برگ گیاه استویا دی – ترپن گلیکوزیده هایی دارد که بیش از 300 بار از سوکروز شیرین تر اند .

به گزارش خبرنگار باشگاه خبرنگاران مازندران استویا بومی نواحی شمالی آمریکای جنوبی است و در سرزمین های بلند مناطق مرزی بین برزیل و پاراگوئه می روید و در این مناطق به گیاه برگ عسلی ( honey heaf ) معروف است .

بدلیل خاصیت شیرین کنندگی و درمانی برگ استویا این گیاه از نظر اقتصادی و علمی مورد توجه قرار گرفته است . ژاپن نخستین کشور آسیایی است که در سال 1970 از استویو زاید ( ترکیب موجود در برگ استویا ) بعنوان شیرین کننده در صنایع غذایی و دارویی استفاده کرد .

استفاده از ترکیبات موجود در استویا بدلیل نقش آن حفظ سلامتی و کنترل دیابت به طور گسترده ای در حال افزایش است .

بنابر این گزارش استویا سیکلامات کلیسیم / ساخارین و آسپارتام ندارد و کالری تولید نمی کند . این گیاه برای بیماران مبتلا به دیابت مضر نیست زیرا اثری بر میزان قند خون ندارد . از این مواد شیرین کننده موجود در برگ استویا در محصولات غذایی مانند غذاهای خشک شده دریایی انواع سس ها ، نوشابه ها ، کمپوت ، آدامس ، بستنی ، خمیر دندان و دهان شویه ها استفاده می شود.

این گیاه بذر تولید نمی کند و از طریق کشت بافت تکثیر می شود و میزان قندهای موجود در آن تابع شرایط کشت و روشهای برداشت است .

با توجه به مصرف سرانه بالای شکر و آمار بابلای بیماران دیابتی در کشور می توان با تولید گیاه استویا و استخراج استویو زاید و استفاده از آن در کاخانه های تولید نوشابه ، کمپوت ، شیرینی و دارویی تا حد قابل توجهی عوارض و خسارت های جبران ناپذیر مصرف شکر را کاهش داد ./س

برچسب ها: گیاه ، استویا ، سوکروز
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.