رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت اقتصادی استان از اعزام بازرسان ویژه برای پیگیری عدم خود اظهاری اصناف خبر داد و گفت: طی این طرح بازرسان ویژه بمدت یک هفته برای کنترل عدم خود اظهاری اصناف در اخذ بارکد ویژه طرح شبنم، فعالیت خواهند کرد.

به گزارش خبرنگار باشگاه خبرنگاران تبريز، به گفته ی نجفی، در صورت ثبت هر مورد عدم خود اظهاری اصناف توسط بازرسان، از یک تا 10 برابر جریمه برای اصناف در نظر گرفته خواهد شد.

وی تاکید کرد: باید بیشترین توبیخ ها با اصناف تعلل کننده در مرحله ی خود اظهاری طرح شبنم صورت گیرد تا این طرح به خوبی به مرحله ی اجرا درآید. وی با بیان اینکه فرار از اجرای طرح شبنم به ضرر همه ی مردم است گفت: اتحادیه هاباید جدیت لازم در ترغیب اصناف برای مشارکت در طرح شبنم، را داشته باشند.

 نجفی با تاکید بر اینکه بازرسان در امور بازرسی خود باید تفکیک قائل شوند یادآور شد: بازرسان مجمع همزمان با انجام بازرسی در خصوص طرح شبنم، حق نظارت در سایر موضوعات را ندارند چرا که این امر موجب ایجاد شبهه و بدبینی در بین اصناف خواهد شد.

وی با تاکید بر ایکه هدف نهایی از اجرای طرح شبنم، شناسنامه دار کردن کالاها است گفت: این طرح باید به صورت گام به گام باید عملیاتی شود و باید بازرسان بصورت کامل در خصوص نحوه ی اجرای آن توجیه شوند.

نجفی هدف از اجرای این طرح را زمینه ای برای مشارکت مردم در جلوگیری از قاچاق کالا در کشور عنوان کرد و یادآور شد: این طرح بمنظور ساماندهی قیمت کف بازار و بمنظور شناسنامه دار کردن کالاها صورت می گیرد.

 وی از متولیان اجرای طرح شبنم در شهرستانها خواست با اختصاص مکانی برای دست اندرکاران طرح شبنم، روند اجرای این طرح را با مشکل مواجه نسازند.

رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت از بازرسان اداره ی پیشگیری از قاچاق کالا و ارز سازمان صنعت و معد و تجارت خواست تا قبل از نصب بارکد بازرسی از اصناف صورت نگیرد و در صورت اعمال بازرسی از اصناف، بازرسان به مسائل حاشیه ای وارد نشوند.

وی یادآور شد: هم اکنون 350 هزار بارکد عملیاتی شده و در سیستم طرح شبنم وجود دارد. نجفی تاکید کرد: تا 10 تیرماه سالجاری 350 هزار بارکد موجود درسایت طرح شبنم باید عملیاتی و تعریف شده و بر روی کالاها نصب شوند.

 دلفکار مدیر کل بازرسی شورای اصناف استان نیز در این جلسه با اشاره به مراحل اجرای طرح شبنم در استان گفت: در مرحله ی اول که بر مبنای خود اظهاری اصناف صورت گرفته است،  فروش جنس بدون بارکد مشکلی نداشت.

 وی با بیان اینکه در مرحله ی دوم باید برای دریافت هر بارکد 94.5 تومان از اصناف اخذ شود یادآور شد: شرکت اصناف در مرحله ی خود اظهاری به منزله ی مجاز بودن فروش کالا محسوب می شود چرا که سیستم آمادگی صدور بارکد تا زمان اجرای این طرح را نداشت.

 وی یادآور شد: تا تاریخ 5 خرداد سالجاری، 4 هزار 892 بارکد در 53 واحد صنفی در اتحادیه ی عکاسان و کامپیوترها تائید و تحویل وبر روی کالاها نصب شده است و هم اکنون آماده ی بازرسی است.

 دلفکار با بیان اینکه هم اکنون 350 هزار بارکد عملیاتی شده و در سیستم طرح شبنم وجود دارد گفت: تا تاریخ 31 خرداد از 636 واحد، خود اظهاری کننده، 269 هزار و 350 بارکد تطبیق داده شده و در دست اقدام است.

مدیر کل بازرسی شورای اصناف استان عدم تناسب بین اندازه ی اجناس و بارکد، پایین بودن قیمت برخی اقلام از قیمت تهیه ی بارکد، تعدد بخش نامه ها، کمبود نیرو در شهرستانها را از جمله مشکلات پیش روی این طرح عنوان کرد.

حیدرزاده رئیس اداره ی پیشگیری از قاچاق کالا و ارز سازمان صنعت، معدن و تجارت نیز در این جلسه از معافیت پرداخت حق بارکد برای اجناسی که قیمت فروش آنها، کمتر از 500 تومان است خبر داد و افزود: نیازی به پرداخت 94.5 هزینه ی بارکد در این کالاها وجود ندارد و بارکدها بصورت رایگان نصب خواهند شد.

وی با بیان اینکه تعلل در اجرای نصب بارکد بی اعتمادی عمومی را در پی خواهد داشت گفت: بر اساس دستورالعمل، عملکرد خود اظهاری و نصب بارکد از طرف ستاد مرکزی صورت خواهد گرفت.

مدیر شرکت پارلاق وطن متولی اجرای طرح بارکد در استان، تعدد بخش نامه ها را از عمده مشکلات پیش روی این طرح عنوان کرد و با یادآوری اینکه استان آذربایجانشرقی بعنوان پایلوت اجرای بارکد در کشور مطرح است گفت: متاسفانه تاریخ 10 خرداد نحوه ی الصاق بارکدها دقیقا مشخص نشده بود.

بهروزپور با بیان اینکه تا تاریخ 5 خرداد 91، از 53 واحد صنفی در دو اتحادیه ی عکاسان و کامپیوتر، 4 هزار 892 بارکد مورد تائید و تطبیق ستاد مرکزی قرار گرفته است گفت: استعلام از بارکدها در طرح شبنم دارای پیگرد قانونی است و سیستم کدینگ بنوعی هویت دهی به کالا محسوب می شود./س
برچسب ها: اعزام ، بازرسان ، اصناف
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.