كارشناسي اقتصادي بيان كرد: بسياري از اعضاي حقوقي يورو، طي ماه هاي اخير با بحران روبرو شده اند تا جايي كه آلمان كه يكي از قوي ترين اقتصادها در جهان است اظهار عجز مي كند.

غلامحسين طاهري در گفتگو با خبرنگار اقتصادي باشگاه خبرنگاران گفت: تداوم بحران مالي يورو در كشورهاي اروپايي اوضاع اقتصادي را در بسياري از كشورها از جمله اسپانيا، ايتاليا و يونان بسيار وخيم كرده است.
وي ادامه داد: با توجه به اينكه ارزش يورو طي دو سال گذشته به پائين ترين حد خود رسيده است بسياري از تحليل گران اقتصادي معتقدند كه هيچ تضميني براي آينده منطقه يورو و پيشرفت اقتصادي وجود ندارد و همين عدم تضمين باعث بروز ترديدهايي نسبت به آينده اقتصادي و سياسي كشورهاي اروپايي شده است.
اين كارشناس اظهار داشت: بسياري از اعضاي حقوقي يورو، مانند يونان و اسپانيا طي ماه هاي اخير با بحران روبرو شده اند و همين مسأله نگراني بسياري از كشورهاي اروپايي را دو چندان كرده است تا جايي كه آلمان كه يكي از قوي ترين اقتصادها در جهان است اظهار عجز مي كند و حتي مركل هم اعلام كرده است كه نمي تواند براي اقتصادي اروپا كاري انجام دهد.
طاهري افزود: افت ارزش يورو در اين كشورها نشان از بي درايتي مقامات اقتصادي اين كشورها است.
وي بيان كرد:‌ در اسپانيا و فرانسه برخي دولت هاي چپ گرا روي كار آمده اند كه قصد انجام اصلاحات مالي را دارند اما به دليل ساختاري بودن اين اصلاحات بعيد به نظر مي رسد كه بتوانند مشكلات را رفع كنند.
اين كارشناس تصريح كرد: اين دولت ها بر ادامه طرح رياضت اقتصادي در اروپا تاكيد دارند اما اين طرح در اروپا و حتي آمريكا جواب نداده و ما شاهد كاهش ارزش يورو در مقابل ساير پول ها هستيم.
طاهري با بيان اينكه نشست هاي 27 كشور عضو اتحاديه اروپا نتوانسته براي معالجه اقتصاد اروپا برنامه اي ارائه دهد گفت: انتخابات يونان به شدت موجب نگراني اوباما رئيس جمهور آمريكا شده است.
وي ادامه داد: اوباما علاقمند به روي كار آمدن راست گرايان در اين كشور است اما با توجه به وخيم بودن وضعيت اقتصادي، اميدي به روي كار آمدن راست گرايان نيست.
اين كارشناس تاكيد كرد: بيشتر اين برنامه ها سياستي در جهت منافع قشر سرمايه دار اروپايي بوده است كه همين امر موجب عدم رفع مشكلات از نظر اقتصادي است.
طاهري گفت: ضمن اينكه ديپلماسي اشتباه اروپايي ها در مقابل نفت ايران هم مشكلاتي را براي اروپا به وجود آورده است به دليل بي لياقتي و بي كفايتي بسياري از رهبران اقتصادي ممكن است بحران هاي اقتصادي به بحران هاي اجتماعي هم تبديل شود.
وي افزود: اقتصاد آمريكا از زمان روي كار آمدن اوباما نزول يافت و به روزمرگي دچار شد البته اين كشورها ادعا كرده اند كه به دليل پيشرفته بودنشان داراي برنامه هستند اما هم اقتصاد ليبراليستي و هم اقتصاد سوسياليستي نشان داده كه چندان توفيق نداشته و در آينده بايد شاهد بحران هاي اجتماعي بيشتري در قبال مسائل اقتصادي اروپا باشيم.
اين كارشناس بيان كرد:‌ به دليل اين كه هر يك از كشورها به دنبال منافع خود هستند اقتصادشان با بحران هاي جدي تر روبرو شده و اين بحران ها موجب دست اندازي به منابع ديگر كشورها مي شود.
طاهري در پايان گفت: جنگ طلبي اين كشورها راهي براي خروج از مشكلات اقتصادي است كه بتوانند با فروش اسلحه بيشتر منافع بيشتري كسب كنند و به اقتصاد خود سروسامان بدهند./س
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار