سمنان/ مدیركل منابع طبیعی و آبخیزداری استان سمنان ؛

بیش ازیك میلیون هكتار اراضی استان تحت تاثیر كانونهای فرسایش بادی است

مدیركل منابع طبیعی و آبخیزداری استان سمنان با اشاره به اینكه فرسایش بادی از جنبه های ظهور پدیده بیابانزایی است، از وجود بیش از یك میلیون و 262 هزار هكتار اراضی تحت تاثیر فرسایش بادی در این استان خبر داد

به گزارش خبرنگار باشگاه خبرنگاران از سمنان ؛ 'سیدحسن میرعماد' افزود: فرسایش بادی در كشور نیز در 20 میلیون هكتار فعال و بسیار فعال است.

وی اظهار داشت: بر اساس مطالعات از این مقدار اراضی تحت تاثیر فرسایش بادی در استان سمنان، 477 هزار و 791 هكتار در 20 منطقه به عنوان كانون بحرانی فرسایش بادی شناسایی شده كه از این مقدار 15 هزار و 361 هكتار دارای اولویت درجه یك است.

بیابانزایی عبارت است از تخریب سرزمین در مناطق خشك و نیمه خشك تا خشك و نیمه مرطوب كه ناشی از عوامل مختلف تغییرات آب و هوایی و فعالیت های انسانی به وجود می آید.

بیابانزایی هم اكنون یك ششم جمعیت جهان و 70 درصد اراضی خشك و یك چهارم مساحت جهان را تحت تاثیر خود قرار داده است.

وی با اشاره به خطرات بیابانزایی، اظهار داشت: نابودی پوشش گیاهی، افزایش رواناب سطحی و خطر سیل، شور شدن اراضی و كاهش حاصلخیزی آب، فرسایش بادی و افزایش گرد و غبار، نابودی منابع آب و افت سطح آبهای زیرزمینی، تخریب خطوط مواصلاتی، نابودی حیات وحش و كاهش تولید مزارع از جمله آثار مخرب بیابانزایی است.

میرعماد خاطرنشان كرد: پدیده بیابازایی سالانه حدود 32 میلیارد ریال خسارت به تاسیسات صنعتی، مسكونی، جاده های مواصلاتی و اراضی كشاورزی وارد می كند.

وی یادآور شد: امسال برای مقابله با پدیده بیابانزایی یك میلیون اصله نهال تولید می شود.

وی از ایجاد 90 هزار هكتار جنگل تاغ در استان سمنان خبر داد و افزود: سال گذشته چهار هزار و 500 هكتار طرح بیابانزدایی با اعتبار 13 میلیارد ریال اجرایی شد.

مدیركل منابع طبیعی و آبخیزداری استان سمنان گفت: میزان بارندگی در كشور یك سوم و میزان تبخیز آب در كشور سه برابر متوسط جهانی است./س
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.