مدیركل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری كهگیلویه و بویراحمد گفت: پنج شی ء ارزشمند تاریخی از سوی مردم استان به موزه یاسوج اهدا شد.

 
'علیرضا ایزدی' روز چهارشنبه در گفت و گو با خبرنگار باشگاه خبرنگاران یاسوج افزود: این اشیا شامل چهار سكه و یك سنگ ویژه است كه اقوام گذشته برای مراسم تدفین از آن استفاده می كردند.
وی بیان كرد: دو سكه مربوط به دوره ساسانی ، دوسكه مربوط به دوره اسلامی و سنگ تدفین نیز مربوط به دوره قبل از اسلام است كه كنده كاری فارسی پهلوی دارد.
موزه یاسوج در 28 اردیبهشت ماه سال 1382 افتتاح شد و هم اكنون در آن اشیای فلزی شامل انواع ظروف فلزی، همچون كاسه، جام و گلدان، ابزارهای جنگی مانند خنجر، شمشیر، پیكان و ابزارهای تزیینی مانند مهره‌ها، گوشواره ها، حلقه ها و النگوها، همچنین سكه های دوران ساسانی و متعلق به پادشاهانی چون خسرو دوم و سكه‌های دوره الیمایی و چند مهره از دوره ساسانی نگهداری می شود.
یكی از برجسته ترین اشیایی كه در موزه یاسوج نگهداری می‌شود، قطعه‌ای از نقش برجسته شاپور اول ساسانی است كه برروی سنگ حفاری شده است.
در موزه یاسوج همچنین اشیایی از دوره اسلامی شامل سكه های اوایل اسلام، سكه های عهد صفوی و قجری، ظروف چینی آبی و سفید و اشیای دیگر چون خنجر و باروت نگهداری می شود.
از دیگر اشیای موزه یاسوج می‌توان به سنگ‌های قیمتی با نام 'احجار كریمه' یاد كرد كه جنبه‌های تزیینی و یا مذهبی آن نزد ایرانیان باستان اهمیت ویژه‌ای داشت.
در موزه یاسوج در مجموع 270 شی از دوره‌های مختلف به نمایش گذاشته شده است و این موزه از نمونه‌های برجسته یك موزه محلی و بومی است.
این موزه از یك بخش باستان شناسی نیز تشكیل شده است و اشیای به نمایش درآمده در آن، بیشتر در كاوش‌های باستان شناختی و از دست قاچاقچیان اشیای عتیقه كشف شده و در برگیرنده سه دوره باستان شناسی پیش از تاریخ دوره تاریخی و دوره اسلامی است./س
برچسب ها: اثر ، ارزشمند ، میراث ، موزه
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.