سالانه 400 میلیارد تومان هزینه بستری ناشی از سوء مصرف دارو می شود و این درحالی است که مردم سهم بیشتری را ازجیب خود برای دارو می پردازند.

به گزارش خبرنگار بهداشت و درمان باشگاه خبرنگاران، دکتر محمدزاده دبیر همایش مدیریت و اقتصاد داور که امروز در دانشگاه شهید بهشتی برگزار شده بود، افزود: همایش مدیریت و اقتصاد دارو دارای 27/5 امتیاز بازآموزی است که 12/5 امتیاز آن غیر مدون و 15 امتیاز مدون است.
 انجمن مدیریت و اقتصاد دارو از سال 84 به صورت غیر رسمی کار خود را آغاز کرد و از سال 88 به طور رسمی ثبت شد و مهمترین تصمیم آن هم تلفیق علوم انسانی با علوم تجربی بود زیرا هر چه افراد و دانشجویان با مفاهیم اقتصادی بیشتر آشنا شوند ارائه خدمات از سوی آنها راحت تر خواهد بود.
این همایش 3 روزه 8 نشست تخصصی و 3 پنل و 5 کلاس آموزشی دارد که در این کلاس ها به مباحثی از جمله روش های درست نسخه نویسی سیاست گذاری و جایگاه داروخانه در نظام سلامت، بیمه ها و روش های حمایت از مردم و دسترسی عادلانه آنها به داور می پردازند.
وی گفت: 8 درصد تخت های بیمارستانی توسط بیمارانی اشغال می شود که سوء مصرف دارو دارند که این رقم معادل 7/5میلیون نفر در سال است و اگر حساب کنیم هر بیمار 3 روز در بیمارستان بستری می شود هزینه دولتی او حدود 160 هزار تومان می شود و 400 میلیارد تومان هم هزینه بستری در سال است که ناشی از سود مصرف دارو است که بارمالی شدیدی را وارد می کند.
وی تصریح کرد: سال گذشته 3600 میلیادر تومان در سال در کشور دارو فروخته شد که این رقم امسال به 4100 میلیارد تومان رسیده است.

 50  میلیارد هزینه سلامت کشور در سال 91
 امین لو معاون امور هماهنگی و مجامع وزارت بهداشت در ادامه افزود: در سال 81 تولید ناخالص داخلی کشور در کل ارزش افزوده 953 هزار میلیارد ریال بوده که در عرض 10 سال حدود 9 برابر شده و بودجه کل کشور در سال 81   693 هزار میلیارد ریال است که در سال 91 به 565 هزار میلیارد ریال است.
اما بودجه سلامت در این 10 سال شیب آن کمی بیشتر شده است و نشان می دهد که حوزه سلامت هزینه های بالایی داشته و با توجه به تمام توجهات باز هم کمبود داریم هزینه سلامت که از سوی منابع عمومی تامین می شود در بودجه های سالانه یا توسط مجلس تصویب می شود و یا توسط منابع بیمه ای تزریق می شود و یا مردم از جیب خود هزینه می کنند و کل هزینه سلامت کشور در سال 81 به 52199 میلیارد ریال رسیده و این هزینه تا سال 87 به 217 هزار میلیارد رسیده است.
البته پیش بینی می کنیم تا سال 91 هزینه سلامت کشور بین 45 هزار تا 50 هزار میلیارد تومان برسد.
وی با اشاره به سهم دارو از کل هزینه سلامت تصریح کرد: سهم دارو از کل هزینه سلامت در سال 81 حدود 21 درصد از کل هزینه سلامت در زمینه دارو بوده که در سال 87 این عدد به 18/61 درصد رسیده که اگر این گونه پیش رویم امیدواریم در سال 91 به 15 درصد برسد و همچنین 25 درصد هزینه های سلامت را دولت تعیین می کند که یک چهارم را شامل می شود و 19 درصد را بیمه ها تولید می کند که این عدم کفایت بیمه ها را نشان می دهد در حالیکه انتظار می رفت این رقم حداقل 50 درصد باشد و همین باعث که سهم مردم از تامین هزینه های سلامت به 56 درصد برسد.
وی ادامه داد: هزینه ای را که دولت برای دارو خرج می کند تنها 2 درصد است و بیمه ها نیز تنها 19 درصد را خرج می کند و 81 درصد به قسمت های دیگر می رود که مجموعا منابع بیمه ای ودولتی 71/9 درصد است یعنی مردم در داور سهم بیشتری دارند.

 حاشیه سود مناسبی نداریم
دکتر شیبانی معاون غذا و داروی وزارت بهداشت در ادامه افزود: گر چه داور یک کالای سلامت محور است اما در کنار این کالا، تجارت محور هم محسوب می شود و علی رغم اینکه در خدمات سلامت نقش مهمی دارد از نظر اقتصاد و گردش مالی نیز نقش به سزایی ایفا می کند.
وی گفت: در هزینه های بخش سلامت، دارو بعد از هزینه های پرسنلی دوم است ضمن اینکه قیمت دارو هنوز قیمت واقعی نیست تا بتواند تولید کننده، توزیع کننده را قانع کند و به همین دلیل در چرخه اقتصادی دارو با مشکل مواجه هستیم و حاشیه سود مناسبی هم نداریم.
وی با اشاره به عرضه دارو در بازار گفت: در سال 91 حدود 4 هزار میلیارد تومان دارو به بازار عرضه کردیم که 65 تا 70 درصد ان مربطو به تولید داخل و 35 درصد مربوط به واردات است و امیدواریم ارزش ریالی و ارزی را پایین آوریم.
شیبانی افزود: وقتی احساس می کنیم هزینه دارو در بخش هزینه های سلامت رتبه بالایی دارد باید فکری کنیم و مدیریت اقتصادی جامعی را در نظر بگیریم همچنین چرخه اقتصادی مالی داروخانه ها یک چرخه ناقص و آسیب دیده است.
وی خاطر نشان کرد: بایدسعی کنیم هزینه مردم و خروج پول را در خدمات بهداشتی و درمانی به حداقل برسانیم. علاوه بر آن به ازای هر 100 هزار نفر 20 نفر داروساز داریم و باید به ازای هر 100 نسخه یک داروساز داشته باشیم./عط
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.