ترکیه به منظور حفظ اقتصاد خود از زیان نیازمند اقدامی متعادل و حساس در قبال ایران و هم‌پیمانان غربی خود است.

به گزارش سرويس بين الملل باشگاه خبرنگاران به نقل از شبكه پرس تی‌وی ؛ تاجران ترکیه ای از تحریم‌های غرب علیه ایران خسارت می‌بینند و اقتصاد این کشور از این تحریم‌ها صدمه خواهد دید.

بر اساس این گزارش، تمام بانک‌های ترکیه‌ای به جز یکی روند پرداخت را برای مشتریان ایرانی متوقف کرده‌اند. تاکنون صادرات ترکیه به ایران 20 درصد کاهش یافته است چراکه تحریم‌ها سبب شده است، عبور بسیاری از اجناس اروپایی که از ترکیه برای صادرات به ایران وارد می شد، متوقف شود.

همچنین تحریم آمریکا علیه بانک مرکزی ایران به واحد پولی این کشور صدمه وارد کرده است درحالی که ارزش لیره ترکیه افزایش یافته و این امر سبب افزایش هزینه‌ها برای بسیاری از اقلام ترک شده است.

ترکیه به شدت به واردات انرژی از ایران وابسته است. در سال گذشته ، ترکیه 70 درصد واردات نفت خود به ارزش 12.5 میلیارد دلار را از ایران انجام داده است.

این کشور در پاسخ به تحریم‌های آمریکا، واردات خود از ایران را 20 درصد کاهش داد اما اعلام کرد که به این تحریم‌ها همانند تحریم‌های سازمان ملل مقید نیست. تحریم‌ها همچنان بر تجارت در دیگر بخش‌ها مانند منسوجات و مواد خام تاثیر منفی دارد.

بر اساس این گزارش اگرچه ترکیه گفته است به آخرین ‌تحریم‌های اتحادیه اروپا و آمریکا علیه ایران پایبند نیست اما با این حال با فشارهای آنها روبرو خواهد شد. آنکارا باید اقدامی متعادل و حساس میان هم‌پیمانانش در غرب و ایران انجام دهد.
برچسب ها: تحریم ، ایران ، ترکیه ، نفت
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار