آمريکا با خبرنگاراني که حملات غيرقانوني اش با استفاده از هواپيماهاي بدون سرنشين را پوشش مي دهند برخورد مي کند.

به گزارش سرويس بين الملل باشگاه خبرنگاران به نقل از شبکه تلويزيوني راشاتودي، هواپيماهاي بدون سرنشين آمريکا بار ديگر در پاکستان عمليات انجام دادند. اين درحالي است که مقامات دولتي پاکستان خواهان توقف اينگونه حملات هستند. به گفته مقامات پاکستان، اين حملات آمريکا ناقض قوانين بين المللي است. درحاليکه آمريکا از اين تاکتيک خودش در پاکستان دفاع مي کند، تعداد کشته هاي غيرنظامي  به علت اين حملات  در حال افزايش است.
درواقع، وضع به صورتي شده است که به شنيدن خبرهاي مربوط به اينگونه حملات از طريق رسانه ها، عادت کرده ايم. معمولا اسامي قربانيان اين حملات اعلام نمي شود اما دو هفته پيش اعلام شد يحيي الليبي فرد شماره دوي القاعده در حملات باهواپيماهاي بدون سرنشين امريکا در پاکستان کشته  شده است. اما دو هفته بعد از اين مساله ، تصاويري ويدئويي از يحيي الليبي منتشر شد که نشان مي داد او زنده است. البته ممکن است اين نوار ويدئويي پيش از کشته شدن يحيي اليبي ضبط شده باشد و شايد واقعا او مرده باشد. به هرحال، قطع نظر از اين مساله ، اين سوال اساسي مطرح است که در حملات هواپيماهاي بدون سرنشين آمريکا چه کساني کشته مي شوند و ما در اين خصوص چقدر اطلاعات داريم زيرا ابهامات زيادي در اين زمينه وجود دارد. آنچه ما مي دانيم اين است که دولت باراک اوباما،رئيس جمهور آمريکا به شدت بر ميزان حملات با هواپيماهاي بدون سرنشين در پاکستان افزوده است.اززمان به قدرت رسيدن اوباما حدود سيصد حمله با اين هواپيماها انجام شده است. مناطق مرزي افغانستان و پاکستان کانون اين حملات بوده است. شايد با نگاهي به ظاهر جغرافيايي اين مناطق گفته شود که فقط تروريستها در اين مناطق تردد دارند اما اصلا اينطور نيست. بررسي هاي موسسه انگليسي روزنامه نگاران محقق نشان مي دهد بيش از 800 غيرنظامي در بمباران اين مناطق با هواپيماهاي بدون سرنشين آمريکايي کشته شده اند که200 نفر از آنها کودک بوده اند. نکته جالب توجه دراين ميان ،آن است که مقامات آمريکا کاملا اين مساله را انکار مي کنند که در حملات با هواپيماهاي بدون سرنشين ، غيرنظاميان کشته مي شوند. اما گزارشهايي که از صحنه عمل منتشر مي شود گوياي مساله اي خلاف اين مدعاي مقامات آمريکايي است. تظاهرات هزاران نفر از مردم خشمگين پاکستان در اعتراض به اين  حملات ، گوياي همين مساله است. کاسه صبر پاکستاني ها لبريز شده است .
کشته شدن 24 نظامي در حمله ماه نوامبر سال گذشته در منطقه سلاله پاکستان سبب بروز تنش شديد ديپلماتيک بين آمريکا و پاکستان شد بطوريکه پاکستان مسيرهاي مواصلاتي براي انتقال محموله هاي پشتيباني براي نظاميان خارجي در افغانستان از طريق خاک اش را مسدود کرد. هنوز هم اين جاده ها مسدود مانده و رايزني مقامات پاکستان و آمريکا در اين زمينه به نتيجه نرسيده است. نکته ديگري که در اين ميان بايد به آن توجه داشت اين است که حملات آمريکا با استفاده از هواپيماهاي بدون سرنشين سبب تشديد نگرشهاي افراطي و فعاليت گروههاي افراطي در پاکستان شده است. واکنش امريکا به انتشار خبرهاي مربوط به کشته شدن غيرنظاميان در اين حملات نيز بسيار جالب توجه است. در سال دو هزار و نه در يمن ، براثر يکي از اين نوع حملات20 زن و 14 کودک کشته شدند. خبرنگاري که اين خبر را منتشر کرد زنداني شد. گفته مي شود باراک اوباما خودش درخواست زنداني شدن اين خبرنگار را مطرح کرده است. گفته مي شود باراک اوباما شخصا اهدافي را مشخص مي کند که بايد با اينگونه هواپيماهاي بدون سرنشين هدف قرار بگيرد. فهرست افرادي که بايد در اين حملات کشته شوند به اوباما داده مي شود و او ، اين فهرست را تاييد مي کند. مقامات آمريکا مي گويند دراين حملات ، افراد بد و تروريستها را از پاي در مي آورند اما سخن مطرح اين است که آيا اين استدلال واشنگتن مي تواند سبب شود جهانيان درباره کشته شدن افراد بيگناه در اين حملات سکوت اختيار کنند؟
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار