پارلمان ژاپن روز چهارشنبه تضمين هاي دولتي در خصوص بيمه محموله هاي نفت خام وارداتي از ايران را تصويب کرد. بدين ترتيب زمينه براي ژاپن به عنوان نخستين کشور آسيايي مشتري نفت ايران که تحريمهاي جديد اتحاديه اروپا را دور مي زند، فراهم شد.

به گزارش سرويس بين الملل باشگاه خبرنگاران به نقل از خبرگزاري رويترز، يکي از مقامات دولتي ژاپن که خواست نامش فاش نشود، گفت اين قانون بيست و هفتم ژوئن اجرا خواهد شد. 

قانون مزبور، دولت ژاپن را که از تحريمهاي مالي آمريکا مستثني شده است، مجاز مي کند هر نفت کش حامل نفت خام ايران به مقصد ژاپن را در صورت بروز سانحه، بالغ بر هفت ميليارد و ششصد ميليون دلار بيمه کند. 

تحريم  اتحاديه اروپا بر صادرات نفت خام ايران، از يکم ژوييه به اجرا در خواهد آمد. اين تحريمها شرکتهاي بيمه اي اتحاديه اروپا را از قرار دادن محموله هاي صادراتي از ايران تحت پوشش بيمه منع مي کند. 

اين مسئله براي ژاپن، کره جنوبي، چين و هند که در مجموع خريدار دو سوم محموله هاي صادراتي نفت ايران هستند و براي بيمه کردن اين محموله ها به شرکتهاي بيمه اتحاديه اروپا متکي هستند، دردسر ساز شده است. 

غرب مدعي است که هدف از برنامه هسته اي ايران، توليد تسليحات هسته اي است، اما ايران تاکيد دارد که براي توليد برق از راکتورهاي هسته اي استفاده مي کند. 

ژاپن پارسال حدود 9 درصد واردات نفت خام خود را از ايران وارد کرد. ژاپن در تبعيت از تحريمهاي نفتي آمريکا بر ضد ايران که مشتريان نفت ايران را ملزم به کاهش قابل توجه خريد نفت از ايران مي کند، واردات نفت از اين کشور را کاهش داده است. اما ژاپن مايل است از کاهش هر چه بيشتر واردات نفت از ايران اجتناب کند، چرا که اين اقدام ممکن است به افزايش هزينه واردات انرژي و آسيب ديدن اقتصاد ژاپن منجر شود. 
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار