دستورالعمل ثبت نام در مدارس غيردولتي طي بخشنامه اي از سوي فرشته حشمتيان ،معاون وزيرو رئيس سازمان مدارس غير دولتي، توسعه مشاركتهاي مردمي و خانواده به ادارات كل آموزش وپرورش سراسر كشور ابلاغ شد.

به گزارش خبرنگار اجتماعی باشگاه خبرنگاران در اين بخشنامه با اشاره به ضرورت تسريع در ساماندهي همه جانبه موارد مرتبط با آغاز سال تحصيلي جديد آمده است:
1- مسئوليت ثبت نام دانش آموزان مدارس غيردولتي بر عهده مدير مي باشد و ثبت نام در محل واحد آموزشي بر اساس شهريه ابلاغي(ثابت و فوق برنامه) صورت مي پذيرد.
2-دريافت هرگونه وجهي از اوليا  بابت انجام آزمون ورودي ممنوع مي باشد.
3- تكريم اوليا هنگام ثبت نام دانش آموزان مورد تأكيد است.
4-  نصب نرخ شهريه مصوب ابلاغي به همراه رئوس كليه فعاليت ها در محل ثبت نام ( در معرض ديد اولياي دانش آموزان و مراجعين) الزامي است.
5- برگزاري آزمون ورودي براي پذيرش و ثبت نام دانش آموز( صرفا در پايه اول متوسطه) با اطلاع اداره آموزش وپرورش منطقه/شهرستان و با رعايت ماده 28 قانون تأسيس و اداره مدارس و مراكز غيردولتي امكان پذير است و ضروري است كه اسناد مثبته برگزاري آزمون ها تا پايان سال تحصيلي در مدرسه  نگهداري شود.
6- دريافت هرگونه وجه نقد، چك حامل و چكهاي مسافرتي ممنوع است و وجوه دريافتي بايت شهريه و كمكهاي مردمي بايد به حساب مدرسه واريز و چكهاي صادره نيز توسط اولياي دانش آموزان در وجه مدرسه صادر گردد.
7-تعيين و دريافت هزينه خدمات متفرقه( ازجمله تغذيه بين روز، لباس فرم هم شكل و رفت و آمد) از اولياي دانش آموزان طبق ضوابط مربوطه با تأييد انجمن اوليا ومربيان و اداره آموزش وپرورش منطقه/ناحيه امكان پذير خواهد بود واستفاده خدمات مذكور كاملا اختياري است.
8- مديران مدارس بايد برابر فرم پيوست(قرارداد اخذ شهريه بين ولي دانش آموز و واحد آموزشي) نسبت به انعقاد قرارداد در دو نسخه اقدام و يك نسخه از فرم قرارداد را پس از تكميل به ولي دانش آموز ارائه نمايند.
9- كمكهاي مردمي موضوع بند ب ماده 14 قانون تأسيس و اداره مدارس و مراكز غيردولتي داوطلبانه است لذا پرداخت آن توسط اولياء پس از شروع سال تحصيلي مي باشد و بايد به حساب مدرسه واريز شود و لازم است كه وجوه دريافتي با رعايت ماده17 قانون تأسيس هزينه گردد.
10-به منظور پذيرش و ثبت نام دانش آموزان پايه اول ابتدايي نتايج طرح ملي سنجش ملاك عمل بوده و برگزاري هرگونه آزمون مصاحبه و ... مجاز نمي باشد.
11-تبليغات مدارس غيردولتي صرفا مطابق بخشنامه شماره14/2795/310 مورخ 19/5/88 مجاز مي باشد.
12-ثبت نام دانش آموز بيش از ظرفيت اعلام شده(طبق بخشنامه شماره 160/441/100-272 مورخ 30/3/74 سازمان نوسازي و توسعه و تجهيز مدارس كشور) ممنوع است و در صورت تخلف برابر ضوابط مندرج در ماه 34 قانون تأسيس و اداره مدارس، مراكز آموزشي و پرورشي غيردولتي با متخلفان برخورد خواهد شد.
13-سازماندهي و كلاس بندي مدارس بايد به نحوي انجام پذيرد كه دانش آموزان امكان ادامه تحصيل در پايه بالاتر همان مدرسه را داشته باشند. ضمنا هرگونه تصميم در خصوص عدم ثبت نام دانش آموزان ميان پايه مي بايست در چارچوب قوانين و مقررات و ضوابط انضباطي فصل6 آيين نامه اجرايي مدارس صورت گيرد.
14- انتظار مي رود كه مدارس غيردولتي با توجه به روش نوين و آموزش و پرورش پيشرفته ، سعي نمايند از فناوري جديد، فضاي بهتري را جهت بهره مندي دانش آموزان و رضايت مندي اولياي دانش آموزان فراهم نمايند.
15-فعاليت مدارس در تابستان جهت غني سازي اوقات دانش آموزان و اعتلاي سطح فرهنگي و ارتقا كيفيت آموزشي و پرورشي پس از كسب مجوز از اداره آموزش وپرورش متبوع بلامانع است. (شركت در فعاليت هاي تابستاني براي دانش آموزكاملا اختياري است.)
16-موسساني كه در نظر دارند نسبت به برگزاري زبان دوره اي ، المپياد، IT، نجوم وربوكاب اقدام نمايند مي توانند برنامه هاي خود را كامل و شفاف با ذكر اهداف و زمانبندي اجرا و هزينه هاي مربوط،( مشروط بر آنكه شركت دانش آموزان كاملا اختياري باشد) به اداره متبوع ارائه و پس از اخذ فعاليت مراكز آموزشي غيردولتي ( آموزشگاه علمي آزاد) در خارج از ساعات مصوب اقدام نمايند.
17-كليه برنامه هاي مدرسه بايد بر اساس مصوبه شوراي عالي آموزش وپرورش در پنج روز تنظيم شود./ز
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار