مصوبه مشخص شده در شوراي عالي انقلاب فرهنگي معيار اصلي مركز هنرهاي نمايشي در خصوص مسائل حمايتي است.

به گزارش خبرنگار بخش تئاتر باشگاه خبرنگاران حاضر درمحل؛ اولين نشست مطبوعاتي قادر آشنا،مدير مركز هنرهاي نمايشي ظهر امروز شنبه 27 خرداد در سالن كنفرانس تئاتر شهر برگزار شد.
وي در خصوص تاخير در برگزاري اين جلسه گفت:دليل تعويق در برگزاري اين جلسه تداخل حضور من در مركز هنرهاي نمايشي و جشن ارديبهشت تئاتر ايران بود.
وي افزود:به نظر من اصحاب رسانه چشم تيزبين ملت و گوش شنواي آنها هستند،رعايت عدالت و انصاف در بيان بسيار مهم است.
آشنا تصريح كرد:ما تلاش مي‌كنيم از هر طريق به هنر فاخر نمايش كمك كنيم و هيچ گاه جاي تمجيد و تعريف بي‌جا نخواهيم گذاشت.
وي با اشاره به اينكه نگاه ما تكليف گراست ،بيان كرد:ما بر اساس نگاه‌هاي اداري فعاليت نمي‌كنيم و ديدمان وظيفه محور نيست؛بلكه تكليف گرايي براي ما حرف اول را مي‌زند.
آشنا اظهار داشت:در اين سمت آنچه در  توانم هست را به كار مي‌گيرم و اين تلاش در حوزه‌هاي مختلف چون سخت‌افزاري و اجرايي خواهد بود.
آشنا گفت:تمامي مسئوليت‌ها متوجه وزارت فرهنگ و ارشاد است؛اما تمامي ابزار در اختيارش  قرار ندارد.نهادهاي متعددي هستند كه بودجه نمايش در اختيارشان است كه انتظار همياري از آن‌ها مي‌رود.
مدير مركز هنرهاي نمايشي ادامه داد:‌ما طبق مصوبه شوراي عالي انقلاب فرهنگي عمل مي‌كنيم و انتظار داريم كه هنرمندان نيز در اين چهارچوب عمل كنند.
وي گفت:‌جدا از مسئله اهميت شوراي عالي انقلاب تصميم به توسعه و نظام بخشي به شيوه‌نامه نمايشي داريم كه تاكنون 6 جلسه در اين خصوص برگزار كرده‌ايم كه هم اكنون مراحل نهايي را مي‌گذراند.
وي بيان داشت:شوراي نظارت درجه كيفي متن را مشخص مي‌كند و در اين خصوص نظر كارشناسي مي‌دهد؛اما اگر در متون ارائه شده از سوي هنرمندان قسمتي حذف و يا اصلاح شود، به طورحتم در سايت مربوطه قرار مي‌گيرد تا همه از آن مطلع باشند كه به طور مثال چرا حذف شده است.
آشنا با اشاره به اين كه ما بايد فضاي شفافي را به وجود بياوريم و منطق يكديگر را بپذيريم،اشاره كرد:پتانسيل‌هاي نمايشي در استان‌ها بسيار است و مخاطبان زيادي وجود دارند،اين مسئله در قالب اجرايي شدن طرح استقرار خودش را هرچه بيشتر نشان داد زيرا 700 گروه نمايشي در اين طرح جاي گرفتند.
مديرمركز هنرهاي نمايشي اظهارداشت:به دليل اهميت شهرستان‌ها در امر نمايش،50 درصد فعاليت مركز هنرهاي نمايشي معطوف به آن‌ها خواهد بود و به همين خاطر، مسئله ايجاد تئاتر شهر در هر استان مدنظر ما قرار گرفت و در اين زمينه با مديران كل استان‌ها رايزني و صحبت كرديم.
آشنا افزود:مسئله ساختن يك ساختمان جديد نيست،بلكه اختصاص دادن مركزي به عنوان تئاتر شهر كه تنها معطوف به فعاليت‌هاي نمايشي استان شود،مدنظر ما قرار دارد.
آشنا اظهار كرد:براي هر استاني كه نسبت به ايجاد تئاتر شهر آن محل اقدام كند 100 ميليون در نظر گرفته‌ايم؛تاكنون تئاترشهر 2 استان البرز و خراسان رضوي افتتاح شده و 16 استان ديگر نيز در حال انجام است.
وي با اشاره به اهميت نمايشنامه نويسي به عنوان اساس و ركن اصلي نمايش گفت:يك نمايشنامه خوب مي‌تواند منجر به ارائه يك اثر خوب از سوي يك كارگردان شود و اهميت بسيار دارد.
آشنا افزود:هم اكنون بنياد ادبيات نمايشي كه چهارچوب اصلي آن پيش از اين در معاونت هنري شكل گرفته بود،تدوين شده محل و مدير عامل آن مشخص شده و فراخوان جشنواره مربوط به آن در حال آماده شدن است.
وي ادامه داد:‌در پي اين اتفاق نمايشنامه‌هاي شركت كننده در جشنواره‌هاي فجر سنوات گذشته نيز سامان پيدا مي‌كند و پس از آن نمايشنامه‌هاي تمامي جشنواره‌هاي نمايشي معتبر سراسر كشور نيز در اين قالب قرار مي‌گيرد.
آشنا با بيان اين كه سفارش نمايشنامه نويسي نيز از برنامه هاي اصلي است،ابراز كرد:سفارش نمايشنامه به نويسندگان در اولويت برنامه‌هاي ما قرار دارد ما بيشتر به دنبال اين هستيم كه در پايان سال 100 نمايشنامه درجه 1 داشته باشيم تا هنرمندان از آن‌ها بهره‌ ببرند و هر استاني بايد 2 نفر از نمايشنامه‌‌نويسانش را براي اين سفارش‌ها به مركز معرفي كند.
آشنا با اشاره به اينكه مديري گذرا نخواهد بود،گفت:چهارچوب‌ها و در همه جاي دنيا وجود دارد،ما در مركز به استناد مصوبه شوراي عالي انقلاب فرهنگي شيوه‌نامه را تنظيم مي‌كنيم و من قول مي‌دهم نمايشنامه‌ها در دست نويسندگان خاك نخواهد خورد.
وي بيان كرد:هر نمايشنامه‌اي كه معضلات اجتماعي و اخلاقي را بيان كند؛هيچ منعي ندارد و هر جا كه حقي ضايع شد پيگيري خواهيم كرد.
وي در خصوص اهميت كتابخانه تئاترشهر به عنوان محلي كه هم اكنون متروك مانده است،اظهار كرد:تئاترشهر در حوزه سخت افزاري نياز به توجه جدي دارد،به طور مثال از لحاظ تهويه،اتفاي حريق و راههاي خروج اضطراري نيز بايد تعميراتي انجام شود،اما از نظر رسيدگي به كتابخانه اين مركز نيز با معاونت هنري مشورت كرديم و اين مشكل را در ميان گذاشته‌ايم تا هر چه زودتر نسبت به رفع آن اقدام شود.
آشنا تصريح كرد:تمامي بودجه‌اي كه براي يكسال در اختيار مركز قرار دارد؛ 18 ميليارد تومان است اما افزايش بودجه تنها از عهده مجلس شوراي اسلامي برمي‌آيد كه بودجه مربوط به اجراهاي عمومي بسيار محدود و تنها 3 ميليارد است.
وي گفت:حمايت بسياري از نمايش‌ها در دنيا به عهده دولت است،اما به طور 100 درصد وابسته به آن نيست به نظرم نبايد به همين بودجه بسنده كرد و بايد  توجه ويژه‌اي به اقتصاد تئاتر داشت./ه
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار