وزیر کشور و دبیرکل ستاد مبارزه با مواد مخدر گفت: دولت 90 میلیارد تومان برای راه اندازی 5 اردوگاه نگهداری محکومان مواد مخدر اختصاص داد.

به گزارش حوزه دولت باشگاه خبرنگاران به نقل از پایگاه اطلاع رسانی دولت، مصطفی محمد نجار وزیر کشور صبح امروز(سه شنبه) در مراسم روز جهانی مبارزه با مواد مخدر گفت: هم اکنون دنیا با فقر، مشکلات اقتصادی، زیست محیطی ، مواد افیون و روان گردان ها روبه روست. اعتیاد یک معضل و پدیده چند وجهی است که معلول فقر و پدیده های اجتماعی است.

وی افزود:سودجویی عده ای فرصت طلب و مطامع شوم نظام سلطه از دیگر دلایل بروز پدیده اعتیاد است.سلطه گران می خواهند خودباوری و اعتماد به نفس قشر جوان را با اعتیاد مختل کرده و با ریشه دواندن مواد مخدر در کشورهای در حال توسعه فعالیت آنها را کند کنند.

به گفته وزیر کشور، نقش خانواده ها بسیار مهم است و در نشست ریو 20 نیز پس از بررسی عوامل توسعه،نقش مادر و خانواده مهمترین نقش اعلام شد. مادر در خانواده می تواند یکی از مهمترین عوامل پیشگیری از اعتیاد است.

وزیر کشور خواستار برخورد همه جانبه در حوزه اعتیاد شد و تاکید کرد: مبارزه با مواد مخدر باید همه جانبه و پیچیده باشد به همین منظور نقشه راه مقابله، پیشگیری و درمان اعتیاد تهیه شده است.

دبیرکل ستاد مبارزه با مواد مخدر با بیان اینکه بار کشور روی دوش جوانان است افزود: باید پیشگیری و حمایت را از این قشر انجام دهیم. امروز درآمد سالیانه مواد مخدر 870 میلیارد دلار است که همین امر می تواند این قشر را دچار طمع کند.

نجار به وضعیت ترانزیت مواد مخدر اشاره کرد و اظهار داشت: امروز تریاک در مرز افغانستان ارزان است اما با ترانزیت این مواد به غرب کشور قیمت آن دهها برابر می شود. امروز ایران علاوه بر کشور در امر مبارزه با مواد مخدر هزینه های غرب را نیز می پردازد.

وی ادامه داد: ایران امروز به علت روحیه ازاد اندیشی در کانون توجهات نظام سلطه قرار دارد . وجود افغانستان در همسایگی کشور ما باعث ایجاد تهدید شده است. امروز 500 لابراتوار تولید مواد مخدر در افغانستان در حالی فعال است که پس از حمله و حضور ناتو و کشورهای غربی میزان تولید مواد مخدر 40 برابر افزایش یافته است این در حالی است که سالانه 400 تن هروئین برای 13 میلیون مصرف کننده تولید می شود.

وزیر کشور تاکید کرد: امروز با داشتن تدابیر هوشمندانه و نقش آفرینی همه جانبه رتبه اول مقابه با مواد مخدر را در دنیا داریم. سه هزار و 700 شهید و 12 هزار جانباز بیانگر این فعالیت است. ایران تنها در سال گذشته نزدیک به 500 تن مواد مخدر کشف و 1300 عملیات درگیری مسلحانه با بندهای قاچاقچی داشتیم. در این مدت دو هزار و 400 باند فعال کشف و منهدم شد.

دبیرکل ستاد مبارزه با مواد مخدر از برگزاری دوره های پیشگیری تاکید کرد: سه میلیون و 300 هزار دانشجو و دانش آموز تحت برنامه های پیشگیری از مواد مخدر قرار گرفته اند.

وی با اعلام تحت پوشش قرار گرفتن 50 درصد معتادان کشور افزود: 26 هزار معتاد نیز تحت پوشش درمان اجباری قرار گرفته و در پانزه استان نیز مراکز نگهداری و درمان معتادان راه اندازی شد. در همین حال با بودجه 90 میلیارد تومانی دولت 5 اردواه نگهداری محکومان مواد مخدر در حال راه اندازی است.
/س2
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار