يك متخصص داروسازي گفت: آلودگي هوا در شهرهاي بزرگ و عوامل مداخله گر از جمله عفونتهاي ويروسي از عوامل شيوع بيماري آسم كودكان است.

دكتر منصور رستگار پناه متخصص داروسازي در گفتگو با خبرنگار بهداشت و درمان باشگاه خبرنگاران با بيان اينكه شيوع آسم در دنيا  و کشورمان روبه افزايش است گفت: اين افزايش به علت آلودگي هوا در شهرهاي بزرگ و صنعتي و همچنين عوامل مداخله‌گر ديگر از قبيل عفونت‌هاي ويروسي و رژيم‌هاي غذايي در کودکان است.  
 
وي تصريح كرد: بيماري‌هاي انسدادي مزمن ريه يکي از بيماري‌هاي شايع مي باشد که اکثرا ناشي از واکنش ريه به عواملي است که در گذر زمان تغييرات در بافت ريه و مجاري هوايي ايجاد کرده و با تنگي مجاري به صورت دائم همراه هستند.  
 
اين متخصص داروسازي با اشاره به اينكه کار در معادن و يا کار  با بسياري از مواد شيميايي به مدت طولاني نيز مي تواند عاملي براي بروز اين بيماري باشد ادامه داد مبتلايان عموما تا بروز علائمي که به دليل تغييرات غيرقابل برگشت در ريه همراه است، بي علامت هستند.  
 
وي افزود :علائم بيماران سرفه هاي خلط دار است که مي تواند براي ماه ها ادامه يابد كه در مواردي اين سرفه آنقدر براي بيماران عادي شده که با آن تطابق کرده و جزيي از طبيعت خود مي دانند كه دراين صورت به واسطه تغييرات ايجاد شده در ريه بيماران، پذيرش ريه کاهش يافته و قلب براي پمپ خون به درون ريه نيازمند صرف انرژي زياد است.  
 
دكتر رستگار پناه اظهار كرد: مقاومت موجود بر سر راه قلب براي پمپ خون منجر به نارسايي در سمت راست قلب مي شود كه  قلب توانايي پذيرش خون را از دست داده و خون سياهرگي در اندام ها تجمع يافته و با تورم اندامي و افزايش وزن همراه مي شود كه در اين راستا تاييد بيماري بايد توسط دستگاه اسپيرومتري که انسداد راه هاي هوايي را بررسي مي کند انجام گيرد.  
 
   استفاده غلط از اسپري ها از دلايل عدم پاسخ به درمان بيماري آسم  
 
وي با بيان اينكه در بيماران سيگاري  اولين اقدام قطع سيگار و در سايرين حذف عامل محيطي مولد بيماري و شروع درمان دارويي است. گفت: در دستور دارويي اين بيماران از اسپري هاي متفاوت استفاده مي شود و برخلاف بيماران آسمي اين بيماران نيازمند دريافت روزانه و مرتب از اسپري ها هستند و نبايد درمان معطوف به شدت يافتن علائم شود.  
 
وي ادامه داد: يکي از علل بروز حملات يا عدم پاسخ بيماران به داروها، روش غيرصحيح استفاده از اسپري هاست كه براي اين کار مي توان از مخزن هاي مخصوصي براي اسپري کردن دارو در آن و سپس تنفس در درون مخزن استفاده کرد كه در اين روش ابتدا مخزن که داراي دو سر دهاني و سر مخصوص اسپري است را درون دهان قرار داده و سپس اسپري را در بخش ديگر قرار داده و اقدام به اسپري مي کنيم تا در حين اسپري کردن بيمار از طريق دهان نفس مي کشد و در صورتي كه  مخزن در اختيار نباشد مي توان اسپري را در چند ميلي متري دهان قرار داده و در حين دم اقدام به انجام اسپري کرد كه در اين روش بعد از هر اسپري لازم است بيمار براي حداقل پنج ثانيه نفس خود را نگه دارد تا ميزان بيشتري از دارو جذب شود.  
 
اين متخصص داروسازي اظهار كرد: در صورت بروز تغيير در رنگ، بو يا ميزان خلط خروجي با احتمال بروز عفونت، بروز تنگي نفس يا درد قفسه سينه اي که با تنفس تغيير کند، ورم در اندام هاي تحتاني، خواب آلودگي، افزايش وزن در حالي که رژيم غذايي معمول دارد (به دليل تجمع آب اضافي در بدن) بيمار بايد توسط پزشک معاينه شده و در موارد شدت يافتن تنگي نفس تنها افزودن به دفعات مصرف اسپري کفايت نمي کند و بايد بررسي بيشتر انجام شود./ عط
برچسب ها: آسم ، بیمار ، دارو ، خون ، قلب
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار