استان کرمان با حدود 3 میلیون نفر جمعیت یکی از مهمترین استانهای کشوراست که به لحاظ تاریخی و مناظر بکر طبیعی ، چشم اندازی جذاب ، زیبا و منحصربفرد دارد.

به گزارش خبرنگار باشگاه خبرنگاران از کرمان :

 استان کرمان در جنوب شرقی ایران واقع شده و از شمال با استان‌های خراسان و یزد، از جنوب با استان هرمزگان، از شرق با سیستان و بلوچستان و از غرب با استان فارس همسایه است.

این استان با مساحت حدود 175069 کیلومتر مربع پهناورترین استان کشور می‌باشد که در حدود 11 درصد از خاک ایران را در بر گرفته است.

ارتفاعات این استان از رشته کوه‌های مرکزی ایران چین خوردگی‌های آتشفشانی آذربایجان شروع می‌شود و تا بلوچستان امتداد دارد و دنباله آن چندین بار در فلات مرکزی به وسیله حوزه‌های پست داخلی و کویر قطع می‌شود.

در مدارک تاریخی و جغرافیایی اسلامی، کرمان، کارمانیا، ژرمانیا، کریمان، کارمانی و کرمانی ذکر شده است. اگر کارمان را در کلمه در نظر بگیریم(کار)‌ به معنی جنگ و(مان) به مفهوم محل است که در مجموع معنی(جایگاه دلاوری و نبرد) دارد.

برخی از جغرافیا‌دانان، نام قدیم این شهر را گواشیر(بردشیر) خوانده‌اند. گفته می‌شود‍؛ گواشیر همان(کوره‌اردشیر) یا شهر اردشیر بوده است که به تدریج به(گواشیر) تبدیل شده است. به استناد منابع تاریخی عرب و یهود، کرمان منسوب به کرمان بن هیتال بن ارفحشه بن سام بن نوح است و نام آن در کتیبه بیستون به صورت(یوتیه) ذکر شده است.

شهر کرمان

کرمان از کلانشهرهای ایران و مرکز استان کرمان درجنوب شرقی ایران است. این شهر در بخش مرکزی شهرستان کرمان قرار دارد و جمعیت آن طبق سرشماری سال ۱۳۸۵ مرکز آمار ایران برابر با ۵۱۵۱۱۴ نفر بوده‌است. به گفته شهرداری کرمان جمعیت فعلی کلانشهرکرمان قریب به۷۷۰۰۰۰ نفر است وبه لحاظ اداری، سیاسی و فرهنگی و کرمان به لحاظ تاریخی جزو 5 شهر اول ایران است. به دلیل وسعت شهری زیاد و گستردگی شهر کرمان، این شهر جزو کلان شهرهای ایران طبقه بندی شده‌است. وسعت کلانشهرکرمان ۱۳۱۰۰هکتار است و وسعتی معادل کلانشهرشیراز دارد. جلسه نه کلانشهر ایران بارها در کرمان تشکیل شده‌است. جمعیت شهرکرمان در شب و روز متفاوت است. رشد جمعیتی کرمان به دلیل امکانات فرهنگی و اجتماعی شهری بالاست و این امر خود گویای مهاجرت زیاد به این شهر است. کرمان مرکز منطقه جنوبشرق ایران(شامل استان‌های یزد، سیستان و بلوچستان و خراسان جنوبی و کرمان) نیز هست. حاشیه نشینی مهمترین مشکل کلانشهرکرمان است. کرمان در حال تبدیل شدن به شهری الکترونیکی است و این شهر به عنوان پایلوت دولت الکترونیک انتخاب شده است و در برنامه های توسعه کشور باید به شهری الکترونیکی تبدیل شود.

جاذبه های تاریخی و طبیعی استان کرمان

از جمله مهمترین جاذبه های تاریخی و طبیعی این استان می توان به  بقعه امامزاده شهسوار ،گنبد جبلیه ، ، ییلاق دهبکری ، پارک ملی خبر، ارگ تاریخی بم ، ارگ تاریخی راین ، آبشار راین ، میل نادری ، قبرستان ابودجانه ، مجموعه گنجعلی‌خان  ، جاذبه‌های گردشگری رفسنجان ، باغ شاهزاده ماهان ، خانه حاج آقا علی رفسنجان ، کلوت بزرگترین شهر کلوخی دنیا ، باغ سنگی  سیرجان ، روستای دست کندِ میمند ، بازار بزرگ کرمان ، تپه های کنارصندلِ جیرفت ، پارک ملی خبر ، یخدان مویدی ، مسجد جامعِ کرمان و ... اشاره کرد.

هنرهای اصیل کرمانی

پته دوزی و قالی بافی دو هنر قدیمی و ماندگار این استان می باشند که  پته دوزی خاص زنان است. نقشه‌های پته از نقشه قالی مایه گرفته و با بوته، جقه و گلبرگ‌هایی همراه است.

 پته دوزی به عنوان یک سرگرمی و ذوق شخصی و هم به منظور تامین قسمتی از مخارج زندگی به صورت یک حرفه خانگی در آمده است.

قالی کرمان نیز از قدیم به عنوان نفیس ترین و ظریف ترین قالی ایران و دنیا شهرت داشته است.

 کرمان پشم بسیار مرغوبی برای قالی بافی دارد ، نوع آن شبیه پشم خراسان است و از پشم کرمانشاه قدری سبک‌تر و ظریف‌تر می‌باشد،همچنین چربی پشم کرمان بیش از چربی پشمی است که در نواحی شمال به دست می‌آید.

دو شهر بم و رفسنجان مراکز اصلی تهیه پشم کرمان به شمار می‌آیند. شهرت قالی کرمان به در آمیزی رنگ و طرح آن است. طرح و رنگ قالی کرمان یکی از نفیس ترین، زیبا ترین و خوش سبک ترین بافته‌های جهان به شمار می‌آید.

صنایع دستی و سوغات کرمان

علاوه بر قالی، قالیچه، گلیم، جاجیم و دیگر صنایع دستبافت که جزء‌ صنایع دستی این منطقه محسوب می‌شود، پسته کرمان و رفسنجان و سایر شهرهای استان به عنوان اصلی‌ترین سوغاتی آن است که نه تنها شهرت ملی، بلکه از شهرت جهانی نیز برخوردار هستند.

کلمپه ، قاووت ، خرما ، گردو و زیره ی کرمان نیز از سوغاتی هایی هستند که هر توریستی در گذر از کرمان آنها را ره آورد سفر خویش می کند.

وضعیت طبیعی
جغرافیا
بیشتر نقاط شهر کرمان با کوه احاطه شده‌است. متوسط ارتفاع شهر کرمان از سطح دریا ۱۷۵۵ متر است. شهرکرمان نیز خود در کنار کوه صاحب الزمان قرار گرفته‌است. کرمان شب‌های زمستانی بسیار سردی دارد. کوه‌های جوپار و پلوار و جفتان در جنوب و جنوب شرق کرمان در تمام طول سال برف دارند. شهر کرمان در عرض جغرافیایی ۳۰۲۹ و طول جغرافیایی ۵۷۰۶ قرار گرفته‌است.
آب و هوا
تابستان‌های کرمان نسبتا خنک و زمستان‌های کرمان بسیار سرد است. متوسط مقدار باران در طول سال در کرمان معادل ۱۵۵ میلی متر است. بطور کلی آب و هوای این شهر به دلیل ارتفاع زیاد از سطح دریا به نسبت خنک و معتدل است. کرمان سومین مرکز استان مرتفع ایران بعد از شهرکرد و همدان است و همین امر باعث شده‌است که در مقایسه با شهرهایی مثل یزد، زاهدان، بیرجند، قم، اصفهان، تهران و شیراز از هوایی به نسبت خنک تر در تابستانها برخوردار باشد. قسمت‌های شمالی و شمال شرقی شهر کرمان که در مجاورت کوه‌های صاحب الزمان قرار دارد از آب و هوای معتدل بیشتری برخوردارند.
دین
دین اکثر مردم شهر کرمان اسلام و مذهب مردم شیعه‌است. اقلیتی از یهودیان و زرتشتیان نیز در کرمان زندگی می‌کنند. اقلیت‌های دینی به راحتی مراسم‌ها و جشن‌های آیینی خود را آزادانه برگزار می‌کنند. از جمله جشن سده. مردم کرمان به لحاظ دینی و مذهبی مردمی معتقد و متدین هستند. گواه آن وجود مساجد و تکایای بسیار درشهرکرمان و نیز تق است.
فرهنگ
کرمان ریشه در تاریخ ایران دارد. فرهنگ مردمان کرمان زمین از اصالت خاصی برخوردار است. این اصالت را در لهجه، شعرها، موسیقی محلی، صنایع دستی و مفاخری که از کرمان به دنیای فرهنگ معرفی شده‌اند می‌توان یافت./س

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۱
United Kingdom of Great Britain and Northern Ireland
میثم
۱۲:۲۱ ۲۴ بهمن ۱۳۹۱
مطلب خوبی در مورد کرمان نوشتید.ممنونم