فصل تابستان به دليل ماهيت خاص آن يعني گرماي هوا و اوقات فراغت دانش آموزان و جوانان معمولا با حوادث و منازعات بيشتري همراه است.

به گزارش سرويس علمي،‌ پزشكي باشگاه خبرنگاران به نقل از اداره كل روابط عمومي و امور بين‌الملل سازمان پزشكي قانوني كشور؛ بر اساس آمارهاي موجود يكي از عمده ارجاعات مراكز پزشكي قانوني سراسر كشور مراجعين نزاع است كه در فصل تابستان تعداد آنان افزايش مي يابد به نحوي كه در سال گذشته 30.5 درصد از كل مراجعات نزاع در فصل تابستان ثبت شده است. به بيان ديگر در سال گذشته 611 هزار و 809 نفر به دنبال خسارات ناشي از نزاع به مراكز پزشكي قانوني مراجعه كردند كه 186 هزار و 617 مورد آن مربوط به تابستان است. علیرغم اين، بر اساس برآوردهاي صورت گرفته بيشترين دلايل ايجاد نزاع و به دنبال آن مراجعه به پزشكي قانوني، وقوع تصادفات رانندگي، اختلافات خانوادگي و مسايل قومي و قبيله اي و ... است.

از سويي معاينات نزاع در مراكز پزشكي قانوني در مقايسه با ديگر معاينات رتبه اول را دارد به نحوي كه 32.2 درصد از كل معاينات صورت گرفته در پزشكي قانوني سال گذشته مربوط به معاينات نزاع بوده‌است.

اما عوامل متعددي موجب افزايش نزاع در فصل تابستان مي شود كه به گفته مسوول بخش روانپزشكي اداره كل پزشكي قانوني استان تهران، گرماي هوا، افزايش ترددهاي خياباني، تنش‌هاي اقتصادي و اجتماعي، استرس‌هاي ناشي از هواي گرم و ... از جمله اين موارد هستند. دكتر مهدي صابري در اين خصوص گفت: موضوع گرما به عنوان نوعي استرس كه از نظر مسايل زيست شناختي قابل بررسي است، مطرح مي شود كه با كاهش آب بدن افزايش تنش و تحريك پذيري را به دنبال دارد. در اين شرايط حالت تعادل زيست شناختي انسان به هم مي خورد و سيستم بدني آماده واكنش‌هاي شديدتر از معمول است.

وي افزود: علاوه بر اين در فصل گرما ترددهاي خياباني هم افزايش مي يابد و بسياري از خانواده ها و جوانان در ساعات اوليه شب براي گذران وقت از خانه خارج مي شوند. اين موضوع افزايش ترافيك و شلوغي پارك‌ها و بوستان ها را به دنبال دارد و به همين دليل برخوردهاي اجتماعي نيز بيشتر مي شود.

مسوول بخش روانپزشكي اداره‌كل پزشكي قانوني استان تهران با اشاره به اينكه گرما تنها فاكتور تشديدكننده نزاع نيست تصريح كرد: در كنار گرماي هوا استرس‌هاي ديگري هم در بيشتر شدن برخوردهاي خشن اجتماعي مؤثرند؛ از جمله اين موارد مي توان به مسايل ساده‌اي همچون ترافيك تا مشكلات بزرگ‌تر همچون مسايل اقتصادي، گرايش جوانان به مواد روانگردان، عدم برنامه ریزی مناسب برای اوقات فراغت، الگوبرداري‌هاي نادرست از برخي شخصيت‌هاي خشن در برنامه های ماهواره ای و اینترنت و کمبود و گران بودن امکانات تفريحي سالم براي جوانان و ... اشاره كرد.

دكتر صابري پسران جوان را بيشترين گروه مراجعين نزاع عنوان كرد و ادامه داد: جوانان عمدتاً تحريك پذير و متوقع‌ترند و به دليل احساس غرورشان با مورادي كه تصور مي كنند احترام به نفسشان خدشه دار شده برخورد مي كنند، در حالي كه در سنين سالمندي و ميانسالي پرخاشگري كمتر ديده مي شود.
به گفته وي اگر تمام عوامل مؤثر در ايجاد پرخاشگري وجود داشته باشد اما فرد تا اندازه‌اي از خويشتن داري براي پرهيز از رفتار خشن برخوردار باشد تا حد قابل توجهي ميزان نزاع كاهش مي یابد و اين خويشتن‌داري تحت تاثير مسايل سرشتي، تربيتي و فرهنگي، آموزش روش‌هاي مدارا با مشكلات و حمايت فرزندان از سوي والدينشان ايجاد مي شود.

مسوول بخش روانپزشكي اداره‌كل پزشكي قانوني استان تهران خاطرنشان كرد: اگر تنش‌هاي موجود در خانواده ها به شيوه درست رفع شود به بچه ها آموزش داده می شود كه در مقابل مشكلات و رفتارهاي نادرست سريع تصميم نگيرند و رفتار ناشايست نداشته باشند.

وي يادآور مي شود: با اين وجود شرايط اجتماعي و اقصادي گاه به گونه اي است كه صبورترين افراد را نيز دچار استرس مي كند و اين فشار رواني از طريق مكانيسم‌هاي دفاعي و رواني به صورت خشم و ايجاد نزاع و درگيري بروز مي كند لذا آموزش مهارت تاب آوری برای همه سطوح جامعه از الزامات پیشگیری از وقوع جرم می باشد.

كاهش نسبی مراجعات نزاع در فروردين امسال

اما در فروردين امسال 51 هزار و 74 مورد معاينات نزاع در مراكز پزشكي قانوني كشور انجام شد، اين آمار نسبت به مدت مشابه سال قبل كه مراجعات نزاع 50 هزار و 724 مورد بود، هفت دهم درصد كاهش يافته است. از كل مراجعات نزاع در فروردين امسال 36 هزار و 385 نفر مرد و 14  هزار و 689 نفر زن بودند.
بر اساس اين گزارش در فروردين امسال استان‌هاي تهران با هفت هزار و 429 نفر، خراسان رضوي با چهار هزار و 923 نفر و اصفهان با سه هزار و 117 نفر بيشترين و استان‌هاي خراسان جنوبي با 229 نفر، ايلام 392 نفر و بوشهر 412 نفر كمترين مراجعات نزاع را داشته اند./ح
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار