شيوه هاي جديدي كه با تكيه بر هويت ايراني ابداع مي شود در هر جاي دنيا به عنوان اثري ايراني شناخته شده است.

مجتبي زماني هنرمند خوشنويس در گفتگو با خبرنگار حوزه تجسمي باشگاه خبرنگاران گفت: ابداع شيوه هاي جديد در خوشنويسي نشان دهنده خلاقيت بالاي هنرمندان خوشنويس و نيز توانايي آن ها در جهت پرداخت هاي مختلف و خلق آثار تازه تر با تكنيك هاي متفاوت در اين هنر سنتي است.
وي اظهار داشت: در نمايشگاه نگارگري و نقاشي - خط كه ابداع شيوه اي جديد در نقاشي - خط است مي‌توان مشاهده كرد كه آثار از فضايي سنتي وارد مدرن شده است و اين وارد شدن يا حركت به فضاي مدرن با تكيه بر هويت ايراني - اسلامي است چرا كه آثار كاملا مفهومي و به دور از از تكنيك هاي غربي است.
وي گفت: هنرمندي كه بتواند آثاري جديد را ارائه كند اما در آثارش هيچ ردپايي از شيوه ها و تكنيك غرب نباشد هنرمندي موفق و وابسته به قواعد و اصول صحيح هنري است چرا كه برخي بر اين عقيده اند كه شيوه جديد به معناي استفاده از تكنيك هاي غربي به عنوان مدرن است.
اين هنرمند خوشنويس تصريح كرد: هنر سنتي خوشنويسي نمايانگر هنر ملي ايران است بنابراين بهتر است هنرمندان اين عرصه از هنر سنتي در پرداختن به شيوه هاي جديد و ارائه طرح هاي متفاوت به پيشينه اين هنر توجه داشته و آثاري را ارائه دهند كه صد در صد ايراني و داراي هويت ايراني نيز باشد.
زماني گفت: در اين صورت است كه هر اثري كه با توجه به اين موضوع (هويت ايراني) خلق و ارائه شود در هر جاي جهان كه به نمايش گذاشته شود حتي اگر نام هنرمند آن درح شود به عنوان اثري ايراني از آن ياد مي شود در حقيقت هويت ايراني آثار به نوعي شناسنامه آنها محسوب مي شود.
وي در ادامه اظهار داشت: امروز كمتر به اين نكته يعني نشانه هاي هويت ايراني در آثار ايراني توجه مي شود كه اصلاً مطلوب نيست به عبارت ديگر در حال حاضر از هويت ايراني در آثار هنرمندان ايراني كمي دور شده ايم اما اگر به موضوع شناسنامه هنر ايراني توجه كنيم قطعاً بار ديگر استفاده از المان هاي ايراني و بيان هويت ايراني را در آثار شايسته ايراني استفاده خواهيم كرد.
وي گفت: نمايشگاه نگارگري و نقاشي - خط كنوني كه در فرهنگسراي نياوران برپاست نشان دهنده همان شناسنامه هنر ايراني و در هر جاي دنيا كه نمايش داده شود مشخص مي شود كه اثري صد در صد ايراني است.
زماني گفت: اين نمايشگاه تا سي و يكم تير در فرهنگسراي نياوران ادامه خواهد داشت./ي2
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار