تبديل بانكداري ربوي به بانكداري اسلامي مستلزم فراهم شدن استراتژي هاي لازم براي توسعه بانكداري اسلامي است.

به گزارش خبرنگار اقتصادي باشگاه خبرنگاران كريم آقاجاني كارشناس مسائل امور اقتصادي و بانك با بيان اينكه امروزه سازمان ها اغلب با فشارهاي دائمي براي تغييرات مواجه هستند گفت: پيش بيني تغيير شرايط اقتصادي الگوهاي مصرف، عوامل تكنولوژيك و علمي، رقابت خارجي و ديدگاه هاي سياسي فراملي، مديران را به سمت ارزيابي سيستمي سوق داده و ايجاد تغييرات اساسي را اجتناب ناپذير ساخته است.

وي ادامه داد: ديدگاه هاي كنوني درباره ماموريت رسالت و چشم انداز هر سازمان پويا ريشه در رهنمودهاي مسئولان نظام دارد كه اين رهنمودهاي هوشمندانه هر ساله تحت عنوان شعار و ميثاق ملي براساس انجام تحقيقات سطح جامعه در خصوص مسائل سياسي و اقتصادي و اجتماعي است.
آقاجاني در پاسخ به اين سوال كه پيتر دراكر پدر علم مديريت در يكي از مباحث خود موضوع رسالت و فعاليت را مطرح مي كند تصريح كرد: همانطور كه مي دانيد ماموريت هر سازمان مربوط به مقصد نهايي آن سازمان يعني ارايه استراتژي ها و وظايف كاري است.
وي افزود: براساس تفكر حكيمانه و راهبردي رهبر فرزانه انقلاب كه سال 91 را به عنوان سال حمايت از توليد و سرمايه و كار ملي معرفي كرده اند و اين استراتژي پيرو تصميمات سال هاي اخير مقام معظم رهبري در خصوص نامگذاري سال هاي اخير در راستاي سياست هاي تدوين با عناويني همچون سال جهاد اقتصادي، همت مضاعف و اصلاح الگوي مصرف تدوين و پياده شده است كه اين تفكرات براساس شيوه بهسازي سيستم فرآيند تغيير و توسعه برنامه ريزي شده با استفاده از دانش علوم رفتاري است.
آقاجاني با بيان اينكه با اندكي تأمل به اين نتيجه مي رسيم كه تفكر حاكم به دنبال ايجاد رونق اقتصادي با هدف استقلال اقتصادي است گفت: در اين فرآيند عظيم و مدبرانه هر يك از وزارتخانه ها و به تبع آن تمام سازمان ها، نهادها، ارگان ها و بانك ها با توجه به رسالت و ماموريت سازماني كه برگرفته از سياست ها و فرامين راهبردي مقام معظم رهبري مي باشد همه را مكلف به همراهي، همكاري و همسوئي با استراتژي هاي اتخاذ شده در قالب قوانين جاري به پشتوانه پتانسيل ها و ظرفيت هاي منحصر به فرد هر سازمان است.
اين كارشناس مسائل اقتصادي و بانكي ادامه داد: شبكه بانكي كشور از بدو پيروزي انقلاب به رغم وجود مشكلات متعدد همواره سعي كرده تا ضمن بهره گيري از ابزارهاي موجود ارزش هاي حاكم بر جامعه را ارج نهاده و با همراهي لازم نوآوري هاي مستمر را انجام دهد.
آقاجاني در ادامه عنوان كرد: همان طور كه مي دانيد حركت از بانكداري ربوي به بانكداري اسلامي مستلزم فراهم شدن و عملي كردن استراتژي هاي خاص و تفكرات ابداعي براساس مكانيزهاي ويژه است.
وي افزود: اصلي ترين هدف ايجاد بانك هاي ايراني استقلال شبكه بانكي با هدف سوق دادن منابع مالي به بخش هاي مولد اقتصادي به ويژه بخش صنعت و معدن، كشاورزي و مسكن تاثيري مثبت و اثرگذار در توليد ملي و استقلال اقتصادي كشور است.
آقاجاني اظهار داشت: همزمان با تغيير رويه بانك ها بعد از پيروزي انقلاب به نظر مي رسيد كه نيازهاي فعلي منطبق با ساختارهاي موجود نبوده و انتظارات با سرعت لازم تامين نمي شود.
وي ادامه داد: در فرآيند توليد محصول از مراحل آغازين اين فرآيند كه اين موضوع به عوامل مستقيم و غيرمستقيم ربط دارد عواملي مانند: دستمزد، آب، برق، سوخت مواد اوليه، حمل و نقل و انبار، بيمه انبار مواد اوليه است كه همه اين عوامل در كنار ساير موارد مربوط به توليد باعث كندي زمان بازپرداخت تسهيلات بانكي اخذ شده از سوي توليدكنندگان به بانك ها مي شود كه اين شرايط با توجه به موضوع تحريم هاي اقتصادي غرب عليه ايران و مغايرت نحوه بازپرداخت براساس رويه حسابرسي كه همان اصل تحقق درآمدها در كنار مشكلات هميشگي بخش صنعت باعث طولاني شدن زمان بازپرداخت اقساط تسهيلات بانكي اخذ شده توسط توليدكنندگان مي شود./س

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار