طرح پرورش باهم اردک – ماهي و برنج از امروز بطور آزمايشي در استان گيلان به اجرا در آمده است .

به گزارش گروه استانهاي باشگاه خبرنگاران ، مدير هماهنگي و ترويج سازمان جهادکشاورزي گفت : اين طرح در قالب طرح مدرسه در مزرعه و با هدف بالابردن درآمد شاليکاران ، توليد محصول سالم ، کاهش هزينه هاي توليد برنج ، توليد پروتئين و کنترل آفات و علفهاي هرز در سه شهرستان رضوانشهر ، صومعه سرا و بندرانزلي به اجرا در آمده است.
آقاي داداش پور با اشاره به اينکه براي اجراي طرح در هر شهرستان يک هکتار از شاليزارها به پرورش با هم برنج – ماهي و اردک اختصاص يافته است افزود : براي اجراي اين طرح کشاورزان به جاي کشت برنجهاي بومي و محلي که توليد شلتوک آن در هر هکتار 4 تن است رقم پر محصول گوهر با توليد 8 تن شلتوک در هر هکتار کشت کرده اند .
انصاري يکي از کارشناسان شيلات گفت : براي ترغيب کشاورزان به توليد همزمان 3 محصول امسال به هر يک از آنها هزار قطعه ماهي گرمابي از نوع کپور ، آمور ، فيتوفاک و بيک هد بصورت رايگان داده شده و پيش بيني مي شود که هر يک از کشاورزان پس از درو برنج حدود يک تن ماهي برداشت کنند .
وي گفت در آمد حاصل از پرورش ماهي در هر هکتار شاليزار کشاورزان حداقل 30 ميليون ريال است.
ملاجعفري يکي ديگر از کارشناسان جهادکشاورزي گفت : سازمان جهادکشاورزي براي حمايت از شاليکاران 200 قطعه بچه اردک رايگان بين شاليکاران توزيع کرده است .
مدير هماهنگي و ترويج سازمان جهادکشاورزي افزود : با توزيع بچه اردکها ، شاليکاران با برداشت هزار و  300 کيلوگرم گوشت اردک 15 ميليون ريال درآمد کسب مي کنند .
مدير ترويج و هماهنگي جهادکشاورزي نيز گفت : با اجراي طرح پرورش اردک – ماهي و برنج هر يک از کشاورزان 45 ميليون ريال درآمد بيشتر از کشاورزان تک محصولي بدست مي آورند .
آقاي داداش پور توليد برنج سالم را از مزاياي اين طرح دانست و گفت : براي اجراي طرح پرورش برنج – اردک و ماهي از هيچ ماده شيميايي استفاده نمي شود و اردکها و ماهيان از علفهاي هرز و کرم ساقه خوار برنج تغذيه مي کنند.
با اجراي طرح پرورش اردک – ماهي و برنج علاوه بر صرفه جويي در مصرف حدود150 کيلوگرم سم به ارزش 2 ميليون و 500 هزار ريال در هزينه 4 ميليون ريالي وجين برنج نيز صرفه جويي مي شود.
اين طرح قرار است سال آينده در همه شهرستان هاي گيلان اجرا شود ./ج2

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.