طرح تفضیلی بافت های فرسوده همچنان ده ونک را در بلاتکلیفی رها کرده و وعده های 30 ساله را بی پاسخ می گذارد.

به گزارش خبرنگار اجتماعی باشگاه خبرنگاران، ده ونک یکی از جاذبه های گردشگری استان تهران است که از لحاظ وجود باغات و طبیعت بکر شهرت دارد و در لیست مکان های گردشگری پایتخت می درخشید.
با وجود بافت های قدیمی وخانه های تاریخی ده ونک، این منطقه با مشکلات متعددی دست و پنجه  نرم می کند.
 چند سالی است که با وجود ساخت وساز های متعدد خبری از باغات، زمین های زراعی نیست و خانه های تاریخی و قدیمی رو به نابودی است وخطر در کمین اهالی قدیم این منطقه نشسته است.
 ده ونک از جمله مناطقی است در طرح تفضیلی بافت های فرسوده قرار دارد.
 بعد از 30 سال از مطرح شدن طرح تفضیلی هنوز ده ونک در بلاتکلیفی قرار دارد این در حالی است که از زمان رونمایی طرح تفضیلی استان تهران می گذرد و هنوز خبری از اجرایی شدن وعده های مسئولین نیست.
 بنابر گفته یکی از اعضای شورایاری ده ونک، با اعلام طرح تفضیلی از شهرداری تهران، از ارائه خدمات شهری و هر گونه بودجه به این منطقه جلوگیری شده و ساماندهی آن را به بعد از اجرایی شدن طرح تفضیلی بافت های فرسوده موکول کردند این در حالی است که هر روز ساختمان های جدید دراین منطقه بنایی می شود و با وجود دکه هایی نگهبانی که شهرداری تهران برای جلوگیری از ساخت و ساز در محلات ده ونک قرار داده معلوم نیست ساختمان های غیر قانونی در زمین های بی سند را چگونه ساخته شده و از چشم نگهبانان شهر داری به دو مانده است.
 اهالی محله در رفت وآمد های شبانه و ساخت وسازهای غیر قانونی گله ها را به زبان می آورند این در حالی است ساکنین قدیمی این منطقه را خانه هایی زندگی می کنند که امنیت جانی نداشته و هر روز احتمال ریزش دارند.
به گفته ساکنین ده ونک اگر بنابر ساخت وساز باشد چرا شهرداری تهران اجازه حتی تعمیر خانه ها را به کسی نداده واز دادن مجوز ساخت سر باز می زند و با این حال ساختمان های جدید شبانه بنا می شود.
 از طرفی با نیمه کار ماندن طرح اتوبان چمران، مالکین خانه ها بلاتکلیف رها شده اند وبا اعلام اتمام بودجه اتوبان چمران، مالکین خانه هایی که دراین طرح قرار دادند را،  پا در هوا رها کرده اند.
 به گفته این ساکنین، شهرداری تهران نه اقدام به خریداری املاک کرده و نه اجازه ساخت  به مالکین می دهد در این میان کسانی هم هستند که حکم تخلیه ملک خود را دریافت کرده اندو خبری جز بلاتکلیفی نیست.
 اگر شهرداری تهران ده ونک را از ساخت وساز جدید اختصاص بودجه و امکانات رفاهی و مجوز ساخت به شهروندان این منطقه منع کرده پس چرا در اجرایی کردن بافت های فرسوده ده ونک تردید دارند وبا وعده های صوری اهالی را به بعد موکول می کنند؟
 دراین میان چرایی های دیگری هم مطرح می شود ساخت وساز های غیر قانونی وجود نگهبانان دکه های هر محله ده ونک را نقض می کند و تعجب ها را به باز می آورد اگر ترد کردن کیسه ای سیمان برای تعمیر دیوار خراب خانه های قدیمی جرم است پس چرا ساخت شبانه ساختمان ها بدون مانع صورت می  گیرد.
 در پاسخ به چرایی های ذکر شده این نکته فراموش نشود که با اجرا شدن ناقص طرح اتوبان چمران، مشکلات مدیدی چون سرگردانی ساکنین خانه های جز این طرح برای گرفتاری اهالی ده ونک بیش از گذشته می افزاید.
 امیدواری ها دیگر تاریک شده ونامه های پیگری و استشاد و غیره در بایگانی شهرداری خاک می خورد و آوارگی همچنان سرانجام ندارد./ز

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار