زمين که در فاصله 150 کيلو متري از خورشيد قرار گرفته تنها 2 ميليارد از انرژي ساطع شده توسط آن را دريافت مي کند.

اعظم فخري، کارشناس مرکز نجوم آستان مقدس حضرت عبدالعظيم در گفتگو با خبرنگار نجوم باشگاه خبرنگاران گفت: خورشيد ستاره اي است که نيروي جاذبه آن اجرام منظومه شمسي را بر مدار مسطح بيضي شکلي به دور خود نگاه داشته و مي چرخاند.
 
وي افزود:خورشيد نزديکترين جرم ستاره اي به زمين است و با وجود عظمت نسبي آن به اجرام منظومه شمسي در مقام مقايسه با ساير ستارگان آسمان ستاره اي کوچک و زرد رنگي بيش نيست جايگاه خورشيد در شاخه مارپيچي منظومه شمسي است.
 
فخري اظهار داشت: خورشيد کره اي هيدروديناميکي و شگفت انگيز است که از يک توده گازي شکل تشکيل شده و هسته آن به شدت گرم است.
 
** انرژي گرمايي حاصل از هم جوشي هستند و خورشيد به سطح آن مي آيد
 
وي گرماي هسته خورشيد را طوري دانست که در آن هم جوشي رخ مي دهد و اتم هاي هيدروژن به اتم هليم تبديل شده انرژي گرمايي زيادي را ايجاد مي کند.
 
فخري تصريح کرد: انرژي گرمايي حاصل از هم چوشي به صورت تشعشعات الکترومغناطيسي با فرکانس بالا آزاد مي شود که اين انرژي به وسيله يک رشته فرايند هاي تشعشعي پي در پي به سطح خورشيد منتقل مي شود.
 
وي عنوان کرد: پرتوهاي خورشيدي در فضا پراکنده شده و قسمت کوچکي از آن به زمين مي رسد که تشعشعات الکترومغناطيسي به صورت اشعه واگرا به سمت زمين حرکت مي کند.
 
فخري يادآور شد: سرعت اشعه واگرا که به زمين منتشر مي شود 000.300 کيلومتر در ثانيه است و زمين در فاصله نزديک به 150 ميليون کيلومتري خورشيد قرار دارد تنها حدود 2 ميليارديم انرژي ساطع شده از خورشيد را مي گيرد.
 
وي خاطر نشان کرد: اشعه خورشيد زماني که از جو زمين عبور مي کند به صورت زير تقسيم مي شود:
 
5% به وسيله زمين منعکس مي شود
20% به وسيله ابرها منعکس مي شود
25% به وسيله هوا جذب مي شود
23% به وسيله هوا پراکنده شده و به سطح زمين مي رسد
27% به طور مستقيم به سطح زمين مي رسد./عط
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.