از کار افتادگي آني کليه به دلايل مختلفي ايجاد شده و در عرض يک شبانه روز مي تواند باعث پوسيدگي آن شود.

دکتر بهروز برومند، فوق تخصص کليه در گفتگو با خبرنگار بهداشت و درمان باشگاه خبرنگاران اظهار داشت: ايجاد وقفه هاي ناگهاني در کار کليه را از کار افتادگي آني کليه مي گويند.

وي با بيان اينکه از کار افتادگي آني در اثر نارسايي حاد کليه ايجاد مي شود گفت: کاهش حجم ادرار به کمتر از 400 سانتي متر مکعب در شبانه روز، باد کردن اندام ها، تهوع، استفراغ و تشنج از علائم شايع نارسايي حاد کليه است.

برومند ادامه داد: انسداد مجاري ادراري مهمترين عامل از کار افتادگي آني کليه است که در جوانان معمولا به علت سنگ کليه، در مردان ميانسال به  علت سرطان پروستات و در زنان به علت سرطان هاي جهاز ادراري ايجاد مي شود.

فوق تخصص کليه با اشاره به اينکه نارسايي کليه در اثر انسداد مجاري ادرار غير قابل درمان ترين نارسايي کليه است، افزود: در برخي موارد بسته شدن مجاري ادرار ناشي از اشتباهات اعمال جراحي مانند سزارين است.

وي نرسيدن خون به  کليه را از ديگر دلايل از کار افتادگي آني کليه دانست و گفت: هنگامي که حجم خون به علت اسهال و استفراغ شديد و حوادثي مانند تصادف يا زلزله کم مي شود، خون کافي به  کليه نرسيده و اين ارگان دچار پوسيدگي مي گردد.

برومند ادامه داد: سموم حاصل از متابوليسم بدن و يا داروها نيز مي تواند منجر به نارسايي حاد کليه شود.

وي اظهار داشت: ماده ميوگلوبين (پروتئين حاصل از انهدام ماهيچه يا عضله) توکسين آزاد شده در اثر عفونت ها و داروهاي آنتي بيوتيک خاص از جمله جنتامايسين و آميکاسين از مهمترين سمومي هستند که به بافت کليه آسيب مي رسانند.

اين فوق تخصص کليه خاطر نشان کرد: اگر نارسايي حاد کليه در ساعات اوليه تشخيص داده شده و درمان شود بعد از 2 تا 8 هفته توان و کارکرد عادي خود را باز مي يابد./ح
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.