با توجه به این که يك چهارم خون کشور در تهران تهیه می شود این شهر همچنان نیازمند خون است.

بشیر حاجی بیگی مدیر کل انتقال خون استان تهران در گفتگو با خبرنگار بهداشت و درمان باشگاه خبرنگاران گفت: در کشور در سال 1390 يك میلیون و 900 هزار نفر برای اهدا خون مراجعه کردند که البته 500 هزار نفر هم به صورت روزانه به 22 مرکز در استان تهران برای اهدا خون مراجعه نمودند.

وی افزود: تهران یک کلان شهر است و يك چهارم خون کشور در تهران تهیه می شود  و به 160 بیمارستان و مرکز درمانی ارسال می شود با توجه به اینکه خون به عنوان یکی از پر مصرف ترین ماده ای است که در جراحی ها مورد استفاده قرار می گیرد روزانه 1300 واحد پلاکت از مرکز انتقال خون درخواست می شود که باید به مراکز درمانی ارسال شود.

حاجی بیگی تصریح کرد: من خواهش می کنم که مردم عزیز کشور اهداي خون را به عنوان یک وظیفه بدانند و حداقل در سال 2 بار خون خود را اهدا کنند چرا که هر فرد سالم می تواند 4 بار در سال خون خود را اهدا کند که البته خانم ها به دلیل مسائل فیزیولوژیک می توانند 3 بار در سال این کار را انجام دهند.

** 25 درصد خون اهدایی برای بیماران تالاسمی صرف می شود

حاجی بیگی در ادامه گفت: مصرف پلاکت خون در کشور بالا است چرا که با افزایش بیمارستانهای تهران و پیوند اعضا در کشور مصرف خون و فراورده های خونی روند صعودی به خود داشته است.

وی افزود: خوشبختانه در کشور اهدا خون به صورت 100 درصد داوطلبانه صورت می گیرد چنانچه از سال 84 رشد چشمگیری در زمینه اهدا خون کشور داشته است و حداقل در استان تهران این را می توانم بیان کنم که در تامین خون و فراورده های خونی خوشبختانه موفق بودیم چنانچه با راه اندازی بخش پلاکت فرزیست هم اکنون می توانیم پلاکت را هم به صورت آفریزیست تهیه  و به بیمارستان ها ارسال کنیم .

وی در خصوص افراد نیازمند به خون گفت: بیماران سرطانی و بیمارانی که به صورت ارثی بیماری های خونی دارند مصرف بالایی در خصوص پلاکت خون را در بر می گیرند چنانچه بیمارستانهای شریعتی و امام خمینی(ره) از جمله مراکز پر مصرف در این زمینه هستند همچنین بیمارانی که دچار مشکلات کبدی از جمله بیماران نیازمند به خون به شمار می آیند.

وی تصریح کرد: 25 درصد خون اهدا شده به مصرف بیماران تالاسمی و بیماران خاص به کار می رود چنانچه البته در هر جراحی قلب 6 واحد خون نیز باید در مرکز وجود داشته باشد.

حاجی بیگی در پایان انتظار خود را از مردم بیان کرد و خاطر نشان کرد: مردم عزیز این را بدانند که روزانه هزاران نفر به خون نیاز دارند و البته بسیاری از افراد هم خون خود را اهدا می کنند و البته این بالاترین نوع ایثار است و همیشه یاور مرکز انتقال خون ایران هستند که امیدواریم روزی برسد که کسی به دلیل نداشتن خون و فراورده های خوبی در بیمارستان های ما بستری نباشد./عط
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.