سخنگوي وزارت امور خارجه گفت: كشور ميزبان بايد از تمام كشورها براي اجلاس عدم تعهد دعوت كند و پادشاه عربستان نيز به اين اجلاس عدم تعهد دعوت خواهد شد.

به گزارش خبرنگار سياست خارجي باشگاه خبرنگاران، رامين مهمانپرست سخنگوي وزارت امور خارجه در نشست خبري امروز(سه شنبه) خود كه در وزارت امور خارجه انجام شد ضمن تبريك ايام مبارك شعبانيه و گرامي داشت سالروز واقعه هفتم تير در پاسخ به سوالي مبني بر دعوت يا عدم دعوت پادشاه عربستان براي شركت در اجلاس عدم تعهد گفت: ما شاهد اتفاقاتي كه در رابطه با كشور عربستان و ايران افتاد، بوديم و موضوع اتباع ايراني موضوعي نيست كه به سادگي بتوان از آن گذشت و نه كشور عربستان و نه كشور ديگري حق ندارد نسبت به اتباع كشور ما اينگونه برخورد كند.

وي در ادامه تصريح كرد: هيئتي از وزارت امور خارجه از بخش هاي حقوقي و كنسولي و وكلاي خانواده هاي اتباع ايراني اعدام شده در عربستان به اين كشور اعزام خواهد شد و مسئولان عربستاني بايد پاسخگوي اينگونه اقدامات خود باشند.

مهمانپرست همچنين افزود: اجلاس عدم تعهد براساس پروتكل الحاقي خود صورت مي گيرد و كشور ميزبان بايد از تمام كشورها دعوت كند و بحثهاي حاشيه اي مسائلي نيست كه توجيه كننده اقدام مقامات سعودي باشد.

سخنگوي دستگاه ديپلماسي درمورد تحريم نفتي ايران ازسوي اتحاديه اروپا و ادامه مذاكرات ايران و 1+5 گفت: بحث تحريم و اقدام غيرقانوني و غيرمنطقي و بدون مبناي حقوقي اقدامي نيست كه بتواند تأثير مثبت و سازنده اي در گفتگوهاي ايران داشته باشد.

وي در ادامه تصريح كرد: همانطور كه پيشتر نيز اعلام شده بود بايد براي دستيابي به نتايج قابل قبول براي طرفين فضاي مثبت براي همكاري ايجاد شود و اين اقدامات فضاي مثبت براي همكاري و گفتگو را فراهم نخواهد كرد.

وي با اشاره به ورود هواپيماي تركيه به خاك سوريه و نقض حريم هوايي اين كشور ادامه داد: نبايد اجازه داد تا بي ثباتي و تنش درمنطقه ايجاد شود و البته نقض حريم هوايي كشورها برخلاف مقررات بين المللي و اين مسئله پيگيري خواهد شد.

مهمانپرست با اشاره به پيروزي محمد مرسي در انتخابات رياست جمهوري مصر گفت: پيروزي مرسي گام مثبتي براي مردم اين كشور و تداوم پيروزي آنها بود.

وي در ادامه افزود:  شرط موفقيت هاي بعدي مصر، تداوم حضور مردم در عرصه هاي سياسي است و ما اميدواريم با حضور گسترده مردم آينده بهتري براي مصر رقم بخورد.

مهمانپرست در ادامه با اشاره به سفر ولاديمير پوتين رييس جمهور روسيه به سرزمين هاي اشغالي و سفر هيئت هاي كشورهاي مختلف به منطقه افزود: با توجه به شرايطي كه در منطقه بوجود آمده اين موضوع قابل توجيه است چرا كه پوتين بعنوان رئيس جمهور روسيه تحولات را دنبال مي كند و از سفر منطقه اي وي براي بررسي تحولات منطقه صورت گرفته است و همه بايد كمك كنند تا وضعيت سوريه به ثبات برسد و هرگونه بهانه جويي كشورهاي مختلف براي برهم زدن امنيت درسوريه بايد با همكاري كشورهاي موثر در اوضاع داخلي سويه حل شود.

سخنگوي وزارت امور خارجه همچنين در خصوص اعدام اتباع ايراني در عربستان كه متهم به حمل مواد مخدر بودند، تصريح كرد: اين همان موضوع درحال بررسي است و هيئتي كه از وزارت خارجه براي عربستان فرستاده خواهد شد در همين خصوص خواهد بود چرا كه آنها حقوق بشر را نقض  كردند و ما مسئله را پيگيري مي كنيم.

وي درمورد اجلاس ريو 20 و سفر رئيس جمهور به اين اجلاس ادامه داد: در اين اجلاس اعلام شده بود كه استقبال از سوي مقامات تشريفات وزارت خارجه اين كشور صورت مي گيرد و اين مسئله استثنايي نداشته و براي همه كشورها در اين اجلاس حضور داشتند همين مسئله اتفاق افتاده است.

وی افزود: در این اجلاس 180 کشور شرکت داشتند که 90 کشور در حد نخست وزیر و رئیس جمهور و 7 کشور در حد معاون رئیس جمهور حضور داشتند، یعنی حدود 100 کشور در بالاترین سطح اجرایی بودند.

مهمان پرست افزود: برنامه ريزي هايي كه براي ملاقات ها صورت گرفته بود از طرف كشور ميزبان تعيين شده بود و عملا در اجلاس دو روزه امكان نبود كه در محدوده زماني كم و بيش از حدود 100 كشور ملاقات هاي گسترده اي صورت بگيرد چرا كه اين اجلاس، اجلاس بين المللي بود و 58 كشور در سطح مقامات رسمي تقاضاي ملاقات با رئيس جمهور برزيل را داشتند كه قبلا اعلام شده بود فقط 7تا8 كشور با رئيس جمهور برزيل ملاقات خواهند كرد و اين مسئله  امري طبيعي بود.

وي با اشاره به خبرهايي مبني بر ارتباط مجدد ايران با انگليس افزود: بحث رابطه ما و كشور انگليس بعد از مصوبه قانوني مجلس كه از سطح سفير به كاردار تبديل شد و وزارت امور خارجه خود را موظف به اجراي اين مصوبه دانست و متأسفانه انگليس برخورد عجولانه اي داشت و اين موضوع موجب شد تا نه رابطه رسمي و نه قطع رابطه را نشان دهد و بايد وضعيت اين رابطه مشخص شود.

وي در ادامه تصريح كرد: مقامات انگليسي براي دفتر حفاظت منافع كشورشان در تهران به صورت واسطه درخواست ملاقات كردند و ما بخاطر ايرانيان متعددي كه در انگليس وجود دارد در مورد اين ملاقات اعلام آمادگي كرديم كه در اين ملاقات درمورد حفاظت منافع دو كشور و بحث ايراني هايي كه در انگليس وجود دارد گفتگو شد و بحث سوريه و منطقه از ديگر مقامات وزراي خارجه ايران و انگليس بود.

سخنگوي دستگاه ديپلماسي درمورد انتخابات مصر با بيان اينكه پس از انتخاب مرسي فضاي جديدي بر مصر حاكم خواهد شد، گفت: بايد براي همكاري هاي بيشتر در منطقه و دفن فتنه ها همكاري شود و بهتر است به صورت مستقيم و رسمي مواضع رسمي رئيس جمهور اين كشور شنيده شود.

مهمانپرست تأكيد كرد: برخي از كشورهاي غربي و رسانه هاي آنها ممكن است مطالبي را عنوان كنند كه  صحت آنها مشخص نيست و اين مردم مصر هستند كه اين فتنه ها را مديريت مي كنند.

وي با اشاره به  تحولات سوريه و اظهارات كوفي عنان مبني براينكه بايد در نشست هاي مربوط به سوريه از ايران دعوت شود، افزود:
هر مرحله‌ای که برای حل مشکلات سوریه در پیش رو داشته باشیم و در هر زمینه‌ای که احساس کنیم می‌توانیم به حل مشکلات کمک کنیم و به کشورهای خارجی اجازه ندهیم به جنگ داخلی و عملیات خارج از سوریه دامن زده شود و فضای مناسبی برای گفت‌وگوهای سازنده بین مردم و دولت فراهم شود، حتما حضور می‌یابیم. این بستگی به شرایط اجلاس‌ها و فضایی دارد که ما تأثیرگذاری خود را در آن احساس کنیم. ما درباره هر اجلاسی که بخواهد تشکیل شود بررسی کرده و زمانی به نتیجه مطلوب برسیم، اطلاع رسانی خواهیم کرد.

مهمانپرست درمورد دو زنداني ايراني دركنيا ادامه داد: سفارت ايران در كنيا به صورت جدي اين مسئله را پيگيري مي كند و چيزي كه مسلم است اين كه كشورهاي حامي رژيم صهيونيستي و غربي ها تلاش مي كنند تا رابطه ايران با ساير كشورها را خدشه دار كنند كه بايد حتما با اينگونه فتنه ها مبارزه كرد.

وي در ادامه با اشاره به حوادث و اهاناتي كه به مقدسات مذهبي در آذربايجان شده بود، افزود: جمهوري اسلامي ايران سفير خود در اين كشور را احضار كرد تا توضيحاتي را در اين مورد ارائه كند اما با اين حال ما معتقديم كشورهاي همسايه بايد مراقب رفتارهاي خود باشند چرا كه اقدامي خلاف مسائل ديني به هيچ وجه هيچ قابل پذيرش نيست.

سخنگوي دستگاه ديپلماسي در پاسخ به سوالي مبني بر نقش جمهوري اسلامي ايران در روابط ميان تركيه و سوريه گفت: كشورهاي منطقه نبايد به ناامني آن دامن بزنند و ما اميدواريم اين مسئله به سرعت حل شود و تبعات ديگري به دنبال نداشته باشد.

وي در ادامه بر لزوم حل موضوع نقض حريم هوايي سوريه به وسيله تركيه از راه گفتگو تاكيد كرد.

مهمانپرست درمورد حكم استرداد مسعود صداقت زاده مظنون به بمب‌گذاری علیه دیپلمات‌های رژیم صهیونیستی در تایلند،گفت: سفارت ايران در مالزي و تايلند درحال پيگيري اين موضوع هستند و ادعاي مطرح شده بايد توسط مقامات حقوقي و قضايي پيگيري شود.

وي همچنين در پاسخ به سوالي مبني اظهارات برخي مقامات انگليسي درخصوص المپيك لندن گفت: اين گونه اظهارات بايد توسط مقامات رسمي صورت بگيرد و طبيعي است كه بعضي افراد به صورت متفرقه و اينكه محدوديت هايي را براي برخي كشورها اعمال كنند اما بديهي است كه هرگونه رفتار تبعيض آميز  در مورد ايران با برخورد جدي مسئولين ما صورت خواهد گرفت.

مهمانپرست افزود: كشورهاي اروپايي مثل يونان، پرتغال و ايرلند دچار بحران هاي اقتصادي بي سابقه اي هستند و لذا بهتر است منافع خود  را درنظر بگيرند باشند و بدانند اقدامات تخريبي عليه ايران در مذاكرات تاثير خواهد داشت وضعيت را براي آنها بدتر خواهد كرد.

سخنگوي وزارت امور خارجه ادامه داد: متأسفانه برخي رسانه ها در كشورهاي غربي به مسئله سفر رئيس جمهور كشورمان به برزيل دامن مي زنند اما در عين حال ما اميدواريم رسانه ها به دنبال فضا سازي نباشد چرا كه قبل از اجلاس ريو مقامات برزيلي اعلام كردند كه اولويت ملاقات با كشورهايي است كه داراي روابط استراتژيك با اين كشور است ولي اين مسئله‌اي نيست كه نشان دهد رييس كشوري كه با برزيل ملاقات نداشته رابطه منفي با اين كشور دارد.

مهمانپرست در تشريح روابط ايران و عربستان گفت: ضمن اينكه اجازه نمي دهيم حقوق اتباع كشورمان در كشور ديگري نقض شود اما اميدواريم مقامات كشور عربستان فضاي منفي كه با اقدامات خود ايجاد كرده اند را تغيير دهند چرا كه ايجاد اختلاف ميان كشورهاي منطقه و شيعه و سني از اهداف رژيم صهيونيستي است كه مقامات سعودي انرا دنبال مي كنند.

افزایش تولید نفت توسط برخی کشورها از جمله عربستان و امارات برای همراهی با غرب در تحریم نفتی ایران سؤال دیگری بود که در این نشست مطرح شد و مهمان‌پرست در پاسخ اظهار داشت:بحث عرضه نفت چارچوبی را داراست، اعضای اوپک باید براساس توافق صورت گرفته نسبت به سقف تولیدات و سهمیه هر کشور اقدام کنند و هر کسی از این توافقات تخطی کند، در همان چارچوب، تصمیمات لازم گرفته می‌شود.

وی اضافه کرد: اینکه کشوری با هدف سیاسی قصد مقابله با ما را داشته باشد یا با اقدامات غلط و غیرقانونی تحریم غرب همراهی کند، این گونه اقدامات نادیده گرفته نمی‌شود و حتما تصویر این کشورها در بین ملت و مسئولان ما مثبت و روشن نخواهد بود. این کشورها باید بدانند دامی که غربی‌ها برای کشورهای منطقه و اسلامی و دارندگان منابع انرژی پهن کردند، دامی است که نهایتا سراغ همه آنها خواهند رفت. بهتر است در زمین دشمن بازی نکنند.


وي در مورد آخرين وضعيت مهندسين ربوده شده در سوريه خاطرنشان كرد: پيگيري ها در اين زمينه همچنان ادامه دارد و برخي كشورها به اين مسئله دامن مي زنند و با توجه به شرايط پيچيده اي كه در سوريه بوجود آمده ما تمام تلاش خود را در اين شرايط سخت انجام خواهيم داد تا به نتايج مثبتي برسيم.
/س2
برچسب ها: عربستان ، اجلاس ، پادشاه
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار