گفتگو های ایران با مقام های عراقی و سوری برای انتقال گاز به این کشورها با روندی مطلوب برای نهایی کردن تفاهم های سه جانبه پیش می رود.

مصطفي كشكولي معاون مدیرعامل شرکت ملی گاز ایران در گفتگو با خبرنگار اقتصادي باشگاه خبرنگاران، در حاشيه مانور تخصصي مديريت بحران، با بيان اين مطلب گفت: با توجه به روند گفتگوها و خواست سه کشور (ایران،عراق و سوریه) در رسیدن به توافق های نهایی،انتظار می رود تفاهم نامه سال گذشته میان این کشورها در آینده ای نه چندان دور به قرارداد تبدیل شود.

کشکولی با بیان این که تامین مصارف نیروگاهی عراق از موارد تفاهمنامه سال گذشته ایران با این کشور است، گفت: براین اساس، روزانه 25 میلیون مترمکعب گاز با انشعابی 48 اینچ از خط ششم سراسری، وارد خاک این کشور خواهد شد.

وی روند اجرای این خط لوله در خاک کشورمان را خوب توصيف كرد و افزود: عراق نیز درخاک خود مشغول ساخت خط لوله برای دریافت گاز از ایران است.

**** ایران دومین تولیدکننده گاز جهان می شود

معاون شرکت ملی گاز ایران افزود: ما در اینجا قصد دارم تا بر این پیام مهم تاکید کنم که ایران به پیشرفت در زمینه گاز بر اساس برنامه های خود متهعد است و قصد دارد به دومین تولیدکننده بزرگ گاز جهان تبدیل شود.

وی تصریح کرد: در واقع عملکرد و فعالیت های ما این حقیقت را ثابت کرده است که "هرچه را که بخواهیم انجام می دهیم."

* ایران دومین کشور منطقه از نظر سیستم خط لوله

كشكولي موقعیت جغرافیایی ایران را به عنوان دارنده ذخایر عظیم گازی خاطرنشان کرد و گفت: ایران با تولید ۶۰۰ میلیون متر مکعب گاز در روز سومین تولیدکننده بزرگ گاز جهان بوده و از زیرساخت های مدرن و توسعه یافته و همچنین سیستم خط لوله با حجم انتقال ۷۵۰ MMCM/D برخوردار است و این موارد ما را قادر کرده است تا فرصت های زیادی برای همسایگانمان در منطقه ارائه کنیم.

معاون شرکت ملی گاز ایران تصریح کرد: این افتخار را داریم که اعلام کنیم ایران از نظر سیستم خط لوله دومین کشور در منطقه است و هم اکنون ۳۵ هزار کیلومتر خط لوله با فشار بالا در ایران وجود دارد و این بدان معنی است که ایران به راحتی می تواند حجم بالایی گاز را از طریق خاک خود عبور دهد و به همین منظور می تواند به عنوان محل ترانزیت گاز آذربایجان و ترکمنستان به مرزهای ترکیه و کشورهای حاشیه خلیج فارس عمل کند.

وی در خصوص توسعه ها و توافق های موجود خاطر نشان كرد: ایران و ترکمنستان موافقت کرده اند تا حجم تحویل گاز را به ۱۴ میلیارد متر مکعب در سال افزایش دهند. علاوه بر این ایران می تواند بهترین و امن ترین راه ترانزیت گاز ترکمنستان به اروپا باشد. در همین حال ما قصد داریم تا به عراق صادرات گاز داشته باشیم و صادرات گازمان را از طریق این کشور به سوریه و اروپا ادامه دهیم.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار