لپ تاپ های اولترا به آرزوی دیرینه خود که برابری با دسکتاپ ها بود؛ رسیدند.

به گزارش خبرنگار فناوری اطلاعات باشگاه خبرنگاران، اگر در سال گذشته میلادی شاهد انقلابی در طراحی پردازنده ها نبودیم اما سالی پر از پیشرفت در طراحی این قطعات داشتیم به طوری که CPU های 12، 16، 32 هسته ای وارد بازار لوازم الکترونیکی در حالی که اندازه این پردازنده ها هنوز در حجم همان قطعات قبلی و مدل های پایین تر بود واین افزایش کارایی موجب شد تا دستگاه های الکترونیکی که نیاز به پردازش دارند از قدرت بالاتری برخوردار شوند.

مهندس رضا شفیعی کارشناس سخت افزار نیز در این زمینه گفت: در ابتدا ارتقاء قطعات الکترونیکی زیاد به چشم نمی آمد اما زمانی که توجه مردم به عنوان مثال به لپ تاپ هایی که CPU آن ها 12 هسته ای بود جلب شد، شرکت های سازنده اقدام به ساخت خانواده ای از این قطعات با نام اولترا کردند که هم اکنون اکثر شرکت های روی لپ تاپ های اولترا مانور می دهند.

وی تصریح کرد: اولترا به عنوان پیشوندی برای نشان دادن قدرت پردازش و گرافیک لپ تاپ ها استفاده می شود که فعلاً در بازار قطعات الکترونیکی بازار این نوع لپ تاپ ها بسیار داغ است.

این کارشناس سخت افزار در بیان قابلیت های لپ تاپ های اولترا گفت: استفاده از هاردهای SSD(هارد های مبتنی بر تکنولوژی رمی ورودی و خروجی هایی مثل HDMI (تصویری با کیفیت HD) و پشتیبانی از USB3 از جمله قابلیت های این نوع لپ تاپ ها است.

** افزایش 3 برابری قیمت لپ تاپ های اولترا طی 9 ماه اخیر

مهندس شفیعی در ادامه با بیان اینکه بسیاری از شرکت های سازنده قطعات کامپیوتری و لپ تاپ های برای افزایش قيمت و سود بیشتر امکانات فانتزی و لوکسی را به این نوع لپ تاپ ها اضافه می کنند که شاید خریدار را دچار وسوسه برای خرید کند به عنوان مثال مارت صدای چند کاناله و یا سیستم عامل های ساده که بر روی مادربرد نصب می شوند فقط جنبه تجاری دارند.

این کارشناس سخت افزار با اشاره به این مطلب که قیمت اولیه اولترا ها هنگام ورود به بازار چندان فرقی با سایر لپ تاپ ها نداشت بیان نمود: به لحاظ کیفیت و مشتری زیاد این نوع لپ تاپ ها در بازار طی 9 ماه اخیر قیمت آنها 2 تا 3 برابر افزایش پیدا کرد که با در نظر گرفتن این موضوع کاربران باید با توجه به نیاز خود اقدام به خرید لپ تاپ کنند.

وی در پاسخ به این سوال که چگونه می توان از بین لپ تاپ های موجود در بازار نوع اولترا را شناسایی کرد اظهار داشت: در این مورد باید کاربر یک شناخت اولیه از قطعات کامپیوتری داشته باشد تا با یک نگاه اجمالی به بایوس(Bios) لپ تاپ از CPU، رم هارد و سرعت انتقال داده و کارت گرافیکی آن اطمینان پیدا کند.

این کارشناس قطعات کامپیوتری با تاکید بر این که لپ تاپ های اولترا به راحتی جای یک دسکتاپ خانگی را می گیرند خاطر نشان ساخت: با لپ تاپ های اولترا می توان کارهای حرفه ای و سنگین را انجام داد یعنی اولترا به آرزوی دیرینه خود برای رقابت با دسکتاپ ها رسید.

شفیعی یادآور شد: با توجه به سرعت پیشرفت قطعات و افزایش تقاضا و توقع کاربران بازار لوازم الترونیکی می توان پیش بینی کرد تا یک سال‌ آینده شاهد دسکتاپ ها ، تبلت ها ، گوشی ها و حتی تلویزیون هایی باشیم که پیشوند اولترا دارند./عط
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.