اصفهان/

وضعیت نامناسب برداشت بی رویه و غیر مجاز آب های زیرزمینی در اصفهان

مدیر کل ستاد مدیریت بحران استانداری استان اصفهان با بیان اینکه برداشت بی رویه و غیرمجاز آب های زیرزمینی در استان در وضعیت نامناسبی است و آن را تهدیدی برای این استان دانست.

 

به گزارش خبرنگارباشگاه خبرنگاران اصفهان منصور شیشه فروش امروز در همایش مبارزه با بیابانزایی که  در حسن آباد جرقویه علیا اصفهان برگزار شدخاطر نشان کرد:استفاده نامناسب از منابع سفره‌های زیر زمینی و همچین بهره‌برداری نامناسب از منابع آبی استان وضعیت آب استان را با وجود خشکسالی و بارش‌های کم دچار مشکل کرده است.

وی بیشترین علت ایجاد بیابان در کشور به ویژه استان اصفهان را ناشی از فعالیت های انسانی ذکر و تصریح کرد: با تعلیم بیش از 14 هزار عشایر در استان اصفهان که در فصل کوچ به مناطق کوچ‌نشینی مهاجرت می‌کنند و روستاییان این مناطق باید به این باور برسند که بوته‌ها را نیز مانند دام‌هایشان نگهداری و مراقبت کنند.

مدیر کل ستاد مدیریت بحران استانداری اصفهان با تاکید بر اینکه آبیاری‌های نامناسبی در جهت شیب زمین موجب فرسایش خاک می‌شود، تصریح کرد: متاسفانه بسیاری از کشاورزان استان به این مهم توجه ندارند و با اینگونه شخم زدن و کشاورزی‌های نامناسب موجب هدر رفت سفره‌های زیر زمینی و همچنین فرسایش خاک می‌شوند.

وی تخریب جنگل‌ها و تغییر کاربری زمین را از دیگر دلایل وسعت بیابان‌های استان دانست و افزود: طرح مقابله با بیابانزایی در استان اصفهان از چهار دهه پیش اجرا شده که نتیجه آن کاشت 300 هزار هکتار جنگل دست کاشت با با هزینه ای افزون بر 14 میلیارد ریال بوده است..

مدیر کل ستاد مدیریت بحران استانداری اصفهان در ادامه از استفاده از پساب‌های شهر اصفهان برای گیاهان غیر مثمر اشاره کرد و افزود: بر این تلاشیم که 150 میلیون متر مکعب پساب شهر اصفهان را بعد از گندزدایی برای استفاده در طرح‌های مقابله با بیابانزایی استفاده کنیم.

شیشه فروش تصریح کرد: گرد و غبار در سال گذشته سه نوبت استان را فراگرفته ولی در سال جاری تاکنون 4 با در استان مشکلاتی را به وجود آورده است و علت اصلی آن نیز علاوه بر خشک شدن منابع آبی و بیابان‌های کشور عراق،وجود کانون های بحران را نیز مناطق مختلفی مانند خور برخوار و اصفهان دانست./س

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.