشگاه علوم پزشكي ياسوج اضافه کرد: لازم است روی میوه‌هایی مانند هندوانه و خربزه را حتما بشویید، چرا که ممکن است باکتری‌ها یا عوامل بیماری‌زا از راه تماس چاقو با پوست، حین برش زدن میوه به داخل آن انتقال یابند./عط
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.