وزیر بهداشت گفت: 20 درصد خون مورد نیاز کشور توسط سازمان انتقال خون تهران تهیه می شود.

به گزارش خبرنگار بهداشت و درمان باشگاه خبرنگاران؛ دکتر مرضیه وحید دستجردی در مراسم افتتاحیه پایگاه انتقال خون تهران با بیان اینکه طی سالهای اخیر شاهد رشد جدی در وضعیت انتقال خون بوده ایم گفت: مباحث سلامت ما وابسته به خون بوده و خون ارتباط مستقیمی با سلامت دارد.

وی تصریح کرد: در دنیایی که سلامت حرف اول را می زند و دغدغه مردم جهان سلامتی است خون از جمله موارد اصلی سلامت شمرده می شود.

وزیر بهداشت با اشاره به اینکه وضعیت اهدای خون در کشور ما که جزء بهترین کشورهای اهدای خون داوطلبان است جای تقدیر دارد به طوریکه در حال حاضر 2/26 در هر هزار نفر خون خود را اهدا می کنند.

وی با اشاره به اینکه ایران جزو اولین کشور اهداء خون در منطقه است و ترکیه در رتبه دوم قرار دارد ادامه داد: بیش از دو میلیون و چهارصد هزار نفر در سال برای اهدا خون مراجعه می کنند که از این تعداد بیش از چهارصد هزار نفر به دلیل بیماری های مختلف بازگشت داده می شوند.

دستجردی بیان داشت: 45 درصد اهدا کنندگان خون به صورت مستمر اهدا خون دارند نه تنها در ایران بلکه در جهان نیز جزو سازمانهای برتر محسوب می شوند.

وی با اشاره به اینکه سازمان انتقال خون تهران بیست درصد خون مورد نیاز کشور را تهیه می کند، افزود: سالانه 450 هزار کیسه خون در اختیار مردم قرار می دهند.

وزیر بهداشت ادامه داد: طی مدت کوتاهی باید شاهد ارائه ایمونوگلوبین ضد هاری به همت انتقال سازمان خون باشیم که باعث صرفه جویی ارزی ده تا دوازده میلیون دلاری خواهد بود.

وزیر با بیان اینکه پس از ایمونوگلوبین ضد کزاز و هپاتیت B خواهیم بود خاطر نشان کرد: تولید این موارد به همت سازمان انتقال خون و شرکت پالایش و پژوهش خون سالم انجام خواهد شد.

*شش مورد مرگ بر اثر تب کنگو در کشور

دستجردی در ادامه به پاسخ به سوال خبرنگاری مبنی بر متفاوت بودن آمارهای مبتلایان تب کنگو اظهار داشت: همه آمارهای مبتلایان به این بیماری به دفتر بیماری های واگیردار وزارت بهداشت ارائه می شود و آمارهای این دفتر به صورت دقیق می باشند.

وی گفت: تاکنون سی مورد ابتلا به بیماری تب کنگو و شش مورد مرگ در این حوزه داشته ایم که نسبت به سال گذشته سه- چهار مورد ابتلا کم بوده است وی در پایان خاطر نشان کرد: متاسفانه هر ساله به دلیل ورود دام های غیر قانونی شاهد بروز بیماری تب کنگو هستیم که امسال با اطلاع رسانی رسانه ها و افزایش آگاهی مردم بروز این بیماری کمتر بوده است./ح

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.