رييس مركز امور بين الملل حزب موتلفه اسلامي اسرائيل را بزرگترين تهديد هسته اي براي آسيا، آفريقا و مانع بزرگ صلح، امنيت و ثبات در منطقه دانست و گفت: اسرائيل با لابي گري مانع به نتيجه رسيدن مذاكرات ايران با 1+5 است.

به گزارش حوزه احزاب باشگاه خبرنگاران، حميدرضا ترقي رييس مركز امور بين الملل حزب موتلفه اسلامي كه در راس هياتي از حزب موتلفه اسلامي به چين سفر كرده بود در ديدار با معاون وزير ارتباطات و امور بين الملل حزب حاكم چين، ضمن مثبت ارزيابي كردن تبادل هيات هاي سياسي بين چين و ايران در افزايش نقاط مشترك سياسي در عرصه هاي بين المللي با اشاره به ورود جهان به مرحله ي جديدي از تحولات سياسي اظهار داشت: جهان در حال عبور از پيچ مهم و سرنوشت سازي است كه در اين پيچ غرب و آمريكا از بازسازي و نوسازي تمدن خود عاجز شده و آمريكا با نماد تعميق شكاف هاي اقتصادي، فقر ، ظلم ،جنگ طلبي ، اشغال و تحريم هاي اقتصادي يكجانبه و دروغگويي در دموكراسي خواهي شناخته مي شود.

ترقي سرانجام عبور از اين پيچ مهم را عقيم شدن تمدن غرب و زايش تمدن اسلامي و ايجاد نظم نوين جهاني بر اساس چند قطبي شدن تحليل كرد و افزود: ايران و چين بايد خود را براي شرايط بعد از عبور از اين پيچ آماده كنند زيرا جنگ بين كشورهاي طرفدار يك قطبي شدن با چند قطبي شدن جدي است.

اين كارشناس مسايل سياسي اسرائيل را بزرگترين تهديد هسته اي براي آسيا، آفريقا و مانع بزرگ صلح، امنيت و ثبات در منطقه دانست و تاكيد كرد: اسرائيل در حال حاضر با لابي گري مانع به نتيجه رسيدن مذاكرات ايران با 1+5 است.

عضو شورای مرکزی حزب موتلفه اسلامی با ابراز نگراني از افزايش حضور آمريكا در منطقه ي پاسفيك و درياي جنوب چين، توافق دولت آمريكا و افغانستان را تهديدي براي امنيت منطقه ي آسيا دانست و تصریح کرد: تلاش آمريكا براي منحرف كردن انقلابهاي منطقه و مديريت بيداري اسلامي با مقاومت ملتهاي منطقه روبرو شده و امروز عربستان و تركيه ابزارهاي اعمال سياست هاي خاورميانه اي آمريكا هستند.

رييس مركز امور بين الملل حزب موتلفه اسلامي با اشاره به مزيت هاي سياسي ، اقتصادي و فرهنگي ايران در مناسبات اقتصادي منطقه، آماري از توفيقات اقتصادي و پيشرفت كشور را ارائه داد و با ابراز تعجب از اينكه پس از 7 سال هنوز عضويت دائم ايران در پيمان شانگهاي به تصويب نرسيده اعلام داشت: نبايد تحريم هاي غرب كه تاثير منفي قابل توجهي در روند رشد و پيشرفت ايران نداشته مانع تصويب اين عضويت شود.

ترقي در بخش دیگری از سخنان خود ضمن تشكر از مواضع قاطع چين در قبال سوريه بیان داشت: چين بايد از اهرم هاي فشار خود عليه تركيه ، عربستان و قطر براي جلوگيري از دخالت نظامي در سوريه و مسلح كردن شورشيان استفاده كند، زيرا بي ثباتي در منطقه و كشيده شدن پاي القاعده به جنوب مديترانه براي امنيت منطقه فاجعه بار است.

وی از حزب حاكم دولت چين به خاط توجه به غرب چين بويژه استانهاي مسلمان نشين و سرمايه گذاري براي توسعه و رفاه مسلمانان در احداث شهر نمونه اسلامي در نين شيان تشكر كرد و پيشنهاد نمود چين خواستار عضويت ناظر در سازمان همكاريهاي اسلامي شود.

ترقی با اشاره به گسترش مبادلات اقتصادي ايران و چين به 50 ميليارد دلار تا پايان سال 2012 از طرف چيني خواست كه موانع بانكي و اعتباري پروژه هاي اقتصادي ميان دو كشور را بر طرف كنند.

آي پينگ معاون وزارت ارتباطات بين الملل حزب حاكم چين نیز در اين ديدار شرايط بين المللي توسعه روابط دو كشور ايران و چين و دو حزب را بسيار خوب و استراتژيك توصيف كرد و افزود: همانطور كه اشاره كرديد وضع جهان در حال عوض شدن است و علي رغم اينكه جنگ نرمي بين كشور هاي طرفدار چند قطبي شدن با يك قطبي ماندن نظم جهاني وجود دارد ولي چين به دنبال توسعه صلح آميز است.

وي با تاكيد بر غرور غربي ها و بحران مالي اقتصادي كاپيتاليسم تاکید کرد: جهان در مسير بي عدالتي است و جنبش وال استريت ناشي از تبعيض و بي عدالتي در غرب است. علي رغم اينكه بعضي ها به دنبال جنگ تمدن ها هستند و بعضي به دنبال تك قطبي شدن نظم در دنيا هستند، ولي چين به دنبال گفتگو و زندگي مسالمت آميز بين ملتها و تمدن هاست.

معاون وزارت ارتباطات بين الملل حزب حاكم چين با اشاره به بيداري اسلامي در منطقه افزود: اينكه جمعيت مسلمانان مرتب در حال افزايش است به نظر من حاكي از اين است كه اسلام جوابگوي نيازهاي جهان و خواست ملتهاست و ما از تمدن هاي ديگر كشور ها درس و عبرت مي گيريم. ما به تجربيات ايران اهميت مي دهيم و معتقديم كه سياست جدايي دين از سياست ممكن است در بعضي جاها مفيد باشد ولي نمي شود نقش سياسي براي دين قائل نشد. چون در كشورهاي مختلف دنيا دين در روش زندگي مردم تاثير اجتناب ناپذيري دارد.

 وي در پایان خواستار توسعه روابط دو حزب در مسائل فرهنگي و سياسي شد./س3
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار