قطر همانند برخی از پادشاهی های عربی منطقه ، به شدت حقوق کارگران مهاجر را نقض می کند.

به گزارش سرويس بين الملل باشگاه خبرنگاران به نقل ازشبکه تلویزیونی پرس تی وی ، قطر در حال توسعه است اما این توسعه به بهای نقض حقوق انسانها حاصل می شود. سازمانهای فعال در زمینه حقوق بشر درباره وضع بغرنج کارگران مهاجر در قطر هشدار داده اند. در سالهای اخیر ، کارگران خارجی بویژه از کشورهای حوزه جنوب و جنوب شرقی آسیا به قطر آمده اند.
بسیاری از این افراد در قطر هدف انواع تبعیضها و استثمارهاقرار می گیرند. براساس اعلام سازمان دیده بان حقوق بشر ، صدها هزار کارگر بخش ساختمانی در قطر در معرض خطر سوء استفاده های شدید قرار دارند. کار اجباری بخشی از این سوء استفاده ها است. سازمان دیده بان حقوق بشر گزارش یکصد و چهل و شش صفحه ای درباره وضع بغرنج کارگران خارجی در قطر منتشر کرده و مشکلات این کارگران را برشمرده است. پرداخت نشدن حقوق کارگران، کاهش حقوق ، محلهای غیربهداشتی اسکان کارگران و مصادره گذرنامه های کارگران خارجی از جمله مشکلاتی است که آنها در قطر با آن مواجه است. این گزارش در حالی منتشر می شود که دوحه با اجرای پروژه های ساخت و ساز چند میلیارد دلاری، خودش را برای میزبانی مسابقات فوتبال جام جهانی در سال 2022آماده می کند. کارگران مهاجر خارجی حدود94 درصد از نیروی کار قطر را تشکیل می دهند. پیش بینی می شود در یک دهه آینده و زمان باقیمانده تا برگزاری مسابقات فوتبال جام جهانی در قطر، یک میلیون نفر دیگر از کارگران خارجی به این کشور بیایند. در قطر نظام کاری حاکم است که براساس آن به کارفرمایان این اجازه داده می شود که کنترل بسیار شدیدی بر نیروی کار خود داشته باشند.
علی الاحمد، کارشناس آمریکایی در این خصوص گفت: قطر کشوری است که در آن هیچ ردی از دموکراسی وجود ندارد. قطر یکی از کشورهایی است که فقط یک نفر و شماری از اعضای خانواده او، همه امور کشور را در کنترل خود دارند.
هفته گذشته در یکی از محلهای اسکان کارگران خارجی در قطر آتش بزرگی رخ داد. ماه گذشته نیز آتش سوزی در مرکز خرید دوحه رخ داد که نوزده کشته برجای گذاشت. کارگران خارجی و کودکان از جمله قربانیان این اتش سوزی بودند. مخالفان قطری می گویند خاندان سلطنتی حاکم را مسوول این فاجعه می دهند.
علی الاحمد گفت: در قطر، آزادی مطبوعات وجود ندارد. در این کشور، احزاب سیاسی هم وجود ندارند. در این کشور هیچ سازمان مدافع حقوق بشر دفاع وجود ندارد. نهادهای مستقل جامعه مدنی نیز در قطر وجود خارجی ندارند.
البته مشکلات کارگران خارجی فقط قطر محدود نیست و در شمار دیگری از کشورهای عربی حوزه خلیج فارس وجود دارد. سال گذشته دهها نفر از کارگران فیلیپینی در ریاض، پایتخت عربستان سعودی تظاهرات کردند تا اعتراض خود را به شرایط بسیار بد زندگی و کارشان اعلام کنند. کویت و بحرین و امارات عربی متحده نیز در سالهای گذشته شاهد تظاهرات و اعتراضهای متعدد کارگران خارجی بوده است. پرداخت نشدن حقوق کارگران و شرایط وحشتناک کارگری از جمله اصلی ترین اعتراضهای مهاجران خارجی در این کشورها است. برپایی تظاهرات در این کشورهای محافظه کار به شدت سرکوب می شود. این درحالی است که نقض گسترده حقوق انسانها توسط این پادشاهی های مورد حمایت آمریکا ادامه دارد. واشنگتن همچنان از این حکومتها حمایت می کند و به این مساله توجه ندارد که وضع حقوق بشر آنها تا چه اندازه وحشتناک است.
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار