محمدمحسن منزوی» معروف به علامه شیخ آقابزرگ تهرانی در 11 ربیع‎الاول 1293 قمری در تهران در خانواده ای روحانی زاده شد.

به گزارش خبرنگار باشگاه خبرگاران قم  وی تحصیلات مقدماتی خود را در مدرسه دانگی آغاز کرد و در مدرسه پامنار و سپس در مدرسه فخریه (مروی) ادامه داد.

علاّمه تهرانی در سال 1315 قمری به نجف رفت و نزد اساتیدی همچون، حاج ‎میرزاحسین نوری، شیخ ‎محمدطه نجف، سیدمرتضی کشمیری، حاج‎ میرزاحسین میرزاخلیل، آخوند ملامحمّدکاظم خراسانی، سیداحمد حائری تهرانی، میرزا محمدعلی چهاردهی، سید محمدکاظم یزدی و شیخ‎الشریعة اصفهانی به کسب دانش پرداخت.

آثار قلمی شیخ آقا بزرگ را تا هشتاد جلد می‏توان شمرد، که مهمترین آثار وی "الذریعه الی تصانیف‎ الشیعه" تاریخ ادبیات تشیع در 14 قرن در بیست و شش جلد و "طبقات ‎اعلام ‎الشیعه" در یازده جلد است.

مرحوم شیخ آقابزرگ تهرانی پس از سالها تحقیق و تدوین در 13 ذی‏الحجّه سال 1389 قمری، در کربلای معلی از دنیا رفت و در نجف اشرف در خانه مسکونی خودش که بعدها قسمتی از کتاب‏خانه موقوفه او شد، به خاک سپرده شد.

یک جلد کتاب شیخ آقا بزرگ تهرانی امروز با حضورآیت ا... صافی گلپایگانی رونمایی شد .

این کتاب به همت موسسه کتاب شناسی شیعه گردآوری و چاپ شده که آثار پراکنده ، نامه ها و مکتوبات چاپ نشده ، حاشیه ها ، زندگی نامه ، سفر نامه حج ، اسناد و تصاویر علامه شیخ آقا بزرگ تهرانی را شامل می شود .در این کتاب مقالات بزرگان شیعه و نیز برخی اشعار عربی و فارسی درباره آقا بزرگ تهرانی آمده است و این کتاب مقدمه ای برتدوین دانشنامه بزرگ آثار و بزرگان شیعه به شمار می رود ./س

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.